EM-Maribor: Juho Autio seitsemäs 300m kiväärissä

Antti Puhakka.
Jukka Laakso.
Vili Kopra.
Mikko Taussi valvoo, että kaikki sujuu sääntöjen mukaan 300m radalla.

Juho Autio sijoittui hienosti seitsemänneksi miesten 300m kiväärin makuun kilpailussa, kun 25/50/300m ja haulikkolajien EM-kilpailut jatkuivat Slovenian Mariborissa tiistaina. Antti Puhakka oli 21:s. Jukka Laakso on miesten trapissa ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen 15:ntenä. Vili Kopra jatkaa poikien trapissa 25. sijalta.

Ampumaurheilun 25/50/300m lajien ja haulikkolajien EM-kilpailut jatkuivat kymmenettä päivää Slovenian Mariborissa. Suomalaislajeja oli tiistaina kolme: miesten 300m kiväärin makuun kilpailu sekä miesten ja poikien trap, jossa kilpailtiin ensimmäinen päivä.

Miesten 300m kivääri makuu

Juho Autio (Oulun Metsästys- ja Ampumaseura) ja Antti Puhakka (Haminan Ampumaseura) edustivat Suomea miesten 300m kiväärin makuun (60 ls) kilpailussa. Se käytiin Apacen ampumaradalla, joka sijaitsee muutaman kymmenen kilometrin päässä Mariborista.

Autio tähtäsi sateisessa mutta tyynessä säässä käydyssä kilpailussa tuloksen 596, jolla hän sijoittui seitsemänneksi. Hänen sarjansa olivat 99+100+99+99+99+100. Puhakka puolestaan paukutti 592 pistettä (100+99+99+98+97+99) ja sijoittui 21:nneksi. Maanantain karsinnassa he tekivät tuloksen 593.

Aution lisäksi kuusi muutakin urheilijaa ampui 596 pistettä. Hänellä oli 30 napakymppiä, kun neljänneksi sijoittuneella Ruotsin Per Sandbergilla niitä oli 39.

– Kisani meni hyvin. Tulokseni ei tullut tänään helposti, vaan jouduin tekemään töitä paljon sen eteen, Autio sanoi ja piti olosuhteita erinomaisina. Hän jäi kaksi pistettä kesäkuussa tekemästään ennätyksestä.

Kisan ykkönen oli Ranskan Valerian Sauveplane, joka ampui pistettä vajaat täydet eli 599 pistettä. Isäntämaa Slovenia sai ensimmäisen mitalinsa, kun Rajmond Debevec oli toinen (597/38x). Itävallan tuore ME-mies Stefan Raser oli kolmas (597/36x). Hän sivusi maanantain karsinnassa maailmanennätystä 600 pisteellään.

Puhakan mielestä olosuhteet olivat ”ookoo”.

– Tulokseni oli aika surkea, hän harmitteli ja piti kilpailunsa alkua takkuisena.

– Yritin väkisin päästä hyvään rytmiin, mutta se ei toiminut tänään yhtään. Tämä oli ajatuksissani EM-Mariborin pääkilpailuni, joten harmittaa, Puhakka summasi.

Miesten ja poikien trap, 1. kilpailupäivä

Suomella on miesten ja poikien trapissa täydet joukkueet eli kolme ampumaurheilijaa kummassakin. Miesten sarjassa mukana ovat Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura), Mirka Kyyrönen (Sibbo Skyttegille) ja Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat). Poikien sarjassa kilpailevat Vili Kopra (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys) ja Niko Kopra (Orimattilan Seudun Urheiluampujat).

Tiistaina ammuttiin ensimmäinen kilpailupäivä eli 75/125 kiekkoa. Miesten sarjassa parhaana suomalaisena kilpailua jatkaa Laakso, joka rikkoi 72 kiekkoa (24+23+25). Hän on sijalla 15. Kyyrönen on 64:ntena tuloksellaan 67 (23+22+22). Toukokuussa olympiapaikan ampunut Törnroos teki vaatimattoman tuloksen 60, joka oikeuttaa 81. sijaan. Hänen sarjansa olivat 19+19+22.

Kisan kärjessä on ainoana kaikki 75 kiekkoa rikkonut Slovakian Marian Kovacocy. Trapissa on jaossa kolme olympiamaapaikkaa Rio de Janeiron olympialaisiin.

