Tomi Korpi valittiin Vuoden ampumaurheilijaksi
31.10.2015 klo 12:00

SSG:n Tomi Korpi valittiin Vuoden ampumaurheilijaksi. Kuvat: Lassi Palo
Pentti Saari on Vuoden valmentaja.
Mika Kinisjärvi valittiin Vuoden nuoreksi ampujaksi. Hän oli myös Huippuampujien cp-kilpailun voittaja.
Kokkovuori-säätiön puheenjohtaja Jukka-Pekka Heikkilä ja Vuoden yllättäjä Eetu Kallioinen. Säätiö luovutti Kallioiselle 1000 euron stipendin.
Erikoismaininnan saivat Jorma Juntunen (vas.), Kim Leppänen, Aappo Korpi, Satu Mäkelä-Nummela, Sami Hautamäki ja Vesa Törnroos.
Vuoden kultahippuampuja on Mikkelin Ampujien Joel Palmgren. Joel sai pokaalin lisäksi Kultakeskukselta erikoispalkinnon.
Kymppi 64:n Rami Syrjä on Vuoden kultahippuohjaaja. Kultakeskus muisti myös ohjaajaa samoin kuin myös vuoden Kultahippuseuraa
Kuusankosken Ampujat palkittiin Vuoden kultahippuseurana, kuvassa nuorisopäällikkö Jukka Jokinen.
Stipendien ja ansiomerkkien saajat ryhmäkuvassa.
Haulikko: Timi Vallioniemi (vas.), Tommi Takanen, Sami Ritsilä, Miki Ylönen ja Satu Mäkelä-Nummela.
Kivääri: Juho Autio (vas.), Katariina Laine ja Marianne Palo.
Pistooli: Cristian Friman.
Liikkuva maali: Mika Kinisjärvi (edessä), Tomi-Pekka Heikkilä (takana vas.) ja Topi Hulkkonen.
Practical: Mikael Kaislaranta (vas.), Kim Leppänen, Esa Blom ja Tony Ruohonen.
Mustaruuti: Tarmo Ansamaa.

Suomen Ampumaurheiluliitto on palkinnut kauden parhaitaan Kisakallion urheiluopistossa järjestetyssä Grande Finale -tilaisuudessa. Vuoden ampumaurheilijana palkittiin Sibbo Skyttegillen kasa-ampuja Tomi Korpi.

Sibbo Skyttegilleä edustava Tomi Korpi on valittu Ampumaurheiluliiton Vuoden ampumaurheilijaksi. Hän on ensimmäinen kasa-ampuja, joka on nimetty liiton vuoden parhaaksi.

Korpi voitti Australian Brisbanessa heinäkuussa järjestetyissä kasa-ammunnan pistelajien MM-kisoissa kuusi mitalia (5+1+0). Kultamitaleista neljä oli henkilökohtaisia mitaleja. Kisoissa nähtiin suomalaisittain huikea loppuhuipennus, kun pienoiskiväärin HV-luokan 3×25 ls kilpailussa tuli Suomeen kolmoisvoitto. Voiton vei Korpi, toiseksi tähtäsi hänen 12-vuotias poikansa Aappo ja värisuoran täydensi Risto Murisoja.

Arvokisamitalien lisäksi Tomi Korpi nappasi tämän vuoden aikana kuusi SM-mitalia.

– Olen liikuttunut ja häkeltynyt. Tämä oli yllätys, Korpi sanoi komea pokaali sylissään.

– Se, että olen ensimmäinen kasa-ampuja vuoden parhaana, tuntuu todella hienolta. Menestykseni tae on se, että kotona on maailman paras kirittäjä – ja tietysti muut suomalaiset ampujat, jotka hekin ovat kovia huipputason ampujia.

Vuoden valmentajaksi valittu Pentti Saari, 66, on Ampumaurheiluliiton skeetin nuorten maajoukkuevalmentaja. Hän vastaa valmennusryhmään valittujen nuorten ampujien ohjauksesta. Hän sai tiimin toi
mimaan heti, sillä menestyksestä saatiin nauttia jo tänä vuonna, kun pojat voittivat Italian Lonatossa MM-joukkuehopeaa ja Eetu Kallioinen, 17, sivusi poikien maailmanennätystä (124). Lisäksi Kallioinen saavutti EM-hopeaa Slovenian Mariborissa heinäkuussa. Ryhmän päätavoitteena on menestyminen Tokiossa vuonna 2020 järjestettävissä olympiakisoissa.

