Timo Laitinen neljäs skeetin maailmancupissa
2.3.2017 klo 13:13
Lassi Palo

Oskari Kössi (vas.), Timo Laitinen ja Tommi Takanen Intian maailmancupissa. (Kuva: Tom Alderin)

Suomalaisen ampumaurheilun hyvät uutiset saivat jatkoa torstaina, kun Timo Laitinen sijoittui skeetin maailmancupissa hienosti neljänneksi. ”Kilpailu oli hyvin hallussa alusta asti”, hän sanoi Intian Delhissä käydyn kisan jälkeen.

Suomalaisten suoritukset Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäisessä maailmancupissa päättyivät torstaina. Intian Delhissä järjestettävän cupin toiseksi viimeisen kilpailupäivän ohjelmassa olivat miesten skeetin toisen kilpailupäivän 50/125 kiekkoa ja finaali.

Peruskilpailun parhaan tuloksen 123 tekivät Italian Gabriele Rossetti ja kilpailun kärjessä avauspäivän jälkeen ollut Australian Paul Adams.

Sibbo Skyttegillen Timo Laitinen jatkoi hyvää ammuntaansa ja teki peruskilpailussa tuloksen 121 (24+25+24+25+23). Saman tuloksen tekivät Intian Sheeraz Sheikh ja Tanskan Jesper Hansen. Kolmikon finaaliuusinnassa oli jaossa kaksi paikkaa finaaliin, ja niin kävi, että Laitinen ja Sheikh pääsivät kuuden parhaan finaaliin ja Hansen putosi.

Finaalissa Laitinen sijoittui neljänneksi. Italia otti kaksoisvoiton Riccardo Filippellin ja Rossettin toimesta. Adams oli kolmas.

– Kisa oli hyvin hallussa alusta asti. Keskittyminen oli hyvää, ja ammunta kulki ookoo-tasolla, Laitinen sanoi.

Laitinen, 44, on kokenut urheiluampuja, joka edusti Suomea Sydneyn olympialaisissa 2000 ja saavutti EM-pronssia 2005. Vuonna 1998 hän kuului MM-joukkuekultaa voittaneeseen Suomen joukkueeseen. Tämä oli nyt ensimmäinen kerta, kun Laitinen kilpaili maailmancupin finaalissa.

– Tuplapummit olisi saanut jäädä ampumatta niin alkukisassa kuin finaalissakin, mutta tehty mikä tehty, ja lasipallo jäi vielä saamatta. Seuraavaan kisaan lähden taas yhtä kokemusta rikkaampana.

Laitisen vuosi on alkanut mainiosti, sillä hän sivusi ennätystään (124) helmikuun puolivälissä Kyproksella käydyssä GP-kilpailussa.

Sibbo Skyttegillen Oskari Kössi sijoittui 26:nneksi tuloksellaan 116 (21+23+23+24+25). Lahden Ampumaseuran Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura) teki saman tuloksen ja oli kisan 28:s. Takasen sarjat olivat 24+22+23+23+24.

Delhin maailmancup päättyy perjantaina, jolloin on skeetin sekakilpailu. Suomella ei ole siinä joukkuetta. ISSF:n seuraava maailmancup on 17.-27. maaliskuuta Meksikon Acapulcossa. Siellä kilpaillaan haulikkolajeissa. EM-kilpailut ovat Azerbaidzhanin Bakussa heinä-elokuussa, ja MM-mitalit jaetaan syyskuussa Moskovassa.

ISSF:n maailmancup (kivääri, pistooli, haulikko)
22.2.-4.3. Delhi, Intia

Tuloksia to 2.3.

Miesten skeet 125 kiekkoa + finaali: 1) Riccardo Filippelli Italia 122+57 (ME), 2) Gabriele Rossetti Italia 123+53, 3) Paul Adams Australia 123+45, 4) Timo Laitinen Suomi 121/uusinta 2+35, 5) Saif bin Futtais Yhdistyneet Arabiemiraatit 122+27, 6) Sheeraz Sheikh Intia 121/uusinta 2+16, 7) Jesper Hansen Tanska 121/uusinta 1, … 26) Oskari Kössi 116, … 28) Tommi Takanen 116.

Kaikki tulokset löydät täältä.