Changwonin maailmancup päättyi miesten pienoiskiväärin asentokilpailuun
15.4.2015 klo 12:00

Etelä-Korean Changwonissa järjestetty kivääri- ja pistoolilajien maailmancup päättyi keskiviikkona miesten 50m pienoiskiväärin asentokilpailuun. Juho Kurki sijoittui kilpailussa 51:nneksi. Jaakko Björkbacka oli 57:s ja Joni Stenström 59:s. ”Vaisu kilpailu”, valmentaja Juha Hirvi luonnehti.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kivääri- ja pistoolilajien maailmancupin viimeisen kilpailupäivän ainoa laji oli miesten 50m pienoiskiväärin 3×40 ls kilpailu. Siinä olivat mukana suomalaisista Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat), Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat) ja Joni Stenström (Raseborgs Skyttar).

Kurjen tulos oli eilisen karsinnan tavoin suomalaisista paras. Se oli nyt 1150 pistettä (polvi 376, makuu 392, pysty 382) ja riitti 51. sijaan. Björkbacka kohensi eilisestä karsinnasta 11 pistettä tehden tuloksen 1147 (384+395+368). Hän sijoittui 57:nneksi. Stenströmin tulos oli viisi pistettä parempi kuin karsinnassa eli 1146 (384+388+374). Se oikeutti 59. sijaan.

– Pojilla oli taas tänään vaisu kilpailu. Erilaisia pieniä juttuja, jotka korostuvat kisassa. Tuloksellisesti Juhon ja ”Hopon” (Hanna Pitkänen) ilmakiväärikisat olivat Changwonissa omalla hyvällä tasollaan. Jaakolla makuu on jo teknisesti hyvää, mutta olosuhteet eivät ole vielä hanskassa. Pääosin joukkue on vielä kovin nuori eli parempaa on luvassa, Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi summasi cupin suomalaisannin.

Kurki, 23, oli samaa mieltä valmentajansa kanssa.

– Ilmakivääri meni odotetusti (12. sija). ”Piekkarissa” on vielä hiomista. Kevät jatkuu treenatessa ja maailmancupeissa, Kurki sanoi.

Stenström odotti maailmancupista kokonaisuutena enemmän kuin lopulta saavutti.

– Nyt vain kotiin harjoittelemaan, ei paljon muuta voi tehdä. Sain Changwonista paljon kokemusta. Makuu ei ilmeisesti kulkenut yhtään, mutta polvi oli tänään hyvä. Pysty oli koko kisojen ajan ihan minun normaalitasollani, Stenström, 20, sanoi.

Björkbackan, 22, mukaan häneltä puuttuu kisarutiini.

– Huomaan, etten ole ampunut ulkokisoja hetkeen. Kuntoa kyllä on. Kunpa vain saisi miehestä kaiken irti. Meillä on vielä ennen Yhdysvaltain maailmancupia leiri, jossa yritämme hioa hieman kisataktiikoita, hän sanoi.

Miesten asentokilpailun finaaliraja oli 1174. Peruskilpailun parhaan tuloksen 1181 teki kiinalainen Hui Zicheng. Hän oli lopulta myös koko kisan ykkönen voitettuaan finaalissa Yhdysvaltain Matthew Emmonsin 1,3 pisteellä. Emmonsille cup oli erittäin onnistunut, sillä hän voitti aiemmin ”piekkarin” makuun kisan ja saavutti olympiapaikan Rio de Janeiroon 2016.

Asentokilpailussa jaossa olleet kaksi olympiamaapaikkaa menivät Huille ja neljänneksi sijoittuneelle Norjan Ole Kristian Bryhnille, koska Emmons ja kisan kakkonen, Etelä-Korean Han Jinseop olivat saavuttaneet paikan jo aiemmin.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden toinen kivääri- ja pistoolilajien maailmancup järjestetään Yhdysvaltain Fort Benningissä 11.-19. toukokuuta. Jaossa on Changwonin tavoin yhteensä 24 olympiamaapaikkaa Rio de Janeiron olympialaisiin 2016.

ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancup
8.-16.4. Changwon, Etelä-Korea

Tuloksia ke 15.4.

Miesten 50m pienoiskivääri 3×40 ls + finaali: 1) Hui Zicheng Kiina 457,3 (1181), 2) Matthew Emmons Yhdysvallat 456,0 (1178), 3) Han Jinseop Etelä-Korea 445,1 (1174), 4) Ole Kristian Bryhn Norja 433,8 (1177), 5) Milenko Sebic Serbia 419,7 (1174), 6) Nazar Louginets Venäjä 411,9 (1174), 7) Andrei Konkov Venäjä 398,6 (1175), 8) Niccolo Campriani Italia 398,0 (1175), … 51) Juho Kurki 1150, … 57) Jaakko Björkbacka 1147, … 59) Joni Stenström 1146.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.