MM-Moskova: Suomi 13:s ja 30:s trapin sekajoukkuekilpailussa
4.9.2017 klo 18:40

Satu Mäkelä-Nummela ja Eemil Pirttisalo päättivät MM-urakkansa sekajoukkuekilpailun 13. sijaan. (Kuvat: Lassi Palo)

Trap-ampujat päättivät maanantaina urakkansa Moskovassa järjestettävissä haulikkolajien MM-kilpailuissa, kun ohjelmassa oli sekajoukkuekilpailu. Suomen joukkueet sijoittuivat 13:nneksi ja 30:nneksi. Kyseessä on uusi olympialaji, jossa kilpaillaan ensimmäisen kerran Tokiossa vuonna 2020.

Vesa Törnroos ja Mopsi Veromaa sijoittuivat sekajoukkuekisassa 30:nneksi.

Suur-Moskovan alueella Foxlodgen radalla järjestettävissä haulikkolajien MM-kilpailuissa kilpailtiin maanantaina neljäs kilpailupäivä viileissä ja sateisissa olosuhteissa. Suomella oli kaksi joukkuetta trapin sekajoukkuekilpailussa: Vesa Törnroos – Mopsi Veromaa ja Eemil Pirttisalo – Satu Mäkelä-Nummela. Joukkueet olivat samat kuin heinäkuussa Bakussa järjestetyissä EM-kilpailuissa.

Sekajoukkuekilpailu, englanniksi mixed team, on uusi olympialaji Tokiossa 2020. Jokainen urheilija ampui peruskilpailussa 50 kiekkoa, ja semifinaaliin pääsi kuusi parasta joukkuetta.

Suomi 1:n sijoitus oli 13:s, kun se rikkoi 92 kiekkoa. Finaaliuusintaan pääsi kaksi kiekkoa paremmalla tuloksella (94). Eemil Pirttisalon (Ruotsalon Metsästysyhdistys) tulos oli 47 (22+25) ja Satu Mäkelä-Nummelan (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) 45 (21+24). Kumpikin päätti siis perjantaina alkaneen MM-kisaurakkansa hyvään sarjaan.

– Tämä laji muuttuu mielenkiintoisemmaksi, ja kyllä tästä jyvälle pääsee. Finaaliin pääseminen vaatii sellaisia 47-48:n kierroksia, Mäkelä-Nummela kommentoi tulevaa olympialajia.

Suomi 2:n tulos oli 87. Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura) rikkoi 42 kiekkoa (21+21) ja Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille) 45 kiekkoa (22+23). He sijoittuivat 30:nneksi.

EM-Bakussa pari Törnroos/Veromaa oli 12:s ja Pirttisalo/Mäkelä-Nummela 18:s.

Moskovan sekajoukkuekilpailuun osallistui peräti 49 joukkuetta. Espanja 1 teki peruskilpailun parhaan tuloksen 97. Joukkueessa ampuivat Antonio Bailon ja Beatriz Martinez.

Moskovan kultamitaliottelussa kohtasivat Australia 2 ja Espanja 1. Australialaiset veivät mestaruuden niukasti 33-32 joukkueella, jossa ampuivat Thomas Grice ja Penny Smith. Yhdysvallat 1 sai pronssia voitettuaan Australia 1:n 41-38. Venäjä 1 sijoittui viidenneksi ja Espanja 2 kuudenneksi.

Haulikkolajien MM-kilpailut lyhyesti

Haulikkolajien MM-kilpailut järjestetään Suur-Moskovan alueella 30.8.-11.9. Kisoissa kilpaillaan skeetin, trapin ja kaksoistrapin mestaruuksista.

Kisoihin osallistuu 640 urheiluampujaa, jotka edustavat 76 maata. Italialla on suurin joukkue: 33 urheilijaa. Ison-Britannian joukkueeseen kuuluu 31 urheilijaa. Intia ja Kiina ovat lähettäneet Moskovaan 30 ampujaa. Isäntämaa Venäjän joukkueessa on 29 urheilijaa.

Ampumaurheiluliitto on nimennyt Suomen joukkueeseen kuusitoista urheilijaa.

Miki Ylönen (vas.) ja Sami Ritsilä ovat mukana tiistain kaksoistrapissa.

Moskovassa ammutaan trapin jälkeen kaksoistrap. Skeet on siten kisojen viimeinen laji. MM-kilpailujen viimeinen kilpailupäivä on sunnuntai 10. syyskuuta.

Haulikkolajien MM-kilpailut
30.8.-11.9. Moskova, Venäjä

Tuloksia ma 4.9.

Trapin sekajoukkuekilpailu, peruskilpailu: 1) Espanja 1 97, 2) Australia 1 96, 3) Australia 2 95+1, 4) Yhdysvallat 1 95+0+1, 5) Venäjä 1 95+0+0, 6) Espanja 2 94+7, 7) Libanon 94+6, 8) Portugal 94+2, 9) Kuwait 2 94+1, 10) Slovakia 1 94+0, … 13) Suomi 1 (Satu Mäkelä-Nummela – Eemil Pirttisalo) 92, … 30) Suomi 2 (Mopsi Veromaa – Vesa Törnroos) 87. 49 joukkuetta.

Semifinaali 1: 1) Espanja 1 47, 2) Yhdysvallat 1 45, 3) Espanja 2 22.
Semifinaali 2: 1) Australia 2 44+4, 2) Australia 1 44+3, 3) Venäjä 1 27.
Sijat 5 ja 6: 5) Venäjä 1 27, 2) Espanja 2 22.

Pronssimitaliottelu: Yhdysvallat 1 (Derek Haldeman – Ashley Carroll) – Australia 1 (Jack Wallace – Catherine Skinner) 41-38

Kultamitaliottelu: Australia 2 (Thomas Grice – Penny Smith) – Espanja 1 (Antonio Bailon – Beatriz Martinez) 33-32

Seuraavien päivien ohjelma (ajat Suomen aikaa)

Ti 5.9.
8.30-15.00 Kaksoistrap/miehet ja pojat
9.30-13.45 Kaksoistrap/naiset (GP-kilpailu)
16.45 Finaali: kaksoistrap/pojat
17.45 Finaali: kaksoistrap/miehet

Ke 6.9.
Ei kisatapahtumia.

Lisää tietoa kilpailuista täällä. MM-kisojen kotisivut.
Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa ja Instagramissa.