Ampumaurheilun akatemiavalmennus alkaa Turussa
31.1.2017 klo 10:01
Lassi Palo

Akatemiavalmentaja Pirjo Peltola Saana Peltosen ja Joni Stenströmin kanssa Kupittaan radalla. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheilun akatemiavalmennus alkaa Turussa helmikuun aikana.

Ampumaurheilun akatemiavalmentajana toimii Pirjo Peltola, ja ryhmään kuuluu yhdeksän kivääriammunnan akatemiaurheilijaa.

– Akatemian yhteisharjoitukset alkavat helmikuun alussa, mutta neljä kivääriampujaa on jo harjoitellut täällä jo jonkin aikaa, heistä pisimpään Joni Stenström, Peltola kertoo.

Stenström asuu Turussa ja opiskelee kolmatta vuotta Åbo Akademissa.

Ampumaurheilu kytkeytyy nyt siis tiiviisti Turun Seudun Urheiluakatemiaan (TSUA), joka on oppilaitosten, urheilijoiden, urheilun lajiliittojen, urheiluseurojen, Turun kaupungin ja urheilun tukipalveluja tarjoavien tahojen muodostama yhteistyöverkosto, joka toimii yhdessä muiden urheiluakatemioiden ja Suomen Olympiakomitean kanssa.

Urheilijoiden valmennuksesta sekä valmennuksen kehittämisestä vastaavat lajiliitot yhteistyössä paikallisten seurojen ja oppilaitosten kanssa.

Peltola kertoo, että akatemiaurheilijoille on varattu Kupittaan radalta omia harjoitusvuoroja, ja niiden lisäksi he voivat käyttää Turun Seudun Ampujien yleisövuoroja. Akatemiaurheilijoille on suunnitteilla myös kaksi tehostetun harjoittelun viikonloppua. Turussa järjestetään kevään aikana myös kaksi kiväärin maanantaista perjantaihin kestävää maajoukkueleiriä.

– Nämä siis muun akatemiaharjoittelun lisäksi, Peltola täsmentää.

Entinen huippuampuja ja valmentajana pitkään toiminut Peltola muutti viime vuoden lopussa Joensuusta Naantaliin.

– Olen innostunut, koska pääsen nyt mukaan päivittäisvalmennukseen, hän kertoo elämänmuutoksestaan.

Peltola toimii myös Ampumaurheiluliiton nuorten olympiavalmentajana. Suomen Valmentajat ry valitsi hänet vuoden naisvalmentajaksi yksilölajeissa vuosina 2002 ja 2004. Ampumaurheiluliito puolestaan nimesi Peltolan vuoden valmentajaksi 2002.

TSUA:n valmennuskoordinaattori Janne Salmi sanoo, että ”on hienoa saada Turkuun tarkkuuslajien pro-tason valmentaja ja urheilijoita”.

– Saamme nyt hyvin erilaisia ja uusia juttuja työmaakoppiin. Ne rikastuttavat toimintaa puolin ja toisin, Salmi sanoo.

Kivääriammunnan akatemiaurheilijat

Emmi Hyrkäs (Simpeleen Hahlo)
Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat)
Katariina Laine (Hämeenlinnan Ampumaseura)
Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura)
Saana Peltonen (Keuruun Seudun Ampujat)
Anna-Maria Siivonen (Turun Seudun Ampujat)
Annika Sihvonen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura)
Joni Stenström (Raseborgs Skyttar)
Henna Viljanen (Kyrkslätt Skytteförening)

Aiheesta lisää vuoden ensimmäisessä Urheiluampuja-lehdessä.