Suonenjoella ja kotipaikkakunnallaan Kittilässä asuva Saari on eläkkeellä. Hänellä ei ole tällä hetkellä nimettynä henkilökohtaista valmennettavaa, mutta aiemmin heitä on ollut vuodesta 2000 lähtien. Vuosina 2008-09 hän toimi nuorten skeet-maajoukkueen valmentajana. Uusi pesti alkoi tänä vuonna.

Saaren kiinnostus valmentamiseen heräsi 2000-luvun alussa, kun hän muutti Suonenjoelle. ”Ampuminen oli täällä silloin melko aktiivista, ja kun itsellä oli jo jäähdyttely päällä, halusin jatkaa jaloa harrastusta valmennuksen kautta ja siirtää oppimaani ja saamaani tietoa myös muille”, hän on sanonut aiemmin tänä vuonna.

Vuoden yllättäjä -palkinto meni Ala-Hämeen Ampujia edustavalle Eetu Kallioiselle, 17. Hän sijoittui poikien EM-skeetissä toiseksi ja MM-kilpailuissa viidenneksi. Lonaton MM-kisojen peruskilpailussa hän sivusi poikien maailmanennätystä rikkomalla 124 kiekkoa. Lisäksi hän kuului Suomen joukkueeseen, joka voitti MM-hopeaa.

Vuoden nuori ampuja -palkinto ojennettiin Lapin Ampujien Mika Kinisjärvelle, 20, joka kuului menestyneeseen poikien liikkuvan maalin maajoukkueeseen. Hän kirjaimellisesti putsasi pöydän voittamalla kaksissa EM-kisoissa kaikki neljä henkilökohtaista kultamitalia (Arnhem ja Maribor). Kinisjärvi oli myös Huippuampujien cup-kilpailun voittaja.

SAL:n nuorisovaliokunta palkitsi Vuoden kultahippuampujana Joel Palmgrenin (Mikkelin Ampujat). Valintaa perusteltiin sillä, että hän on ”iloinen ja positiivinen poika, joka ottaa huomioon myös muun ikäiset ampujat niin harjoituksissa kuin kilpailutapahtumissakin”.

– Joel on myös menestynyt hyvin vuoden 2015 kultahippuampujien kiväärilajien finaaleissa: kolmas sija Hämeenlinnassa ilmakiväärin 12HT-sarjassa ja ensimmäinen sija 50m kiväärin 12T-sarjassa Isossakyrössä, perusteluissa todettiin.

Kultahippuohjaajan palkinto ojennettiin Rami Syrjälle, joka toimii Kangasalan Kymppi 64-seurassa. Valintaperusteluissa todettiin muun muassa se, että Syrjä ” osaa ottaa huomioon sen, onko ampuja vasta aloittelija vai jo kokeneempi ampuja”. Hänestä on myös sanottu, että hän ohjaa kaikkia tasapuolisesti ammattitaidolla, mutta ”ei liian vakavasti, vaan pilke silmäkulmassaan eli ilon kautta”.

– Lapset ja nuoret luottavat häneen kuin muuriin ja kuuntelevat häntä. Syrjän valmennettavista on myös noussut viimeksi kuluneen vuoden aikana ikäluokkansa parhaimmistoon kuuluvia ampujia. Hän osaa innostaa ja kannustaa lapsia ja nuoria, valiokunta perusteli valintaa.

Vuoden kultahippuseura on Kuusankosken Ampujat. Seuraan kuuluu noin 430 jäsentä, joista nuoria harrastajia on noin sata. KuusA:n positiivisesta vireestä kertoo myös se, että se palkittiin Kymenlaakson vuoden 2013 nuorisourheiluseurana.

KuusA:n nuorisopäällikkönä toimii Jukka Jokinen, joka tuli poikansa mukana lajin pariin vuonna 1996 ja on sillä tiellä edelleen. Martti Purmonen on KuusA:n puheenjohtaja.

Kultahippu-parhaille Kultakeskus lahjoitti erikoisaplkinnot.

Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa järjestetyssä Ampumaurheiluliiton kauden päätösjuhlassa ja parhaiden palkitsemistilaisuudessa Grande Finalessa oli paikalla noin 150 vierasta. Tilaisuuden juontajana toimi kivääriampuja Hanna Pitkänen.

