Puolustusministeri Niinistö: Suomi ei voi hyväksyä asedirektiivin muutosehdotusta
7.12.2015 klo 12:00

Puolustusministeri Jussi Niinistö puhui Reserviläisliiton tilaisuudessa viime perjantaina. Niinistön viesti oli, että Suomi ei voi hyväksyä EU:n asedirektiivin muutosehdotusta.

Pahimmillaan direktiivin hyväksyntä johtaisi vapaaehtoispohjalta toteutettavien reserviläisammuntojen loppumiseen kokonaan.

– Tärkeä osa omatoimista harjoittelua ovat eri muodoissa toteutettavat reserviläisammunnat. Nyt nämä puolustusvalmiuteemme keskeisesti vaikuttavat harrastusmuodot ovat vaarassa joutua EU-sääntelyn hampaisiin, Niinistö sanoi.

Muutosesityksen mukaan muilta kuin viranomaisilta kiellettäisiin sotilasasetta muistuttavien automaatti- ja kerta-automaattiaseiden hallussapito.

– EU-komissiossa maanpuolustuksemme erityispiirteitä ja reservin osaamisen tärkeyttä ei ole ymmärretty. Komissio on puuttumassa asiaan, joka ei sille kuulu. Tulen yhdessä sisäministerin kanssa tekemään parhaani, jotta maanpuolustuksemme tarpeet ymmärrettäisiin myös Brysselissä eikä asedirektiiviä hyväksyttäisi esitetyssä muodossa. Terrorismia vastaan on taisteltava, mutta ei suomalaisen reservin osaamisen kustannuksella, Niinistö sanoi.

Ohessa lista Reserviläisliiton ansioristeistä ja -mitaleista 6.12.