Bakun EM-kilpailut avattiin juhlavin menoin
22.7.2017 klo 19:29

ESC:n puheenjohtaja Vladimir Lisin avasi Bakun EM-kilpailut. (Kuvat: Lassi Palo)

Ampumaurheilun EM-kilpailut avattiin lauantaina Bakussa juhlavin menoin.

ESC:n puheenjohtaja Vladimir Lisin (vas.) ja ISSF:n puheenjohtaja Olegario Vazquez Rana avajaisissa.

Ampumaurheilun EM-kilpailut alkoivat lauantaina Azerbaidzhanin Bakussa. Vuoden 2015 Euroopan kisoja varten rakennetulla ampumaradalla järjestetyt avajaiset olivat tyylikkään juhlavat ja vauhdikkaat.

Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) puheenjohtaja Vladimir Lisin sanoi tervehdyspuheessaan, että EM-kilpailut ovat tärkeät muun muassa siksi, että ne jatkavat uutta olympiadia kohti Tokiossa vuonna 2020 järjestettäviä seuraavia kesäolympialaisia.

– Kisat ovat mielenkiintoiset myös monipuolisen lajivalikoiman ansiosta, Lisin sanoi ja julisti kisat avatuiksi.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) puheenjohtaja Olegario Vazquez Rana puolestaan toivotti onnea ja menestystä kaikille kisoihin osallistuville urheiluampujille, joita on kaikkiaan tuhat. EM-kisoihin osallistuu urheilijoita 46 maasta, ja startteja on kaikkiaan 1550.

Avajaistunnelmaa.

Bakussa kilpaillaan EM-mitaleista kiväärin 50m ja 300m lajeissa, pistoolin 25m ja 50m lajeissa, liikkuvan maalin 50m lajeissa sekä haulikkolajeissa (trap, skeet ja kaksoistrap). Viimeinen kilpailupäivä on torstai 3. elokuuta. Suomen EM-joukkueessa on kaikkiaan 30 urheilijaa. Heistä 17 on haulikkoampujia, kymmenen kivääriampujia ja kolme liikkuvan maalin ampujia.

Bakussa kilpailee sunnuntaina viisi suomalaista: kaksi miesten kaksoistrapissa ja kolme poikien 50m pienoiskiväärin makuun kilpailussa. Miesten 50m pienoiskiväärin makuun karsintaa ei aiemmista tiedoista poiketen ole. Sen peruskilpailu on maanantaina.

Kivääripojilla olivat lauantaina viralliset harjoitukset. Perjantain harjoitusten perusteella Matias Kiuru (Poliisien Ampumaseura) painotti sitä, että tuulen kanssa pitää olla hereillä.

– Korvienvälin pitää olla mukana, eikä voi nukahtaa. Täällä on kiva kilpailla, Kiuru viittasi Bakun ampumarataan, jota hän pitää erittäin hienona.

Tyylikäs musiikkiesitys väritti Bakun EM-avajaisia.

– Yritän parhaani, ja tavoitteenani on ”normitulos” eli noin 615 pistettä. Siihen olisin aikalailla tyytyväinen. Rata oli mukava ampua, sanoi Kuusankosken Ampujia edustava Mika Piipponen.

Cristian Friman (Esbo Skytteförening) katseli ympärilleen ja sanoi, ettei tuulta ole mahdotonta hallita. Hän voitti kesäkuussa poikien makuuasennon MM-kultamitalin Saksan Suhlissa järjestetyissä kisoissa. Se ei vaikuta häneen enää millään tavalla:

– Se oli yksi kisa, jolla ei ole enää merkitystä. Tämä on eri kilpailu, Friman sanoi ja pyyhki hikeä otsaltaan.

– Lämmintä on – kuin ruotsalaisessa saunassa. Kaikki on hyvin. Ase toimii, ja paukut lähtevät piipusta eteenpäin, mikä on aina positiivinen asia, hyväntuulinen nuorukainen naurahti.

Bakun kuumiin olosuhteisiin nuorukaiset suhtautuivat rennosti:

– Olemme Suomesta, eikä nyt voi valittaa.

Bakun suomalaiset su 23.7.

Miesten kaksoistrap: Sami Ritsilä (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Miki Ylönen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Poikien 50m pienoiskivääri, makuu: Cristian Friman (Esbo Skytteförening), Matias Kiuru (Poliisien Ampumaseura), Mika Piipponen (Kuusankosken Ampujat)

EM-kilpailut, 25/50/300m kivääri- ja pistoolilajit sekä haulikkolajit ja liikkuva maali
20.7.-4.8. Baku, Azerbaidzhan

Seuraavien päivien ohjelma (ajat Suomen aikaa)

Kivääripojista kilpailevat sunnuntaina Matias Kurki (vas.), Mika Piipponen ja Cristian Friman. Sebastian Långström (oik.) kilpailee tiistaina.

Su 23.7.
8.00-13.00 Kaksoistrap/naiset
8.00-13.00 Kaksoistrap/miehet ja pojat
11.30-12.15 50m pienoiskivääri, makuu/pojat
13.15 Finaali: 50m pienoiskivääri, makuu/pojat
15.00 Finaali: kaksoistrap/pojat
16.00 Finaali: kaksoistrap/miehet

Ma 24.7.
8.00-8.50 50m pienoiskivääri, makuu/miehet
8.00-13.20 25m olympiapistooli 1/2 kilpailupäivän 30 ls/miehet ja pojat
9.45-10.35 50m pienoiskivääri, makuu/naiset
9.50 Finaali: 50m pienoiskivääri, makuu/miehet
11.30-12.05 50m pienoiskivääri, makuu/tytöt

EM-kisojen viimeinen kilpailupäivä on 3.8.