SAL valmistautuu 100-vuotisjuhlavuoteensa – Kalle Virtapohja kirjoittaa historiateoksen
23.4.2016 klo 12:00

Kalle Virtapohja kirjoittaa SAL:n 100-vuotishistoriateoksen. Kuva: Lassi Palo

Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) täyttää kunniakkaat 100 vuotta kolmen vuoden kuluttua. Valmistelut on aloitettu. Historiateoksen kirjoittajaksi on valittu Kalle Virtapohja.

Ampumaurheiluliiton hallitus on valinnut Kalle Virtapohjan liiton 100-vuotishistoriateoksen kirjoittajaksi. Hänet valittiin kuuden tarjouksen lähettäneen joukosta.

– On hienoa päästä tekemään tällainen teos! Ampumaurheilu oli ensimmäisiä organisoituja kilpalajeja Suomessa jo 1800-luvulla. Jo Ivar Wilskman kirjoitti ampumaurheilun historiasta.

Keravalla asuva Virtapohja, 53, valmistui liikunnanopettajaksi 1989 ja väitteli journalistiikasta vuonna 1998. Väitöskirja käsitteli urheilujournalismin historiaa. Hän on kokenut urheilutoimittaja ja urheiluhistorian harrastaja. Hän kuuluu Suomen Urheiluhistoriallisen seuran hallitukseen, ja hän on perehtynyt urheiluun useiden työtehtäviensä ja harrastustensa ansiosta.

Virtapohjaa kiinnostaa myös se, että ampumaurheilu on niin sanottu presidenttilaji. Tällä hän tarkoittaa esimerkiksi sitä, että vuonna 1937 järjestettyjen MM-kilpailujen yhteydessä nähtiin kolme presidenttiä istumassa vierekkäin.

Virtapohjan kirjoittama Paavo Nurmen elämäkerta ilmestyy Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuonna eli 2017, jolloin tulee kuluneeksi 120 vuotta Nurmen syntymästä.

– Nurmi on minulle iso ja tärkeä projekti. Ajatuksenani on myös ollut koko ajan se, että olisi hienoa tehdä jonkin lajin merkittävä historiateos. Tavoite toteutuu nyt.

Virtapohja oli urheilutoimittajana haastattelemassa tuoreeltaan viimeisiä ampumaurheilun olympiamitaleita voittaneita Satu Mäkelä-Nummelaa ja Henri Häkkistä Pekingissä 2008 ja neljä vuotta aikaisemmin Marko Kemppaista Ateenassa. Omaa ampumaurheilutaustaa hänellä ei ole.

– Tämä vuosi menee ”ampuma-asennon ottamisessa”. Pääsen vuoden aikana lajin pitkään historiaan kiinni ja saan sen ikään kuin tähtäimeeni. Samalla kun kirjoitan Nurmi-kirjaa, kerään myös ampumaurheilun historiaa.

Ampumaurheiluliiton 100-vuotishistoriateos julkaistaan vuoden 2019 aikana.