Marko Kemppaisen pronssi Suomen ainoa mitali Euroopan kisoissa
29.6.2015 klo 12:00

Suomen saldoksi historian ensimmäisistä Euroopan kisoista jäi yksi pronssimitali, jonka toi Marko Kemppainen miesten skeet-ammunnassa. Kisat päättyivät viikonvaihteessa Azerbaidzhanin Bakussa.

Suomen joukkueen johtaja Leena Paavolainen summasi kisat kiinnostavaksi tapahtumaksi ja tärkeäksi välietapiksi matkalla ensi vuonna järjestettäviin Rio de Janeiron olympialaisiin.

– Nämä olivat urheilullisesti erittäin hyvin järjestetyt kisat, lähes olympialaisten luokkaa. Noin kolmasosa urheilijoistamme onnistui täällä hyvin. Emme kuitenkaan missään nimessä menestyneet täällä sillä tasolla millä voisimme olla. Töitä on paljon edessä ja seuraavat puoli vuotta ovat erittäin tärkeää aikaa matkalla Rion olympialaisiin. Uskon, että tämän joukkueen urheilijoista noin 20 nähdään mukana Riossa, Paavolainen arvioi.

– Toisaalta moni nuori suomalaisurheilija sai täältä erittäin arvokasta kokemusta viedä uraansa eteenpäin. Yksi tavoitteemme oli rakentaa isolle monilajijoukkueelle hyvä henki ja ilmapiiri sekä edistää lajien välistä vuoropuhelua ja uudenlaista toimintakulttuuria. Tässä onnistuimme hyvin, Paavolainen summasi.