MM-Moskovan trapin ensimmäinen kilpailupäivä: Vesa Törnroosilla, Marika Salmella ja Teemu Ruutanalla hieno alku
1.9.2017 klo 19:34
Lassi Palo

Marika Salmi avasi hienosti MM-trapin Moskovassa perjantaina. (Kuvat: Lassi Palo)

Haulikkolajien MM-kilpailut pääsivät vauhtiin perjantaina Moskovassa. Ohjelmassa oli miesten, naisten, poikien ja tyttöjen trapin ensimmäinen kilpailupäivä. Vesa Törnroos on miesten kilpailussa jaetulla neljännellä sijalla, ja naisten kilpailussa Marika Salmi on myös neljännellä sijalla. Teemu Ruutana jatkaa poikien kilpailua viidenneltä sijalta.

Vesa Törnroos otti onnitteluja vastaan ehjän toisen sarjansa jälkeen.

Suur-Moskovan alueella järjestettävät haulikkolajien MM-kilpailut pääsivät kunnolla vauhtiin perjantaina. Ensimmäisenä kilpailupäivänä olosuhteet olivat erinomaiset Foxlodgen radalla: tyyntä ja auringonpaistetta. Lämpömittari näytti 20 astetta.

Kisojen ensimmäinen laji on trap. Miesten ja poikien trap (125 kiekkoa) ammutaan kolmen päivän aikana. Ensimmäisenä päivänä ammuttiin kaksi sarjaa eli 50 kiekkoa. Toisena kisapäivänä eli huomenna lauantaina ammutaan yksi sarja (25 kiekkoa) ja kolmantena eli sunnuntaina taas kaksi sarjaa (50) ja finaali.

Naisten ja tyttöjen trap (75 kiekkoa) on kaksipäiväinen kilpailu, jossa avauspäivänä ammuttiin kaksi sarjaa (50 kiekkoa) ja huomenna lauantaina yksi (25) ja finaali.

Miesten kilpailussa Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura) paukutti rikki 49 kiekkoa (24+25) ja jatkaa kilpailua jaetulta neljänneltä sijalta. Eemil Pirttisalon (Ruotsalon Metsästysyhdistys) ensimmäisen päivän tulos oli 42 (23+19), ja se oikeuttaa 122. sijaan.

Kolme miestä rikkoi kaikki 50 kiekkoa. He olivat Unkarin Norbert Hegyi, Tshekin Jiri Liptak ja Japanin Shigetaka Oyama. Kilpailu on erittäin tasainen, sillä Törnroos jakaa neljännen sijan Guatemalan Jean Pierre Brol Cardenasin kanssa, ja heidän lisäkseen kymmenen muutakin miestä rikkoi 49 kiekkoa.

Naisten sarjassa Suomea edustaa kolmikko Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Marika Salmi (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) ja Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille).

Salmi avasi ehjällä sarjalla (25), ja toiseen sarjaan hän paukutti tuloksen 23. Hän on tuloksellaan 48 neljännellä sijalla, mutta tulos on sama kuin kolmella hänen edellään olevalla eli Italian Jessica Rossilla ja Silvana Stancolla sekä San Marinon Arianna Perillillä.

Mäkelä-Nummelan tulos 44 (24+20) oikeuttaa 32. sijaan, ja Veromaa on tuloksellaan 43 (22+21) sijalla 36.

Teemu Ruutana, arvokisojen ensikertalainen, on viidennellä sijalla.

Arvokisojen ensikertalainen, Längelmäen Seudun Ampujia edustava Teemu Ruutana avasi MM-kisat mainiosti, sillä hän rikkoi 47 kiekkoa (23+24) ja on poikien kilpailussa avauspäivän jälkeen viidennellä sijalla.

Matias Koivu (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) sijoittui EM-Bakussa hienosti uusinnan jälkeen seitsemänneksi. Moskovassa hän on nyt 23. sijalla tehtyään tuloksen 44 (22+22). Heinäkuussa poikien Euroopan mestaruuden Bakussa voittanut Vili Kopra – Koivun seuratoveri – teki tuloksen 43 (21+22) ja jatkaa kilpailua 25. sijalta.

