Cristian Frimanille paikka nuorten olympialaisiin
11.6.2014 klo 12:00

Cristian Friman kuvattuna toukokuun lopussa haulikkoammunnan parissa, kun ESF vietti kauden päätösjuhlaa. Kuva: Lassi Palo

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) on myöntänyt kivääriampuja Cristian Frimanille paikan elokuussa järjestettäviin nuorten olympialaisiin.

Youth Olympic Games (YOG) järjestetään Kiinan Nanjingissa 16.-28. elokuuta. Ampumaurheilu on yksi YOG:n 28 lajista. YOG järjestetään nyt toisen kerran. Ensimmäisen kerran tapahtuma pidettiin Singaporessa 2010. Suomea edusti ampumaurheilussa tuolloin Lehtimäen Ampujien Jaakko Björkbacka, joka sijoittui ilmakiväärissä yhdeksänneksi.

Ampumaurheiluliitto haki kiintiöpaikkaa YOG-kisoihin, joka sille nyt myönnettiin. Esbo Skytteföreningenin (ESF) Cristian Friman on 14-vuotias kivääriampuja, joka kilpaili poikien sarjassa ilma-aseiden EM-kilpailuissa maaliskuussa Moskovassa. Hän kilpailee Kiinan YOG:ssa ilmakiväärissä.

Friman kuuli YOG-uutisen, kun oli puuhaamassa perheensä mökillä.

– Tämä on tosi suuri kunnia – päästä edustamaan Suomea. En edes tiennyt tällaisesta mahdollisuudesta, vaan olin unohtanut koko YOG:n, kun luulin, ettei paikkoja enää saa. Tähtäsin jo syyskuussa järjestettäviin Granadan MM-kilpailuihin, mutta nyt YOG menee niiden edelle, Friman sanoi.

Friman on tyytyväinen, että hän on nyt saanut kansainvälistä kilpailukokemusta EM-Moskovan lisäksi Saksan Suhlissa äskettäin järjestetystä ISSF:n Junior cupista.

– Minun on nyt näytettävä Kiinassa, mihin suomalainen pystyy. Odotan hyvää kilpailua, ja tärkeintä on tulos.