Ampumaurheiluliiton aktiivinen ja menestyksekäs vuosi päätöksessään
25.11.2017 klo 16:33

Puheenjohtaja Vesa Nissinen ja toiminnanjohtaja Anne Lantee liittovaltuuston kokouksessa lauantaina Vantaalla. (Kuvat: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston kokous järjestettiin lauantaina Vantaalla. Kokouksen avasi Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen, joka totesi pian päättyvän vuoden olleen aktiivisen. Vuosi oli suomalaisille urheiluampujille myös erittäin menestyksekäs, sillä arvokisamitaleja tuli lajissa kuin lajissa.

Mikko Taussi (vas.) jatkaa liiton varapuheenjohtajana ja Jaakko Hyvätti ja Marja Maunula hallituksen jäseninä 2018-19.

Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston kokous pidettiin lauantaina Vantaalla. Kokouksen avasi liiton puheenjohtaja Vesa Nissinen. Hänen mukaansa vuosi on ollut aktiivinen, jolla hän viittasi muun muassa Ampumaurheiluliiton toimistossa tapahtuneisiin muutoksiin. Syksyn aikana eläkkeelle jäivät niin toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi kuin talouspäällikkö Pirjo Manninenkin – molemmat pitkäaikaisia liiton toimihenkilöitä.

– Meillä oli Riston seuraajaksi kymmeniä hakijoita, ja huolellisen harkinnan jälkeen päädyimme valitsemaan uudeksi toiminnanjohtajaksi Anne Lanteen. Hän on oikea henkilö jatkamaan Riston työtä, ja kaikki näyttää hyvältä, Nissinen totesi.

Nissinen puhui myös taloudesta ja nosti esiin oman varainhankinnan vaikeuden. Miten saisimme aikaiseksi sen, että onnistuisimme siinä paremmin kuin nyt, hän pohti.

– Olemme puhuneet siitä paljon, ja paljon olemme tehneet töitäkin, mutta helppoa se ei ole. Yhteiskunnasta on vaikea irrottaa rahaa ampumaurheilulle, Nissinen sanoi.

Ensi vuoden keskeiset painopisteet ovat olosuhteiden varmistaminen, vaikuttamisen ja viestinnän tehostaminen, liiton sisäisen toiminnan kehittäminen, seurojen tarpeisiin vastaaminen ja huippu-urheilun tulosten parantaminen. Huippu-urheilussa tavoitteena on vakiinnuttaa suomalainen ampumaurheilu kansainväliselle tasolle ja saada ampumaurheilija Tokion olympialaisiin (2020) jokaisesta lajiryhmästä.

Vuoden 2018 toimintasuunnitelma perustuu Ampumaurheiluliiton strategiaan, jota linjattiin viimeksi kevään liittovaltuuston kokouksessa.

Nissinen kertoi liittovaltuutetuille, että suunnitelmissa on palkata Lotta Jaakkola tekemään olosuhdetyötä ensi vuoden alusta lähtien. Jaakkola on toiminut Ampumaharrastusfoorumin rata-asiantuntijana viimeksi kuluneiden vuosien ajan.

– Myös muihin painopisteisiin kiinnitetään jatkuvasti huomiota. Olen toiminut puheenjohtajana tämän vuoden ajan, eikä ole päivääkään, jolloin en olisi tehnyt jotain ampumaurheilun hyväksi. Pian on aika hiljentyä viettämään joulua, ja työt jatkuvat taas vuoden alussa. Niitä on paljon, ja töitä tehdään niin toimintojen digitalisoinnin kuin taloudenkin eteen, Nissinen mainitsi esimerkkeinä.

Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto hyväksyi toiminta- ja taloussuunnitelman vuodeksi 2018. Talousarvion loppusumma on 2 245 453 euroa ja se päätyy 8277 euron tulokseen. Talousarvio perustuu liittovaltuuston keväällä hyväksymiin maksuihin: seuran jäsenmaksu liitolle on 26 euroa per henkilö, kilpailulisenssi 40 euroa, harrastelisenssi 25 euroa, seniorilisenssi 19 euroa ja nuorisolisenssi 13 euroa.

Liittohallituksen erovuoroisista jäsenistä kaikki valittiin jatkamaan myös vuosiksi 2018-19. Liittovaltuuston kokouksen tekemän päätöksen mukaan Mikko Taussi jatkaa varapuheenjohtajana ja Antti Hannula, Jaakko Hyvätti ja Marja Maunula hallituksen jäseninä.

Ampumaurheiluliitto täyttää sata vuotta vuonna 2019. Juhlavuoden valmistelut ovat jo käynnissä, ja niitä jatketaan aktiivisesti ensi vuoden aikana. Osana juhlavuoden ohjelmaa on muun muassa haulikkolajien maailmancup Hälvälässä.