Sami Heikkilä valittiin Vuoden sotilasurheilijaksi
22.1.2015 klo 12:00

Vuoden sotilasurheilija 2014: Sami Heikkilä. Kuvat: Lassi Palo
Sami Heikkilän vieressä Heikki Lähdekorpi ja tunnustuspalkinto viime vuoden saavutuksista.

Sami Heikkilän tapahtumarikas viime vuosi palkittiin torstaina, kun hänet valittiin Vuoden sotilasurheilijaksi. Hän sai palkintonsa vuoden 2014 parhaiden sotilasurheilijoiden julkistamistilaisuudessa Pääesikunnassa.

Vuoden sotilasurheilijaksi on valittu liikkuvan maalin erikoismies ja reservin kersantti Sami Heikkilä, joka palveli sopimussotilaana Urheilukoulussa syyskuun loppuun asti. Valintaperusteluissa mainittiin Moskovassa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa saavutettu sekajuoksujen joukkuekulta ja normaalijuoksujen joukkuepronssi sekä Granadan normaalijuoksujen MM-joukkuehopea. Granadasta tuli myös yksi neljäs sija ja kaksi viidettä sijaa joukkuekilpailuissa. Suomea edusti kaikissa näissä kisoissa sama kolmikko: Sami Heikkilä, Tomi-Pekka Heikkilä ja Krister Holmberg.

– Arvostan palkintoa todella paljon! Se on tosi iso arvostuksen osoitus. Parempaa muistoa en voisi Puolustusvoimista saada. Se oli hieno paikka työskennellä, Heikkilä hymyili palkintonsa kanssa tilaisuuden jälkeen, kun häntä kävivät onnittelemassa muun muassa Ampumaurheiluliiton varapuheenjohtaja Mikko Taussi ja toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

– Täytyy sanoa, että yllätyin, kun sain palkitsemista koskevan kirjeen.

Kangasalan Kymppi 64 -seuraa edustava Heikkilä, 21, opiskelee nyt ensimmäistä vuottaan metsätalousinsinööriksi Mikkelin ammattikorkeakoulussa. Hän palasi äskettäin Tshekin Pilsenissä järjestetystä kansainvälisestä GP-kilpailusta. Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Hollannin Arnhemissa 2.-8. maaliskuuta.

– Näyttökisani ovat menneet aika huonosti, ja voi olla, etten mahdu EM-joukkueeseen. Ensi viikonloppuna on vielä yksi näyttö jäljellä.

Jos Heikkilä ei Hollantiin lähde, hänen seuraava iso tavoitteensa on SM-kisojen lisäksi heinä-elokuussa Slovenian Mariborissa järjestettävät EM-kilpailut.

Tunnustuspalkinnon sai Heikki Lähdekorpi, joka saavutti viime vuonna palvelusaikanaan yhteensä viisi EM- ja MM-mitalia liikkuvan maalin lajeissa. Satakunnan Ampujia edustava Lähdekorpi suoritti varusmiespalveluksensa Urheilukoulussa ja kotiutui syyskuun puolivälissä.

Pääesikunnan keskuspaviljongissa järjestetyssä tilaisuudessa palkittiin myös sekä parhaita sotilasurheilijoita että sotilasurheilua ja varusmiesten liikuntaa edistäneitä tahoja. Vuoden sotilasvalmentaja on yliluutnantti Keijo Matilainen, joka toimii Urheilukoulussa. Hän sai palkinnon ansioistaan amerikkalaisen jalkapalloilun ja salibandyn parissa.

Parhaaksi varusmiesurheilijaksi valittiin Miika Kirmula, joka voitti suunnistuksen nuorten maailmanmestaruuden.

Tilaisuudessa puhuttiin myös Puolustusvoimien liikuntateemasta vuosille 2013-15. Se on nimeltään ”Liikettä sydämeen”. Ohjelman tavoitteena on tukea henkilöstön liikunnallista elämäntapaa entistäkin paremmin.