Vesa Törnroos 22:s trapin maailmancupissa Tucsonissa
12.4.2014 klo 12:00

Vesa Törnroos Arizonan helteessä. Kuvat: Matti Nummela
Jukka Laakson hieno taistelu finaalipaikasta katkesi vaikeaan viimeiseen sarjaan.
"Kisat menivät miten menivät", Mika Myllylä sanoi.

Suomalaiset trap-ampujat päättivät kovan urakkansa Tucsonin maailmancupissa varhain lauantaina Suomen aikaa. Vesa Törnroos oli 22:s, Jukka Laakso 31:s ja Mika Myllylä 79:s. ”Arizonan aurinko sulatti pohjolan miehen, kirjaimellisesti”, Laakso sanoi.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien maailmancup jatkui perjantaina Yhdysvalloissa Arizonan osavaltiossa sijaitsevassa Tucsonissa. Miehet saivat kaksipäiväisen trap-kilpailunsa päätökseen varhain lauantaiaamuna Suomen aikaa.

Miesten trapissa oli mukana kolme suomalaista. Suomalaisittain parhaasta tuloksesta ja siten myös sijoituksestakin vastasi Lahden Ampumaseuran Vesa Törnroos, joka sijoittui 22:nneksi. Hän ampui tulokseensa 114 sarjat 23+22+23+23+23. Finaaliraja oli 118.

– Ampuminen oli mukavaa, ja se kulki hyvin, mutta pää taisteli turhan usein osumista vastaan, hän sanoi ja lisäsi, että ”lämpöä oli riittävästi” eli noin 35 astetta.

– ”Veskun” tulos jäi kauaksi hänen parhaastaan, mutta sijoitus on kuitenkin kohtuullisen hyvä, etenkin ensikertalaiselle, Ampumaurheiluliiton trap-lajien päävalmentaja Matti Nummela sanoi.

Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustavan Jukka Laakson kova taistelu finaalipaikasta katkesi vaikeaan viimeiseen sarjaan. Hän rikkoi 113 kiekkoa ja sijoittui 31:nneksi. Laakson sarjat olivat 25+22+24+23+19.

– Takki on nyt tyhjä. Arizonan aurinko sulatti pohjolan miehen, kirjaimellisesti. Viimeinen sarja oli täysi katastrofi. Vika päivä (kolme sarjaa) mentiin puolentoista tunnin eräväleillä, joka oli olosuhteisiin nähden minulle turhan nopea. Palautumisajat olivat siis minimaaliset, ja ampujien tilat olivat ulkoilmateltassa, hän sanoi kilpailun päätyttyä.

– Radan taustat olivat erikoiset ja hieman haastavat. Kiekko näkyi, kun aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta, mutta pilviverho muutti tilanteen täysin. Eräskin nimimies eli Ranskan Stephane Clamens kiskaisi 19, kun ei nähnyt kiekkoa kunnolla. Oikeanväriset lasit olivat siis tärkeässä roolissa. Itse en tilanteesta kärsinyt kuin parin "pummin" verran, ja nekin tulivat ennen "sulamistani".

– Nyt vain katse seuraaviin kisoihin. Tämä ei jää tähän!

Laakso, 36, sijoittui viime vuoden EM-kilpailuissa 13:nneksi. Ne olivat hänen ensimmäiset kansainväliset arvokilpailunsa.

Mika Myllylä (Kymppi-64, Kangasala) sijoittui 79:nneksi. Tulos ei miestä miellyttänyt: 98 (18+20+20+23+17).

– Kisat menivät miten menivät, turha selitellä, hän kommentoi kilpailuaan lyhyesti.

Intian Manavit Singh Sandhu, 37, oli maailmancupin ykkönen, ensimmäisen kerran sitten vuoden 2010. Hän voitti kultamitaliottelussa Australian kaksinkertaisen olympiavoittajan Michael Diamondin 13-9. Peruskilpailun parhaan tuloksen ampui Irlannin Derek Burnett (123), joka sijoittui kilpailussa viidenneksi. Mukana oli 80 ampujaa.

Lauantai on Tucsonissa harjoituspäivä, ja sunnuntaina kilpaillaan kaksoistrapissa ja naisten skeetissä. Miesten skeet alkaa myös sunnuntaina, mutta jatkuu vielä maanantaina, joka on cupin viimeinen kilpailupäivä.

Tucsonin cup on kauden toinen maailmancup. Ensimmäinen oli Fort Benningissä maalis-huhtikuussa järjestetty kivääri- ja pistoolilajien maailmancup, mutta suomalaisia ampumaurheilijoita ei ollut siellä mukana. ISSF:n seuraava maailmancup on toukokuussa Kazakstanin Almatyssa (haulikkolajit).

Unkarissa järjestetään kesäkuussa haulikkolajien EM-kilpailut. ISSF:n joka neljäs vuosi järjestettävät kaikkien lajien MM-kilpailut ovat syyskuussa Espanjan Granadassa, ja siellä jaetaan mestaruuksien lisäksi ensimmäiset olympiapaikat Rio de Janeiron olympialaisiin 2016.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
8.-15.4. Tucson, Yhdysvallat

Tuloksia la 12.4.

Miesten trap 125 kiekkoa + finaalit
Peruskilpailu: 1) Derek Burnett Irlanti 123, 2) Aleksei Alipov Venäjä 121, 3) Manavit Singh Sandhu Intia 121, 4) Michael Diamond Australia 119, 5) Aaron Heading Iso-Britannia 118, 6) Rodrigo Bastos Brasilia 118, … 22) Vesa Törnroos Suomi 114, … 31) Jukka Laakso Suomi 113, … 79) Mika Myllylä Suomi 98.

Semifinaali: 1) Diamond 15, 2) Sandhu 14/uusinta 6, 3) Alipov 14/5, 4) Heading 14/2, 5) Burnett 13, 6) Bastos 12.
Pronssimitaliottelu: Aleksei Alipov Venäjä – Aaron Heading Iso-Britannia 12-10
Kultamitaliottelu: Manavit Singh Sandhu Intia – Michael Diamond Australia 13-9

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.