Euroopan liiton yleiskokous jatkuu tänään Bakussa
22.7.2017 klo 06:02

Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen (oik.) tapasi perjantaina ISSF:n pääsihterin Franz Schreiberin ja puheenjohtajan Olegario Vazguez Ranan Bakussa. (Kuvat: Risto Aarrekivi)

Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) yleiskokous alkoi perjantaina ja jatkuu tänään lauantaina Bakussa. Kokoukseen osallistuu 51 jäsenmaata.

ESC:n puheenjohtaja Vladimir Lisin avasi yleiskokouksen.

Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) yleiskokous alkoi perjantaina Bakussa. Kokous järjestetään tänään alkavien EM-kilpailujen yhteydessä. Tämä on järjestyksessään 26. yleiskokous, ja siihen osallistuu 51 maata 57:stä. Suomea kokouksessa edustavat Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen ja toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

– Tämä on tärkeä kokous, koska me päätämme ampumaurheilun tulevaisuuden suunnitelmista. Toivottavasti kaikki osallistuvat keskusteluun aktiivisesti. Olen tyytyväinen, että kokouksessa on edustettuina näin monta maata, ESC:n puheenjohtaja Vladimir Lisin sanoi tervehdyspuheessaan.

Lisin totesi, että ESC on osa Kansainvälistä ampumaurheiluliittoa ISSF:ää, joten sen pitää myös toteuttaa Kansainvälisen olympiakomitean (KOK) 2020-ohjelmaa. Aika kuluu nopeasti, ja meidän on oltava aktiivisia, Lisin painotti.

Bakussa ovat paikalla myös ISSF:n puheenjohtaja Olegario Vazquez Rana ja pääsihteeri Franz Schreiber.

Kokouksessa hyväksyttiin muun muassa ensi vuoden budjetti ja päätettiin kehittää junioreiden EM-kilpailuja. Siellä todettiin myös se, että ratoja pitää kehittää sekä televisiota että katsojia varten. Yleisön pitää ymmärtää finaalien kulku, tv-grafiikan on oltava selkeää ja urheilijoiden pukeutumiseen pitää kiinnittää huomiota.

– Meillä on paljon töitä, mutta meidän on tehtävä nämä asiat, jotta ampumaurheilun suosio lisääntyisi, kokouksessa todettiin.

Kokouksessa kuultiin myös raportti liittyen EU:n asedirektiiviin ja kansallisten liittojen toivottiin olevan aktiivisia kansallisen lainsäädännön työstämisessä.

ESC:n yleiskokous jatkuu lauantaina, jolloin päätetään muun muassa vuosien 2020-21 EM-kilpailujen järjestäjät.