Mariborin maailmancup: Juha Rutosen suoritus ei lähtenyt samanlaiseen liitoon kuin eilen
17.6.2014 klo 12:00

Slovenian Mariborin isännöimä ampumaurheilun maailmancup jatkui tiistaina. Päivän ainoa suomalainen oli Juha Rutonen, joka sijoittui 51:nneksi miesten 50m pienoiskiväärin makuuasennon kilpailussa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kauden viides maailmancup jatkui tiistaina Slovenian Mariborissa. Sodankyläläinen mutta Haminan Ampumaseuraa edustava Juha Rutonen oli päivän ainoa suomalainen kilpailemassa. Hän osallistui miesten 50m pienoiskiväärin makuuasennon kisaan.

Rutonen ampui maanantain karsinnassa 619,3 pistettä, joka on nykyisen pistelaskutavan mukaan hänen kilpailuennätyksensä. Tiistain peruskilpailussa Rutonen tähtäsi 611,1 pistettä ja sijoittui 51:nneksi. Hänen sarjansa olivat 102,8+101,7+100,4+101,8+103,1+101,3.

– Tulos oli niin kuin tekeminenkin eli ei oikein minkäänlainen, Rutonen kommentoi kilpailuaan.

– Alku oli yhtä erikoista osumaa lukuunottamatta ok. Sitten rupesin liian varovaiseksi tuulen kanssa. Tähtäykset pitenivät, ja ysejä lipsahteli liikaa. Tuuli ei ollut niin voimakasta kuin eilen. Suoritus ei lähtenyt läheskään samanlaiseen liitoon kuin eilen, hän viittasi eilen syntyneeseen ennätykseensä.

Maailmancupin voitti Kiinan Lan Xing 1,3 pisteen erolla Australian Warren Potentiin. Peruskilpailun parhaan tuloksen teki Yhdysvaltain kokenut olympiamitalisti Matthew Emmons (630,0), joka jäi lopulta kahdeksanneksi. Finaaliraja oli 625,5.

Kauden viimeinen maailmancup on 1.-10. heinäkuuta Kiinan Pekingissä (haulikko, kivääri ja pistooli). Suomesta matkaan lähtee kolmetoista urheilijaa.

ISSF:n maailmancup (kivääri ja pistooli)
13.-21.6. Maribor, Slovenia

Tuloksia ti 17.6.

Miesten 50m pienoiskiväärin makuu 60 ls + finaali: 1) Lan Xing Kiina 209,0 (625,5), 2) Warren Potent Australia 207,7 (626,2), 3) Marcel Bürge Sveitsi 186,4,2 (625,5), 4) Odd Arne Brekne Norja 165,2 (626,3), 5) Henri Junghänel Saksa 144,8 (627,7), 6) Daniel Brodmeier Saksa 123,8 (626,2), 7) Cassio Cesar Rippel Brasilia 103,4 (626,5), 8) Matthew Emmons Yhdysvallat 82,6 (630,0), … 51) Juha Rutonen Suomi 611,1.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.