Sotilaiden isopistoolijoukkue jahtaamassa kultaa Sveitsissä
3.10.2017 klo 21:15
Mikko Taussi

Maanantaina 2.10 käynnistyneissä Kansainvälisen sotilasurheiluliiton kutsukilpailussa Sveitsin Thunissa on suomalaisittain lupaava tilanne. Ensimmäisenä kilpailupäivänä tänään tiistaina aloitettu isopistoolin joukkuekilpailu on tarkkuusosan jälkeen tauolla ja Suomi on lupaavasti hyvissä asemissa: johdossa! Suomen tarkkuusosan joukkuetulos on 868, mikä tarkoittaa keskiarvoltaan noin 289:n tulosta. Suomen keula toisena olevaan Puolaan on 9 pistettä ja kolmantena olevaan Sveitsiin on 12 pistettä.

Suomen joukkueen suoritukset aloitti Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen Marko Talvitie, joka teki varman oloisesti 289 pistettä. Heti perään toisessa erässä Kainuun prikaatin Joonas Kallio kilvoitteli tasaisesti erän kärjen kanssa ja ampui 291 pistettä. Joukkueen kolmantena ampui niin ikään Kainuun prikaatin Jorma Jäntti, joka kokosi 288 pistettä. Huomion arvoista Jäntin suorituksessa oli hieno lopetus 50 pisteen sarjaan. Ensimmäisten päivän tulosten perusteella kaikki suomalaiset ovat hyvissä asemissa kilpailtaessa pikaosion jälkeen henkilökohtaisesta kilpailupaikasta.

Ammunnan jälkeen Marko Talvitie totesi, että hän on hyvissä takaa-ajoasemissa. Lupaava kommentti!

Isopistoolin tarkkusosion joukkuetulokset
1. Suomi 868
2. Puola 859
3. Sveitsi 856
4. Espanja 855
5. Brasilia 851.

Parhaat henkilökohtaiset tarkkuusosion tulokset: 1. Pjotr Daniluk, POL 293, 2. Steve Demierre, SUI 291 ja 3. Joonas Kallio, FIN 291.

Vakiokiväärin joukkuekilpailussa Suomi sijoittui hienosti neljänneksi Norjan voittaessa kultaa, Sveitsin hopeaa ja Itävallan pronssia.

Suomen miesten ammunta alkoi hivenen vaisusti. Kaikki suomalaiset, Aleksi Leppä, Juho Autio ja Juho Kurki ampuivat polvelta kohtuulliset 193 pistettä. Makuu onnistui hyvin vain Jääkäriprikaatissa palvelevalta Juho Autiolta, joka ampui 198 pistettä. Sen sijaan Porin prikaatin Juho Kurki ja Kadettikoulussa opiskelut alittanut Aleksi Leppä eivät ottaneet totisesti hetkellistä tuulirintamaa ja päätyivät makuulta 193 tuloksiin. Pystyasennosta Leppä ja Autio ampuivat hienosti 193 ja 190 pistettä, jolla joukkueen sijoitus lähti hyvään nousuun. Valitettavasti hieman kuumeinen Juho Kurki jäi tavanomaisestaan ja päätyi tulokseen 187.

Joukkuetulokset
1. Norja 1749
2. Sveitsi 1744
3. Itävalta 1735
4. Suomi 1727
5. Sveitsi 2 1722.

Parhaat henkilökohtaiset tulokset: 1. Jan Lochbilder SUI 587, 2. Kim-Andre Lund NOR 584, 3. Gilles Dufaux SUI 584.

Suomen sotilasjoukkue muodostaa Suomen ampumaurheiluliiton 300 metrin kiväärijoukkueen rungon.

Isopistoolin pikaosio alkaa keskiviikkona 9.30 Suomen aikaa. Vakiokiväärin henkilökohtainen kilpailu alkaa 09.00. Kilpailuja voi seurata osoitteessa results.sius.com.