Vesa Törnroos jäi kiekon päähän trapin finaaliuusinnasta
22.3.2015 klo 12:00

Vesa Törnroos sijoittui 16:nneksi trapin maailmancupissa. Kuva: Per-Ole Lindell

Vuoden toinen haulikkolajien maailmancup jatkui sunnuntaina Al Ainissa. Vesa Törnroos jäi miesten trapissa harmittavasti yhden kiekon päähän finaaliuusinnasta ja sijoittui ennätystään sivuavalla tuloksellaan 16:nneksi. Mika Bister oli 81:s ja Jukka Laakso 91:s.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden toinen maailmancup jatkui sunnuntaina Al Ainissa Yhdistyneissä Arabiemiraateissa. Toisena kilpailupäivänä saatiin päätökseen miesten trap, jossa Suomea edustivat Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura), Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) ja Mika Bister (Pohjois-Hämeen Ampujat).

Vesa Törnroosin tulos oli 120 (23+24+24+25+24), jolla hän sijoittui 16:nneksi. Yhtä pistettä paremmalla tuloksella olisi päässyt uusimaan viimeisestä finaalipaikasta. Tuloksen 121 paukutti kuusi miestä, joista finaalipaikan nappasi lopulta Turkin Oguzhan Tuzun. Italian Giovanni Pellielo teki peruskilpailun parhaan tuloksen 124.

– Kisa meni kokonaisuutena hyvin, ja tulos sivuaa ennätystäni. Pari pummia oli tosi turhia, selviä virheitä, Törnroos harmitteli.

– Parannettavaa ja hampaankoloon jäi vielä tuleviin kisoihin. Finaaliraja oli yllättävän lähellä, mutta jälkikäteen on turha jossitella, sillä muut hiihtivät kovempaa.

Pohjois-Hämeen Ampujien Mika Bister oli kilpailussa 81:s tuloksellaan 112 (24+22+22+19+25). Orimattilan Seudun Urheiluampujien Jukka Laakso sijoittui 91:nneksi tuloksellaan 110 kiekkoa (21+24+19+24+22).

Tshekin David Kostelecky oli kultamitaliottelussa Kroatian Josip Glasnovicia parempi pistein 14-12.

Al Ainissa on jaossa kaksi olympiamaapaikkaa per laji Rio de Janeiron olympialaisiin 2016. Aiemmin paikat olivat saavuttaneet Dominikaanisen tasavallan Eduardo Lorenzo, Ison-Britannian Edward Ling, Italian Giovanni Pellielo ja Massimo Fabbrizi, Slovakian Erik Varga ja Australian Michael Diamond. Sunnuntaina kaksi paikkaa nappasivat kisan kaksi parasta eli Kostelecky ja Glasnovic.

Al Ainin maailmancupin viralliset kisapäivät ovat 19.-29. maaliskuuta. Siellä kilpaillaan haulikkolajeissa eli skeetissä, trapissa ja kaksoistrapissa. Mukana on 431 urheilijaa kaikkiaan 71 maasta. Suomesta kisoihin osallistuu kolmetoista ampumaurheilijaa.

Maailmancupin seuraava laji on kaksoistrap, joka kilpaillaan tiistaina. Suomalaisista mukana ovat Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustavat Simo Köylinen ja Sami Ritsilä sekä Pieksämäen Seudun Ampujien Juuso Ikävalko.

Haulikkolajien maailmancup
19.-29.3. Al Ain, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat

Tuloksia su 22.3.

Miesten trap 125 kiekkoa + finaali:
Peruskilpailu: 1) Giovanni Pellielo Italia 124, 2) Daniele Resca Italia 123, 3) Josip Glasnovic Kroatia 123, 4) David Kostelecky Tshekki 123, 5) Abdel Aziz Mehelba Egypti 122, 6) Oguzhan Tuzun Turkki 121/uusinta 18, … 16) Vesa Törnroos 120, … 81) Mika Bister 112, … 91) Jukka Laakso 110.

Semifinaali: 1) Glasnovic 14/uusinta 1, 2) Kostelecky 14/0+1, 3) Tuzun 14/0+0, 4) Resca 13, 5) Pellielo 12, 6) Mehelba 9.
Pronssimitaliottelu: Oguzhan Tuzun Turkki – Daniele Resca Italia 12-11
Kultamitaliottelu: David Kostelecky Tshekki – Josip Glasnovic Kroatia 14-12

Lisää tietoa kilpailusta löydät täältä.