Jaakko Björkbackalla vaikeuksia Rion tuulen kanssa
21.4.2016 klo 12:00

Jaakko Björkbackan (vas.) ja Juho Kurjen urakointi Riossa jatkuu vielä piekkarin asentokilpailulla. Kuva: Juha Hirvi

Jaakko Björkbacka oli 50m pienoiskiväärin makuun kilpailun 47:s, kun ampumaurheilun maailmancup jatkui Rio de Janeirossa torstaina. ”Tuulen seuraaminen ei sujunut tarvittavalla rutiinilla”, päävalmentaja Juha Hirvi sanoi.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancup jatkui torstaina Brasilian Rio de Janeirossa seitsemättä päivää. Päivän ainoa suomalaisnimi oli Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat), joka osallistui miesten 50m pienoiskiväärin makuuasennon kilpailuun.

Björkbacka tähtäsi keskiviikon karsintakilpailussa tuloksen 616,5. Torstain varsinaisessa kilpailussa eli peruskilpailussa hänen tuloksensa oli melkein sama eli 616,3 (102,8+103,7+103,4+101,3+104,4+100,7). Finaaliraja oli 624,6.

– Kun jouduin odottamaan pienten puuskien takia, niin oli vaikea saada taas homma toimimaan, 47:nneksi sijoittunut Björkbacka kertoi kilpailun jälkeen.

Sama tunne jäi Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentajalle Juha Hirvelle:

– Ei ollut oikein rentoa tekemistä. Tuulen seuraaminen ei suju Jaakolta nyt ihan tarvittavalla rutiinilla, Hirvi totesi.

Peruskilpailun ykkönen oli Serbian Stevan Pletikosic, joka teki tuloksen 628,0. Hän oli finaalissa lopulta kolmas. Cupin voiton otti Saksan Henri Junghänel 2,1 pisteen erolla toiseksi sijoittuneeseen Australian Warren Potentiin. Tämä oli Junghänelin viides maailmancupin voitto. Potent, 54, voitti MM-kultaa Granadassa 2014 ja varmisti jo tuolloin olympiapaikan Rioon.

Rio de Janeirossa alkaa perjantaina miesten skeet, joka kilpaillaan kolmipäiväisenä. Se päättyy cupin päätöspäivänä eli ensi sunnuntaina. Skeetissä on mukana kolme suomalaista: Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat), Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille) ja Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura).

Rio de Janeiron maailmancupissa kilpaillaan kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeissa. Tulevassa olympiakaupungissa järjestettävään cupiin osallistuu 661 urheiluampujaa, jotka edustavat 88 maata.

Seuraava maailmancup järjestetään Saksan Münchenissä. Siellä kilpaillaan kivääri- ja pistoolilajeissa 19.-26. toukokuuta.

ISSF:n maailmancup (kivääri, pistooli, haulikko)
13.-25.4. Rio de Janeiro, Brasilia

Tuloksia to 21.4.

Miesten 50m pienoiskiväärin 60 ls makuu + finaali: 1) Henri Junghänel Saksa 210,0 (625,9), 2) Warren Potent Australia 207,9 (626,6), 3) Stevan Pletikosic Serbia 186,2 (628,0), 4) Niccolo Campriani Italia 165,3 (624,6), 5) Kirill Grigorian Venäjä 144,7 (626,6), 6) Matthew Emmons Yhdysvallat 123,9 (625,9), 7) Kenneth Parr Iso-Britannia 101,8 (625,5), 8) Anton Rizov Bulgaria 80,5 (625,1), … 47) Jaakko Björkbacka 616,3. 55 osanottajaa.

Kaikki tulokset löydät täältä.