Vili Kopran tulos 66 (22+21+23) oikeuttaa 25. sijaan poikien sarjassa. Niko Kopra jatkaa kilpailua 30. sijalta tuloksellaan 65 (23+21+21). Pirttisalo on 33. sijalla. Hänen tuloksensa oli 64 (20+24+20). Italian Francesco Idone johtaa kilpailua (74).

Miesten ja poikien viimeiset 50 kiekkoa ja finaalit ammutaan keskiviikkona.

Yleistä EM-kilpailuista

Suomi on voittanut tähän mennessä viisi mitalia, joista neljä on tullut liikkuvan maalin lajeista.

Suomen mitalit (28.7. mennessä)

Kultaa:
Poikien liikkuvan maalin normaali- ja sekajuoksut: Mika Kinisjärvi (Lapin Ampujat)

Hopeaa:
Poikien skeet: Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat)
Suomen miesten liikkuvan maalin joukkue, sekajuoksut

Pronssia:
Poikien liikkuvan maalin sekajuoksut: Topi Hulkkonen (Etelä-Saimaan Ampujat)

Mariborin EM-kilpailut päättyvät 1. elokuuta. Kisapaikkana toimii Gaj Pragerskon ampumaurheilukeskus. EM-mitalit jaetaan kiväärin 50m ja 300m lajeissa, pistoolin 25m ja 50m lajeissa, liikkuvan maalin 50m lajeissa sekä haulikkolajeissa.

EM-kisoihin osallistuu noin tuhat ampumaurheilijaa, jotka edustavat 46 maata. Suomen joukkueeseen kuuluu 35 ampumaurheilijaa.

Kisojen yhtätoista olympialajia (mukaan lukien pojat ja tytöt) on mahdollista seurata suorina lähetyksinä Euroopan ampumaurheiluliiton nettisivuilta (http://www.esc-shooting.org).

25/50/300m ja haulikkolajien EM-kilpailut
18.7.-1.8. Maribor, Slovenia

Tuloksia ti 28.7.

Miesten 300m kivääri makuu 60 ls: 1) Valerian Sauveplane Ranska 599, 2) Rajmond Debevec Slovenia 597/38x, 3) Stefan Raser Itävalta 597/36x, 4) Per Sandberg Ruotsi 596/39x, 5) Robert Markoja Slovenia 596/35x, 6) Christian Dressel Saksa 596/34x, 7) Juho Autio Suomi 596/30x, … 21) Antti Puhakka Suomi 592.
Joukkuekilpailu (27.7.): 1) Itävalta 1790, 2) Ranska 1788/108x, 3) Ruotsi 1788/98x.

Miesten trap 125 kiekkoa, tilanne 1. päivän jälkeen (75/125): 1) Marian Kovacocy Slovakia 75, 2) Stefano Selva San Marino 74, 3) Yavuz Ilnam Turkki 74, … 15) Jukka Laakso Suomi 72, … 64) Mirka Kyyrönen Suomi 67, … 81) Vesa Törnroos Suomi 60.

Poikien trap 125 kiekkoa, tilanne 1. päivän jälkeen (75/125): 1) Francesco Idone Italia 74, 2) Ian O´Sullivan Irlanti 73, 3) Theo Andrew Ling Iso-Britannia 73, … 25) Vili Kopra Suomi 66, … 30) Vili Kopra Suomi 65, … 33) Eemil Pirttisalo Suomi 64.

Suomalaiset ke 29.7.

Trap
Miehet: Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura), Mirka Kyyrönen (Sibbo Skyt
tegille), Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Pojat: Vili Kopra (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys), Niko Kopra (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)

Tulevien päivien EM-aikataulua
(ajat Suomen aikaa)

Ke 29.7.
10.30 25m olympiapistooli/pojat
10.30 Trap 2/2 kilpailupäivä/miehet ja pojat
10.45 300m kivääri 3×20 ls/naiset
16.45 Finaali: trap/pojat
17.45 Finaali: trap/miehet

To 30.7.
10.30 25m vakiopistooli/miehet
10.45 300m kivääri 3×40 ls/miehet
14.30 25m vakiopistooli/pojat

Kaikki tulokset löydät täältä.

Lisää ampumaurheilua: