Suomalaiset aloittavat maailmancup-urakkansa
8.4.2014 klo 12:00

Vesa Törnroos harjoittelemassa Tucsonissa. Kuvat: Matti Nummela
Marika Salmi ja Vesa Törnroos NHL-ottelussa Phoenixissa.
Marika Salmi ja Vesa Törnroos kävivät tutustumassa paikalliseen kanjoniin ennen maailmancupin alkua.

Suomalaiset ampumaurheilijat aloittavat maailmancup-urakkansa Yhdysvaltain Tucsonissa järjestettävässä haulikkolajien cupissa, joka on 8.-15. huhtikuuta. Kilpailuun osallistuu kymmenen suomalaista.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien maailmancup alkaa torstaina Arizonan osavaltiossa sijaitsevassa Tucsonissa. Mukana on kymmenen suomalaista ampumaurheilijaa.

Tucsonin cup on kauden toinen maailmancup. Ensimmäinen oli Fort Benningissä maalis-huhtikuussa järjestetty kivääri- ja pistoolilajien maailmancup, mutta suomalaisia ampumaurheilijoita ei ollut siellä mukana.

Tucsonissa kilpailevat ensimmäisenä trap-ampujat. Naisten paremmuus selviää torstaina ja miesten perjantaina. Viimeinen kilpailupäivä on ensi viikon maanantai, jolloin miehet saavat skeet-kilpailunsa päätökseen.

– Marika Salmella ja Vesa Törnroosilla olivat viimeiset harjoitukset sunnuntaina ennen keskiviikon virallisia harjoituksia. Eli pari lepopäivää ja sitten tositoimiin. Jukka Laakso ja Mika Myllylä saattavat vielä hioa kuntoaan tulevina päivinä. Kävimme harjoitusten jälkeen katsomassa paikallista kanjonia. Kaikki ovat terveinä ja varusteet kunnossa, Ampumaurheiluliiton trap-lajien päävalmentaja Matti Nummela kertoi Tucsonista.

Nummela, Salmi ja Törnroos kävivät puolitoista viikkoa sitten katsomassa NHL:n jääkiekko-ottelun Phoenix Coyotes–Minnesota Wild. Minnesota voitti 3–1. Mikko Koivu ja Mikael Granlund pääsivät pisteille, Erik Haula pelasi mielestämme hyvin ja Lauri Korpikoski oli näkymätön, Nummela kommentoi ottelua.

ISSF:n seuraava maailmancup on toukokuussa Kazakstanin Almatyssa (haulikkolajit).

Haulikkolajien EM-kilpailut ovat kesäkuussa Unkarissa, ja ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailut järjestetään syyskuussa Espanjan Granadassa. Siellä jaetaan maailmanmestaruuksien lisäksi ensimmäiset olympiapaikat Rio de Janeiron olympialaisiin 2016.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
8.-15.4. Tucson, Yhdysvallat

Suomen joukkue

Trap
Miehet: Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Mika Myllylä (Kymppi-64, Kangasala), Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura)
Naiset: Marika Salmi (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)

Skeet
Miehet: Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille), Henri Sorvo (Lahden Ampumaseura), Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura)

Kaksoistrap
Juuso Ikävalko (Pieksämäen Seudun Ampujat), Simo Köylinen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Sami Ritsilä (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)

ISSF:n maailmancupit 2014
Kivääri ja pistooli: 26.3.-4.4. Fort Benning, Yhdysvallat
Haulikko: 8.-15.4. Tucson, Yhdysvallat
Haulikko: 16.-25.5. Almaty, Kazakstan
Haulikko, kivääri ja pistooli: 4.-13.6. München, Saksa
Kivääri ja pistooli: 13.-21.6. Maribor, Slovenia
Haulikko, kivääri ja pistooli: 1.-10.7. Peking, Kiina
Maailmancupin finaalit (haulikko, kivääri, pistooli): 21.-28.10. Gabala, Azerbaidzhan

Lisää tietoa aiheesta täällä.