Viidelle ampumaurheilijalle urheilija-apurahaa
7.3.2016 klo 12:00

Minna Leinonen sai 20 000 euroa. Kuvat: Lassi Palo
Rioon jo nimetty Satu Mäkelä-Nummela sai myös 20 000 euron urheilija-apurahan.

Viisi ampumaurheilijaa on saanut opetus- ja kulttuuriministeri Sanna Grahn-Laasosen myöntämän urheilija-apurahan. He ovat Minna Leinonen, Satu Mäkelä-Nummela, Juho Kurki, Vesa Törnroos ja Jaakko Björkbacka.

Yhteensä 102 kesälajien urheilijaa saa kaikkiaan 1 050 000 euroa verovapaina urheilija-apurahoina. Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosen myöntämien urheilija-apurahojen tavoitteena on luoda taloudelliset edellytykset ammattimaiselle ja päätoimiselle valmentautumiselle.

Suuren 20 000 euron apurahan sai 22 ja pienemmän 10 000 euron apurahan 42 urheilijaa. Nuoren urheilijan apurahan sekä ensimmäistä kertaa myönnetyn nuorten joukkuelajien apurahan sai yhteensä 38 urheilijaa. Esitykset apurahojen saajista ministeriölle tekee Olympiakomitean huippu-urheiluyksikkö. Apurahat myönnetään veikkausvoittovaroista.

– Kuluva vuosi on kesälajien urheilijoille merkittävä, ja lähestyvät Rio de Janeiron olympialaiset ja paralympialaiset ovat huipentuma koko urheiluvuodelle. Urheilijoillamme on hyvät edellytykset menestyä tulevan kesän arvokisoissa, Grahn-Laasonen sanoo.

– Tämän vuoden apurahoihin teimme uudistuksen, jossa nostimme yksilölajien rinnalle myös joukkuelajien nuoria urheilijoita. Tulemme arvioimaan nykyisen apurahakäytännön ja tarvittaessa suuntamaan painotuksia uudelleen. Toivon, että voisimme tukea vielä enemmän nuoria kilpaurheilijoitamme ja auttaa heitä pääsemään huipulle.

Eduskunta lisäsi vuoden 2016 talousarvioon 50 000 euroa nuorten joukkuelajien urheilijoiden apurahoihin.

Urheilija-apuraha ei ole palkkio menestyksestä, vaikka sitä myönnettäessä arvioidaan myös menestysmahdollisuuksia kansainvälisissä arvokilpailuissa.

Apurahan saamisen edellytyksenä on se, että urheilijalla on henkilökohtainen valmentaja tai valmennustiimi ja lajilla on kansainvälisiin arvokilpailuihin valittu maajoukkue. Lähtökohtaisesti apurahan saanti edellyttää myös urheilijan kuulumista lajiliiton maajoukkue- ja valmennusjärjestelmän piiriin.

Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon lajien erityispiirteet, kansainvälinen arvostus ja taso, paralympialajeissa myös eri kilpailuluokkien taso sekä kilpailuihin osallistuvien maiden sekä sarjoihin osallistuvien urheilijoiden määrä.

Urheilija-apurahat, ampumaurheilu

20 000 euroa: Minna Leinonen (Keski-Suomen Ampujat), Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)

10 000 euroa: Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat), Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura)

5 000 euroa: Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat)