KSF on Ampumaurheiluliiton kymmenes sinettiseura
19.11.2015 klo 12:00

KSF:n nuoret ampumaurheilijat ja Vuoden ohjaajana palkittu Jan Liljeberg juhlivat sinettiä. Kuvat: Lassi Palo
KSF:n puheenjohtaja Lennart Långström kuuntelee SAL:n nuorisopäällikkö Timo Rautiota.
Puheenjohtaja esitteli seuran uuden pipon.
Juhlakakku oli myös sinetin arvoinen

Kyrkslätt Skytteförening (KSF) on Ampumaurheiluliiton kymmenes sinettiseura. KSF sai sinettinsä Kirkkonummella torstaina järjestetyssä tilaisuudessa.

Kyrkslätt Skytteförening (KSF) järjesti lämminhenkisen sinettitilaisuutensa samassa paikassa, missä seura perustettiin 90 vuotta sitten. Paikka oli Masalan Ljusdala, jossa toimii nykyisin Masalan nuorisoteatteri. KSF juhli pyöreitä vuosiaan viime helmikuussa.

KSF on kehittänyt toimintaansa viimeksi kuluneiden vuosien aikana määrätietoisesti. KSF:n puheenjohtaja Lennart Långström kertoo, että tällaiselle kehitystyölle on ollut seurassa jo pitkään tilaus.

– Sinettiseurahanke on ollut seurajohdon velvollisuus KSF:n mainioita nuoria kohtaan. Seuratoiminnan kaikki kulmakivet eli ampumaurheilukoulu, huippu-urheilu ja harrasteammunta voivat hyvin. Kannamme kortemme kekoon ottamalla harteillemme osan siitä yhteiskuntavastuusta, jota kolmannelta sektorilta edellytetään, eli tarjoamalla mielekästä tekemistä nuorille samalla, kun panostamme voimakkaasti huippu-urheiluun, tällä hetkellä jopa kansainväliseen yhteistyöhön.

– Onneksi ei tarvinnut – emmekä olisi pystyneetkään – kehittämään seuraamme yksin. Lajiliiton järjestämät koulutustilaisuudet ovat olleet tämän työn onnistumisen kannalta ratkaisevat. Suosittelemme kaikille seuroille ampumaurheilukouluvetäjä-, ampumakortti- sekä MEY-koulutusta, Långström sanoo.

Nuorisopäällikkö Michael Liljeberg puolestaan toteaa, että 20 vuotta lasten ja nuorten parissa on mennyt nopeasti ja on erittäin palkitsevaa nähdä innostunutta harrastamista ja myös onnistumisia kilpailuissa. Hän onkin vuosien varrella päässyt toistuvasti näkemään, miten hänen kasvattinsa ovat edenneet aina kansalliselle huipulle asti. Liljeberg on myös tyytyväinen seuran saamaan koulutustukeen ja siihen, ettei vetäjätyötä ole joutunut tekemään yksin. Varsinkin hänen lapsensa Petra ja Jan ovat ahkeria ja päteviä tuuraajia ja seuralla on tarkoitus kouluttaa lisää lasten ja nuorten ohjaajia yhä kasvavaan tarpeeseen.

– Nyt tuli taloon seuratoiminnan olympiakultamitali. KSF:ssä on hyvät valmentajat ja ohjaajat, ja kaikesta toiminnasta huokuu kova innostus. Oikein paljon onnea, Ampumaurheiluliiton nuorisopäällikkö Timo Rautio sanoi.

Sinettiseurat ovat eri lajien nuorisourheilun laatuseuroja, jotka ovat saaneet Valo ry:n sinetin tunnustukseksi laadukkaasta nuorisotyöstään. Sinetin seuralle voi myöntää kunkin lajin oma lajiliitto.  Sinettijärjestelmä tukee ja sitouttaa seurat kehittämään toimintaansa sinettikriteereiden suunnassa. Sinettiseuroja on 44 eri lajissa, kaikkiaan 627.

Sinettikriteereissä tarkastellaan muun muassa sitä, millainen liikkumista ja urheilua tukeva toimintaympäristö seurassa on, kuinka innostuneita harrastajat ja seuratoimijat ovat, kuinka tyytyväisiä lapset, nuoret ja aikuiset ovat, millainen ilmapiiri ja yhteishenki seurassa on sekä miten toimintaan pääsee osalliseksi.

Laatutekijät perustuvat asiantuntijajoukon tekemiin lasten ja nuorten urheilun selvityksiin. Niiden tavoitteena on ollut kuvata hyväksi urheilijaksi kasvun mahdollistavia tekijöitä. Selvitysten taustayhteisöinä ovat olleet Valo (Nuori Suomi), Olympiakomitea sekä Kilpa- ja huippu-urheiluntutkimuskeskus (KIHU) yhteistyössä lajiliittojen asiantuntijoiden kanssa. Näiden selvitysten lisäksi Sinettikriteerien laadinnassa on otettu huomioon harrasteurheilun näkökulma sekä seuraorganisaationa.

KSF perusti vuoden 2014 alussa oman eliittiryhmänsä. Siihen kuuluu nuoria ampumaurheilijoita, jotka kuuluvat ikäluokkansa kansalliseen huippuun ja joiden tavoitteena on kansainvälisen huipun saavuttaminen. KSF palkitsi torstaina Jan Liljebergin Vuoden ohjaajana.

SAL:n kaikki sinettiseurat löytyvät täältä.