Pia Nybäck jatkaa puheenjohtajana, Veikka Gustafsson valittiin hallitukseen
29.11.2014 klo 12:00

Hannu Haapaniemi onnitteli Pia Nybäckiä, joka jatkaa SAL:n puheenjohtajana. Kuusi vuotta valtuustoa johtanut Haapaniemi puolestaan toimi viimeisen kerran lititovaltuuston puheenjohtajana. Kuvat: Lassi Palo
SAL:n puheenjohtaja Pia Nybäck.
Jorma Röppänen (vas.) ja Jarmo Pyyhtiä.
Väinö Ylitalo (vas.) ja Alpo Vehanen.
SAL:n kokouksessa oli tupa täynnä väkeä.

Pia Nybäck on valittu jatkamaan Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtajana. Veikka Gustafsson puolestaan valittiin hallituksen jäseneksi lauantaina Helsingissä.

Pia Nybäck valittiin toiselle kaksivuotiskaudelleen Helsingissä lauantaina järjestetyssä SAL:n varsinaisessa kokouksessa. Heti sen jälkeen pidetyssä liittovaltuuston kokouksessa Veikka Gustafsson valittiin SAL:n hallituksen jäseneksi.

Nybäck voitti puheenjohtajaäänestyksessä Juhani Sillanpään 125-40.

– Kiitos luottamuksesta – ja kiitos niille, jotka äänestivät minua, ja niille, jotka eivät minua äänestäneet. Keskustelu oli tärkeää, ja asia oli keskeisintä. Otan mukaan niin positiivisen kuin kriittisenkin palautteen, Nybäck totesi valintansa jälkeen.

– Henkilökohtainen agendani on viedä ampumaurheilua eteenpäin. Jatkossa keskitymme sisältöön ja tekemiseen.

Valo-talossa pidetyn kokouksen avauspuheenvuorossaan Nybäck sanoi, että ”on ilahduttavaa nähdä tupa täynnä”. Toivottavasti kaikille riitti istumapaikkoja, hän naurahti.

– Tämä alkaa olla viimeisiä liiton 95-vuotisjuhlavuoden tapahtumia. Olemme viettäneet sitä, kuten aikoinaan linjasimme, pääasiassa työn merkeissä. On meillä juhlan aiheitakin toki ollut, Nybäck viittasi kuukausi sitten Kisakalliossa pidettyyn kauden päätöstilaisuuteen Grande Finaleen ja lukuisiin vuoden aikana saavutettuihin arvokisamitaleihin.

SAL:n kokouksessa kuultiin selostus toiminnasta ja taloudenhoidosta kahdelta edelliseltä vuodelta ja käytiin läpi linjausehdotukset vuosille 2015-16. Keskeisimmiksi toiminnan painopisteiksi valittiin lainsäädäntöön ja julkiseen päätöksentekoon vaikuttaminen sekä ampumarataverkoston säilyttäminen, kasvattaminen ja kehittäminen Jaakko Hyvätin (Haukilahden Urheiluampujat) esityksen mukaisesti. Näiden ohella jatketaan huippu-urheilun sekä seuroissa tapahtuvan nuoriso- ja seuratoiminnan tukemista ja kehittämistä sekä tukitoimintoja palveluiden ja osaamisen varmistamiseksi.

Tavoitteita ovat ratojen laadun parantaminen ja ulkoratojen määrän säilyttäminen sekä ilma-aseratojen määrän lisääminen, tukipalveluiden tuottaminen alueille ja seuroille, valmennus- ja koulutusjärjestelmän edelleen kehittäminen (mm. urheiluakatemioiden kytkeminen SAL-toimintaan) sekä tarve priorisoida ja selkeyttää toimintaa.

Toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi painotti sitä, että myös huippu-urheilussa ja kansainvälisessä toiminnassa on onnistuttava, jotta liiton toiminnan tarkoitus ja visio toteutuisivat: ”Liitto jatkaa huippu-urheilun ohjelmaansa tavoitteenaan menestyminen Rio de Janeiron 2016 ja Tokion 2020 olympialaisissa ja paralympialaisissa.”

Liittovaltuuston kokouksen tekemän päätöksen mukaan hallituksen erovuoroisista jäsenistä Timo Laurila, Curt Sjöblom ja Vesa Saviahde jatkavat hallituksessa myös vuodet 2015-16. Laurila jatkaa varapuheenjohtajana. Markku Hertz ei ollut käytettävissä uudelle kaudelle.

Kirkkonummella asuva Veikka Gustafsson on SAL:n hallituksen uusi jäsen. Gustafsson, 46, on tunnettu vuorikiipeilijä, joka työskentelee nykyään yrittäjänä ja harrastaa muun muassa metsästystä.

– Gustafssonilla on vahvoja näyttöjä ja raikkaita ajatuksia järjestötoiminnan kehittämisestä, ja hän on aidosti kiinnostunut ampumaurheilusta ja metsästyksestä sekä eri ampuma-aseita käyttävien tahojen yhteistyön edelleen kehittämisestä, puheenjohtaja Pia Nybäck sanoi.

SAL:n liittovaltuusto hyväksyi toiminta- ja taloussuunnitelman vuodeksi 2015. Talousarvion loppusumma on 2 420 700 euroa, ja se päättyy noin +38 000 euron tulokseen. Toimintasuunnitelma rakentuu strategialle ja syksyllä tehdyn seurakierroksen palautteelle.

Lisäksi hyväksyttiin kilpailutoiminnan yleissäännöt ja ohjeet hallituksen esityksen mukaisesti paitsi, että 17-vuotiaiden sijaan jatkossa otetaan käyttöön M16- ja N16-sarjat sekä M18- ja N18-sarjat. 24-vuotiaiden sarjat poistuvat. Vanhat ennätykset pysyvät voimassa. Säännöt astuvat voimaan 1.1.2015.