Päävalmentaja Timo McKeown: ”Pistoolityttöjen katse kohti ensi vuotta”
17.6.2016 klo 12:00

Lippis päähän ja menoksi! Emma Numminen lähtee EM-Tallinnasta kohti uusia haasteita. Kuvat: Lassi Palo
Julia Palmgren ja Maija Pärri saivat EM-Talllinnasta hyvää kokemusta tulevia vuosia varten.

Suomen pistoolitytöt saivat ensimmäisistä kansainvälisistä arvokisoistaan hyvää kokemusta. ”Katse suunnataankin nyt ensi vuoteen, jolloin ovat vuorossa MM-kilpailut”, Ampumaurheiluliiton pistoolilajien päävalmentaja Timo McKeown sanoi, kun suomalaisten urakka päättyi nuorten EM-kilpailuissa Tallinnassa.

Suomalaisten pistooliampujien urakka nuorten EM-kilpailuissa Tallinnassa päättyi perjantaina, kun tyttöjen 25m urheilupistoolissa ammuttiin toinen kilpailupäivä. Muita suomalaislajeja ei Männikun ampumaradalla tänään ollut.

Suomella oli tyttöjen 25m pistoolissa täysi joukkue. Siinä ampuivat Julia Palmgren (Mikkelin Ampujat), Emma Numminen (Kyrkslätt Skytteförening) ja Maija Pärri (Rauman Seudun Urheiluampujat).

Palmgrenin tulos oli 526 (264+262), Nummisen 525 (265+260) ja Pärrin 496 (251+245). Kansainvälisten arvokilpailujen ensikertalaisten sijoitukset olivat 37:s, 38:s ja 40:s. He kaikki sanoivat jännittäneensä, mutta totesivat samaan hengenvetoon, että he saivat arvokasta kokemusta tulevia vuosia varten.

Ajatuksissa ovatkin jo ensi vuonna Saksan Suhlissa järjestettävät nuorten MM-kilpailut.

– Mukavaa oli, vaikka ihan putkeen ei mennytkään. MM-kisoissa olisi myös mukava kilpailla. Keskityn nyt tulostasoni nostamiseen ja saamaan kaiken tekemisen kuntoon, Palmgren mietti.

– Ihan jees-kokemus, mutta tulokseeni en ole tyytyväinen. Yli ysin vauhtia olisi pitänyt pystyä ampumaan, eilen alikersantiksi ylennetty Numminen sanoi. Santahaminassa varusmiespalvelustaan suorittavan urheiluampujan ”tj” oli perjantaina 181.

– Tämä oli kasvattava kokemus. Nyt tiedän, mitä tuleman pitää isoissa kisoissa. Haluan lisää samanlaisia kisoja, vasta kahden vuoden ajan aktiivisesti ampunut Pärri totesi.

Finaaliraja oli 572, ja peruskilpailun paras tulos oli Bulgarian Miroslava Minchevan 584. Saksan Michelle Skeries voitti tyttöjen Euroopan mestaruuden, kun hän oli kultamitaliottelussa Minchevaa parempi 7-5. Tshekki voitti joukkuekilpailun pisteen erolla Venäjään. Suomi sijoittui yhdeksänneksi.

– Tytöillä ovat nyt ensimmäiset kansainväliset arvokilpailut takana, ja he ovat tämän vuoden aikana nähneet maailmaa muutenkin. Nyt alamme tehdä suunnitelmia ensi kautta varten ja suuntaamme nokkamme kohti MM-kilpailuja, Ampumaurheiluliiton pistoolilajien päävalmentaja Timo McKeown sanoi.

– Jännitys ei halvaannuttanut ketään, ja tytöt nauttivat kisojen ilmapiiristä. Tekniikan kanssa on vielä paljon töitä tehtävänä. Sieltä se lähtee, töitä tekemällä. Muu ei auta, McKeown jatkoi.

Suomalaiset la 18.6. (viimeinen kilpailupäivä)

50m pienoiskivääri 3×40 ls: Cristian Friman (Esbo Skytteförening), Sebastian Långström (Kyrkslätt Skytteförening), Matias Kiuru (Poliisien Ampumaseura)
50m pienoiskivääri 3×20 ls: Henna Viljanen (Poliisien Ampumaseura), Emmi Hyrkäs (Simpeleen Hahlo), Marianne Palo (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)

Lyhyesti EM-kisoista

Tallinnan EM-kisoihin osallistuu 236 nuorta ampumaurheilijaa, jotka edustavat 30 maata. Kisoissa on kaikkiaan 383 suoritusta. Suomesta kisoihin osallistuu 16 ampujan joukkue, jossa on seitsemän kivääri- ja yhdeksän pistooliampujaa. Vain Virolla on suurempi joukkue kuin Suomella. Sen joukkueessa on 20 urheilijaa.

Finaaleja voi seurata suorana ESC:n nettisivuilta http://www.esc-shooting.org/.

Nuorten EM-kilpailut (25/50m pistooli- ja kiväärilajit)
12.-19.6. Tallinna, Viro

Tuloksia pe 17.6.

Tyttöjen 25m pistooli + finaali
Peruskilpailu: 1) Miroslava Mincheva Bulgaria 584, 2) Mathilde Lamolle Ranska 579, 3) Margarita Lomova Venäjä 577, 4) Anna Dedova Tshekki 575, 5) Michelle Skeries Saksa 575, 6) Agate Rasmane Latvia 574, 7) Elif Kirklar Turkki 574, 8) Sophie Polo Ranska 572, … 37) Julia Palmgren 526, … 38) Emma Numminen 525, … 40) Maija Pärri 496.
Joukkuekilpailu: 1) Tshekki 1710, 2) Venäjä 1709, 3) Ranska 1702, … 9) Suomi 1547.

Semifinaali: 1) Skeries 16, 2) Mincheva 16, 3) Lamolle 13/uusinta 3+3, 4) Dedova 13/3+2, 5) Lomova 13/3+1, 6) Polo 13/2, 7) Rasmane 12, 8) Kirklar 8.
Pronssimitaliottelu: Mathilde Lamolle Ranska – Anna Dedova Tshekki 8-6
Kultamitaliottelu: Michelle Skeries Saksa – Miroslava Mincheva Bulgaria 7-5

Kaikki tulokset löydät täältä.