Marko Kemppainen kymmenes Almatyn maailmancupissa
19.5.2014 klo 12:00

Marko Kemppainen kuvattuna viime vuoden elokuussa. Kuva: Per-Ole Lindell

”On Marko kova jätkä.” Näin sanoi päävalmentaja Peeter Päkk, kun Marko Kemppainen oli sijoittunut skeetin maailmancupissa kymmenenneksi.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kauden toinen haulikkolajien maailmancup jatkui maanantaina Kazakstanin Almatyssa. Päivän ohjelmassa oli miesten skeetin toinen ja ratkaiseva kilpailupäivä.

Suomussalmen Urheiluampujien Marko Kemppainen jäi kiekon päähän finaaliuusinnasta, kun hän ampui tuloksen 121 (24+25+23+25+24). Peruskilpailussa viidenneksi ja kuudenneksi sijoittuneet Tshekin Jakub Tomecek ja Norjan Tore Brovold rikkoivat 122 kiekkoa. Ruotsin Marcus Svensson sivusi ME:tä ammuttuaan tuloksen 124.

Kemppainen sijoittui kymmenenneksi. Ampumaurheiluliiton skeetin päävalmentajan Peeter Päkkin mukaan Kemppaisella oli samoja oireita kuin kolmella muullakin suomalaisella skeet-ampujalla. He saivat juuri ennen maailmancupin alkua ruokamyrkytyksen. Lahden Ampumaseuran Henri Sorvo joutui jopa jäämään kilpailusta pois.

– Markollakin oli vatsassa oireita. Kyllä ne ruoasta ovat tulleet. On Marko kova jätkä, kun pystyi kilpailemaan ja tekemään oman tasoisensa tuloksen. Olosuhteet eivät myöskään olleet helpot, Päkk sanoi.

Haulikkolajien EM-kilpailut ovat Unkarissa 16.-27. kesäkuuta. Kemppainen on nimetty Suomen joukkueeseen. Hän kilpailee ennen Unkaria Münchenin maailmancupissa.

– Ne ovat yksi osa valmistautumista syyskuussa Granadassa järjestettäviin MM-kilpailuihin. Taso on kova, mutta Marko on hyvässä kunnossa, Päkk sanoi.

Almatyn kultamitaliottelussa kohtasivat Italian Riccardo Filippelli ja Norjan Tore Brovold. Italialainen oli parempi luvuin 15-14. Filippelli on 33-vuotias ampumaurheilija, joka nappasi voiton ensimmäisessä maailmancupin kilpailussaan! Peruskilpailun parhaan tuloksen ampunut Svensson sijoittui lopulta viidenneksi.

Ruokamyrkytyksestä kärsinyt Heikki Meriluoto (Pielaveden Ampuma- ja Metsästysseura) teki tuloksen 113, jolla hän sijoittui 53:nneksi. Hänen sarjansa olivat 24+21+23+22+23. Mqs-ampujat Oskari Kössi (Sibbo Skyttegille) ja Miikka Peltonen (Kotkan Ampumaseura) tekivät tulokset 116 (25+22+23+23+23) ja 117 (21+24+24+23+25).

Almatyssa kilpaillaan seuraavan kerran keskiviikkona. Kaksoistrapissa ovat suomalaisista mukana Juuso Ikävalko (Pieksämäen Seudun Ampujat) ja Sami Ritsilä (Orimattilan Seudun Urheiluampujat).

Almatyn maailmancupin viimeinen kilpailupäivä on ensi lauantai eli 24. toukokuuta. Kaikkiaan Almatyssa kilpailee noin 300 urheilijaa 45 maasta.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
16.-25.5. Almaty, Kazakstan

Tuloksia ma 19.5.

Miesten skeet 125 kiekkoa + finaali
Peruskilpailu: 1) Marcus Svensson Ruotsi 124 (sivuaa ME:tä), 2) Riccardo Filippelli Italia 123, 3) Aleksandr Jeshtshenko Kazakstan 123, 4) Abdullah Al Rashidi Kuwait 123, 5) Jacub Tomecek Tshekki 122, 6) Tore Brovold Norja 122, … 10) Marko Kemppainen Suomi 121, … 53) Heikki Meriluoto Suomi 113. Henri Sorvo Suomi DNS. Mqs-ampujat: Miikka Peltonen Suomi 117, Oskari Kössi Suomi 116.

Semifinaali: 1) Filippelli 16, 2) Brovold 15, 3) Jeshtshenko 14, 4) Al Rashidi 14, 5) Svensson 13, 6) Tomecek 13.
Pronssimitaliottelu: Aleksandr Jeshtshenko Kazakstan – Abdullah Al Rashidi Kuwait 14-14, uusinta 6-4
Kultamitaliottelu: Riccardo Filippelli Italia – Tore Brovold Norja 15-14

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.