SUOMEN AMPUMAURHEILULIITON PALKINNOT 2015

Vuoden ampumaurheilija: Tomi Korpi (Sibbo Skyttegille)
Vuoden valmentaja: Pentti Saari (poikien skeetin maajoukkueen valmentaja)
Vuoden nuori ampuja: Mika Kinisjärvi (Lapin Ampujat)
Vuoden yllättäjä: Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat)
Huippuampujien cup-kilpailun voittaja: Mika Kinisjärvi (Lapin Ampujat)

Erikoismaininta: Satu Mäkelä-Nummela (olympiapaikka), Vesa Törnroos (olympiapaikka), Marko Kemppainen (Euroopan kisojen 3.), Aappo Korpi (MM-1), Kim Leppänen (MM-1), Jari Raudaskoski (MM-1), Sami Hautamäki (EM-1), Marko Nikko (EM-1), Petri Savinainen (EM-1), Jorma Juntunen (EM-1).

Nuorisovaliokunnan palkittavat:

Vuoden Kultahippuampuja: Joel Palmgren (Mikkelin Ampujat)
Vuoden Kultahippuohjaaja: Rami Syrjä (Kymppi 64)
Vuoden Kultahippuseura: Kuusankosken Ampujat

Stipendit, menestyksen perusteella: Tarmo Ansamaa (mustaruuti), Sami Hautamäki (practical), Tomi-Pekka Heikkilä (liikkuva maali), Topi Hulkkonen (liikkuva maali), Jorma Juntunen (siluetti), Mikael Kaislaranta (practical), Eetu Kallioinen (haulikko), Mika Kinisjärvi (liikkuva maali), Aappo Korpi (kasa-ammunta), Tomi Korpi (kasa-ammunta), Jarkko Laukia (practical), Esko Lempola (siluetti), Kim Leppänen (practical), Ari Matero (practical), Risto Murisoja (kasa-ammunta), Satu Mäkelä-Nummela (haulikko), Marko Nikko (siluett), Pekka Paatinen (mustaruuti), Raine Peltokoski (practical), Jari Raudaskoski (kasa-ammunta), Teemu Rintala (practical), Petri Savinainen (siluetti), Jarkko Viitala (practical), Rauno Ärväs (siluetti).

Ampujien ansiomerkit:

Kultainen jalokivellä: Tomi Korpi, Petri Savinainen, Kim Leppänen.
Kultainen: Mikael Kaislaranta, Teemu Rintala, Jaakko Viitala, Ari Matero, Sami Hautamäki, Tarmo Ansamaa, Aappo Korpi.
Hopeinen: Eetu Kallioinen, Jarkko Laukia.

Lajijaostojen palkinnot

HAULIKKO:

Trap:
Yleinen: Veli-Matti Matikainen (SSG)
Juniori: Eemil Pirttisalo (RMY)
Nainen: Satu Mäkelä-Nummela (OSU)
Veteraani: Risto Rämö (LAS)

Skeet:
Yleinen: Tommi Takanen (LAS)
Juniori: Timi Vallioniemi (A-HA)
Nainen: Katja Poutanen (HyMA)
Veteraani: Jukka Turtiainen (SMY)

Kaksoistrap:
Yleinen: Sami Ritsilä (OSU)
Juniori: Miki Ylönen (PiekSA)

Sporting:
Yleinen: Tero Rantonen (OMAS)
Nainen: Saija Hautaoja (SA)
Veteraani: Rune Sundqvist (JSF)
Juniori: Ville Korkea-aho (JSF)

KIVÄÄRI:
Kiväärinainen: Katariina Laine (HlAS)
Kiväärimies: Juho Autio (OMAS)
Kiväärityttö: Marianne Palo (IMAS)
Kivääripoika: Sebastian Långström (KSF)

PISTOOLI:
Vuoden pistooliampuja: Mira Suhonen (KuKu)
Vuoden pistoolinuori: Cristian Friman (ESF)
Vuoden työn sankari: Marko Leppä (HAS)

LIIKKUVA MAALI:
Vuoden paras: Tomi-Pekka Heikkilä (K-64)
Vuoden juniori: Mika Kinisjärvi (LA)
Erikoispalkinto: Topi Hulkkonen (ESA)

SILUETTI:
Vuoden siluettiampuja: Marko Nikko (SSG)

PRACTICAL:
RD:n malja kehittyneimmälle ampujalle: Kim Leppänen (SSG)
Jaoston malja aktiiviselle seuralle: Vasa Skyttegille-Vaasan Ampujat
Paras kivääriampuja: Raine Peltokoski (VS-VA)
Paras haulikkoampuja: Mikael Kaislaranta (HVA)
Paras pistooliampuja: Tony Ruohonen (SäSA)

MUSTARUUTI:
Vuoden mustaruutiampuja: Tarmo Ansamaa (TSA)

KASA-AMMUNTA:
Vuoden kasa-ampuja: Jari Laulumaa (SKA)

Lisää kuvia liiton facebookissa.