Lahden maailmancupissa jaetaan olympiamaapaikkoja Tokioon
20.3.2018 klo 17:18

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) on julkistanut tiedot siitä, miten maapaikat jaetaan Tokion olympialaisiin 2020. Paikoista kilpaillaan myös Lahdessa ensi vuoden elokuussa järjestettävässä haulikkolajien maailmancupissa.

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) on julkistanut tiedot siitä, miten maapaikat jaetaan vuonna 2020 järjestettäviin seuraaviin kesäolympialaisiin. Olympialaisten ampumaurheilussa kilpailee jatkossa 360 urheilijaa (miehiä 180 ja naisia 180), kun heitä on ollut aiemmin 390.

Olympiamaapaikkoja jaetaan erilaisissa kansainvälisissä kilpailuissa kaikkiaan 300 eli miehille 150 ja naisille 150. Uusia parikilpailupaikkoja on jaossa 12 (6+6), ja isäntämaa saa kisoihin yhteensä kaksitoista paikkaa eli yhden henkilökohtaista lajia kohden. Villejä kortteja on jaossa 24 (12+12), ja maailman rankingtilaston perusteella jaetaan kaksitoista paikkaa (6+6).

Kukin maa saa kisoihin enintään 30 olympiamaapaikkaa (miehet 12, naiset 12 ja parikilpailut 6 eli 3 miestä ja 3 naista). Henkilökohtaisissa lajeissa voi olla enintään kaksi saman maan urheilijaa.

Ensimmäiset olympiamaapaikat ovat jaossa Etelä-Korean Changwonissa ensi syksynä eli 31.8.-14.9. järjestettävissä ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailuissa. Jaossa on neljä paikkaa jokaisessa henkilökohtaisessa lajissa eli 48 paikkaa. Parikilpailuissa on jaossa paikat kunkin lajin kahdelle parhaalle.

Olympiamaapaikkoja jaetaan kaikissa ensi vuoden maailmancupeissa. Lahden maailmancup järjestetään haulikkolajeissa 11.-22. elokuuta eli sielläkin kilpaillaan maailmancupin voiton lisäksi paikasta Tokion olympialaisiin. Hollolan Hälvälässä käytävässä kilpailussa on jaossa kahdeksan maapaikkaa eli kaksi kussakin henkilökohtaisessa lajissa.

Lahteen odotetaan noin 500 urheiluampujaa, jotka edustavat noin 80 maata. Suomi päätti hakea kisoja, koska ensi vuosi on paitsi Ampumaurheiluliiton myös käytännön järjestelyistä vastaavan Lahden Ampumaseuran (LAS) 100-vuotisjuhlavuosi.

Lahdessa järjestettiin haulikkolajien maailmancup edellisen kerran vuonna 1995. Kun Lahdessa järjestettiin vuoden 2002 ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailut, haulikkolajit järjestettiin Hollolan Hälvälässä eli samassa paikassa kuin missä maailmancup nyt pidetään.

Aiemmin ISSF myönsi Euroopalle yhteensä 52 olympiamaapaikkaa jaettavaksi maanosan kansainvälisissä arvokilpailuissa (nämä sisältyvät olympialaisten 360 paikkaan). Kilpailut ovat Eurooppa kisat 2019, EM-kilpailut 25/50m lajeissa ja haulikossa 2019, ilma-aseiden EM-kilpailut 2020 sekä uutuutena Euroopan olympiakarsinnat haulikossa sekä kiväärissä ja pistoolissa 2020. Olympiakarsintoihin haetaan parhaillaan järjestäjiä.

Takaraja Euroopan olympiamaapaikoille on 30. huhtikuuta 2020. Tokion olympialaiset järjestetään 24.7.-9.8.2020.

Ampumaurheilun olympialajit (suluissa minimitulosraja Tokioon)

Miehet
Kivääri: 10m ilmakivääri (595,0), 50m pienoiskivääri 3×40 ls (1135)
Pistooli: 10m ilmapistooli (563), 25m pistooli (560)
Haulikko: skeet (114), trap (112)

Naiset
Kivääri: 10m ilmakivääri (590,0), 50m pienoiskivääri 3×40 ls (1115)
Pistooli: 10m ilmapistooli (550), 25m urheilupistooli (555)
Haulikko: skeet (92), trap (92)

Parikilpailut
Kivääri: 10m ilmakiväärin parikilpailu (790,0)
Pistooli: 10m ilmapistoolin parikilpailu (742)
Haulikko: trapin parikilpailu (122)

KOK päätti uuden lajiohjelman 9.6.2017. Pienoiskiväärin 3×40 ls kilpailuissa ammutaan kolmesta asennosta (polvi, makuu ja pysty).

Lisää tietoa aiheesta: OG_Tokyo_2020_-_ISSF_Qualification_System_EN_-_Version_March_2018