Timo Keskisimonen yhdeksäs IPC:n maailmancupissa
17.4.2015 klo 12:00

Timo Keskisimonen kuvattuna Turun SM-kisoissa maaliskuussa. Kuva: Lassi Palo

Raahen Ampujia edustava Timo Keskisimonen on sijoittunut hienosti yhdeksänneksi vammaisampumaurheilun maailmancupissa Puolan Szczecinissä perjantaina. Suomalaisten hyvää panosta täydensi Haapajärven Ampumaseuran Jarkko Mylly, joka oli kisassa 12:s.

Timo Keskisimonen tähtäsi ilmakiväärin R3-luokan makuun peruskilpailussa 628,8 pistettä ja jäi vain 0,1 pisteen päähän finaalipaikasta. Jarkko Mylly ampui toisessa erässä ja paransi omissa nimissään ollutta Suomen ennätystä 625,9 lukemiin 627,7. Seuraavassa erässä Keskisimonen pisti 1,1 pistettä paremmaksi.

Kilpailun voitti Slovakian Veronika Vadovicova, joka teki finaalin ME-tuloksen 213,0. Hänen peruskilpailun tuloksensa oli 635,0 pistettä.

Keskisimonen käytti peruskilpailun 50 minuutin ampuma-ajan lähes kokonaan.

– Viimeisillä 15 laukauksella piti miettiä kelloa ja pulssi kiihtyi – mutta pakko oli laukoa menemään. Toiseksi viimeinen laukaus oli 9,9 eli siihen se finaalipaikka tavallaan tyssäsi. On opeteltava nopeampaa rytmiä jatkoa ajatellen. Muuten olen tulokseen tyytyväinen. Parannettavaa on paljon, mutta ainahan se on eteenpäin menoa, jos ennätys tulee, hän sanoi.

Hetken Suomen ennätystä hallussaan pitänyt Mylly ei halunnut kommentoida suoritustaan. Mainittakoon kuitenkin, että hänen viides sarjansa 106,7 oli yksi kilpailun parhaista.

Ampumaurheiluliiton vammaisampumaurheilun kehityspäällikkö Pirjo Peltola oli kilpailun jälkeen positiivisesti yllättynyt.

– Vielä SM-kisoissa viime kuussa Turussa kaksikko haparoi suorituksissaan. Täällä harjoituspäivä jo näytti selvästi parempaa, ja tekeminen näkyi myös kilpailusuorituksissa. Tästä on hyvä jatkaa, hän sanoi.

Seuraava kansainvälinen koitos on Hannoverin kilpailu reilun viikon kuluttua. Suomalaisista mukana on Keskisimonen.

IPC:n maailmancup
17.4. Szczecin, Puola

10 m ilmakivääri 60 ls + finaali, sarja R3, makuu SH1: 1) Veronika Vadovicova Slovakia 213,0/finaalin ME (635,0), 2) Juri Stojev Ukraina 209,7 (631,1), 3) Waldemar Andruszkiewicz Puola 188,9 (628,9), 4) Abdulla Sultan Al Aryani Yhdistyneet Arabiemiraatit 168,2 (629,7), 5) Saif Al Nuaimi Yhdistyneet Arabiemiraatit 145,9 (632,9), 6) Andrei Doroshenko Ukraina 125,3 (630,6), 7) Natalie Smith Australia 103,9 (631,1), 8) Tadeusz Sondej Puola 82,6 (631,2), 9) Timo Keskisimonen 628,8, … 12) Jarkko Mylly 627,7.