Juha Hirvelle Kultainen viiri, Ympäristötekopalkinto Ville Maijaselle ja Pauli Harjulalle
3.12.2016 klo 12:10

Juha Hirvi ja Kultainen viiri. (Kuvat: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliitto on myöntänyt liiton arvokkaimman huomionosoituksen Kultaisen viirin Juha Hirvelle. Viiri on järjestyksessään numero 38.

Historiallisesti kuusi kertaa olympialaisissa kilpaillut ja pitkään kiväärilajien päävalmentajana toiminut Juha Hirvi otti huomionosoituksen vastaan lauantaina Helsingissä pidetyn liiton varsinaisen kokouksen yhteydessä.

Hirvi ei jatka Ampumaurheiluliiton tehtävissä enää ensi vuonna.

Vuoden ympäristötekopalkinto myönnettiin Ville Maijaselle ja Pauli Harjulalle. He saivat palkintonsa siirrettävästä ja ympäristöystävällisestä Citykontti-taululaiteinnovaatiosta ampumaradoille. Se on hanke, jossa on kehitetty ampumaradan luodinkeräysjärjestelmää merikonttiratkaisussa.

Luotettava ja kustannustehokas ratkaisu mahdollistaa luotien talteenoton. Se myös estää maaperän pilaantumisen ja pysäyttää luodit turvallisesti ja estää kimmokkeet.

– Lyijy kerätään kuivaa sisätilaan, eristettynä maaperästä. Taulut ovat suojassa tuulelta ja sateelta. Kontit mahdollistavat toiminnan jatkamisen pohjavesialueilla, Maijanen kertoi.

Ympäristötekopalkinnon saajat Ville Maijanen (vas.) ja Pauli Harjula.