Poikien kilpailun kärjessä ovat 49 kiekkoa rikkoneet Emanuele Buccolieri (Italia), Jack Wallace (Yhdysvallat) ja Clement Bourgue (Ranska). Australian Mitchell Iles-Crevatin on neljäntenä tuloksellaan 48. Ruutanan lisäksi 47 kiekkoa rikkoivat Venäjän Gennadi Mamkin (6:s) ja Intian Lakshay Lakshay (7:s).

Suomi saavutti Bakussa heinä-elokuussa järjestettyjen EM-kisojen haulikkolajeissa kolme mitalia. Vili Kopra voitti poikien trapin, ja Suomi sai hopeaa poikien trapin joukkuekilpailussa. Satu Mäkelä-Nummela oli kolmas naisten trapissa.

Haulikkolajien MM-kilpailut lyhyesti

Haulikkolajien MM-kilpailut järjestetään Suur-Moskovan alueella 30.8.-11.9. Kisoissa kilpaillaan skeetin, trapin ja kaksoistrapin mestaruuksista.

Kisoihin osallistuu 640 urheiluampujaa, jotka edustavat 76 maata. Italialla on suurin joukkue: 33 urheilijaa. Ison-Britannian joukkueeseen kuuluu 31 urheilijaa. Intia ja Kiina ovat lähettäneet Moskovaan 30 ampujaa. Isäntämaa Venäjän joukkueessa on 29 urheilijaa.

Ampumaurheiluliitto on nimennyt Suomen joukkueeseen kuusitoista urheilijaa.

Moskovassa ammutaan trapin jälkeen kaksoistrap. Skeet on siten kisojen viimeinen laji. MM-kilpailujen viimeinen kilpailupäivä on sunnuntai 10. syyskuuta.

Haulikkolajien MM-kilpailut
30.8.-11.9. Moskova, Venäjä

Tilanteita pe 1.9.

Miesten trap, 1. kilpailupäivän 50/125 kiekkoa: 1) Norbert Hegyi Unkari, Jiri Liptak Tshekki ja Shigetaka Oyama Japani 50, 4) Vesa Törnroos Suomi, Jean Pierre Brol Cardenas Guatemala 49, … 122) Eemil Pirttisalo 42. 147 osanottajaa.

Naisten trap, 1. kilpailupäivän 50/75 kiekkoa: 1) Jessica Rossi Italia 48, 2) Arianna Perilli San Marino 48, 3) Silvana Stanco Italia 48, 4) Marika Salmi Suomi 48, … 32) Satu Mäkelä-Nummela 44, … 36) Mopsi Veromaa 43. 67 osanottajaa.

Poikien trap, 1. kilpailupäivän 50/125 kiekkoa: 1) Emanuele Buccolieri Italia 49, 2) Jack Wallace Yhdysvallat 49, 3) Clement Bourgue Ranska 49, 4) Mitchell Iles-Crevatin Australia 48, 5) Teemu Ruutana Suomi 47, … 23) Matias Koivu 44, … 25) Vili Kopra 43. 49 osanottajaa.

Seuraavien päivien ohjelma (ajat Suomen aikaa)

La 2.9.
8.30-11.35 Trap 2/3 kilpailupäivä/miehet ja pojat
11.35-12.25 Trap 2/2 kilpailupäivä/tytöt
12.25-14.55 Trap 2/2 kilpailupäivä/naiset
16.00 Finaali: trap/tytöt
17.00 Finaali: trap/naiset

Su 3.9.
8.30-14.30 Trap 3/3 kilpailupäivä/miehet ja pojat
16.30 Finaali: trap/pojat
17.30 Finaali: trap/miehet

Ma 4.9.
8.30-13.40 Trapin sekajoukkuekilpailu
15.15 Semifinaali: trapin sekajoukkuekilpailu
16.30 Mitaliottelut: trapin sekajoukkuekilpailu

Lisää tietoa kilpailuista täällä. MM-kisojen kotisivut.
Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa ja Instagramissa.