Pistooliampujalle kahden kuukauden urheilun toimintakielto
22.3.2018 klo 14:05

Pistooliampuja Jussi Saari on saanut Suomen Ampumaurheiluliitolta kahden kuukauden urheilun toimintakiellon. Se tuli voimaan 14. maaliskuuta, kun Ampumaurheiluliiton hallitus teki päätöksensä asiasta. Urheilija ei kuulu Ampumaurheiluliiton valmennusryhmiin.

Tampereen Urheiluampujia edustava Jussi Saari voitti viime vuonna miesten ilmapistoolin Suomen mestaruuden. Hänelle tehtiin dopingtesti kilpailun yhteydessä 2.4.2017 Tampereella. Dopingtestinäyte sisälsi Maailman antidopingtoimisto WADAn urheilussa kiellettyjen aineiden ja menetelmien luetteloon kuuluvaa terbutaliinia.

Urheilija on käyttänyt sairautensa hoitoon urheilussa kiellettyä ainetta, johon hänellä on ollut aiemmin Suomen Antidopingtoimikunta ADT:n myöntämä erivapaus. Urheilija on laiminlyönyt erivapauden uusimisen.

Erivapaudet myönnetään aina määräajaksi. Päätöksessään Antidopingasioiden valvontalautakunta ja Ampumaurheiluliiton kurinpitovaliokunta totesivat, että ottaen huomioon Saaren pitkän uran menestyneenä urheilijana hänen velvollisuutenaan on tuntea voimassa olevat antidopingsäännöt sekä niiden päivitykset. Urheilijan vastuulla on tarkistaa erivapauden voimassaolo ja huolehtia sen uusimisesta.

– Tuottamusta vähentävänä seikkana on otettu huomioon, että urheilija on marraskuussa 2017 saanut uuden, neljän vuoden erivapauden kyseisen lääkkeen käytölle, kurinpitovaliokunta totesi.

– Ilmoitin heti testitilanteessa, että minulla on tällainen astmalääke käytössä. Erivapaus ei valitettavasti vain ollut voimassa. Valitettava unohdus on siis tapahtunut, ja on minun vikani, ettei se ollut voimassa. Nämä asiat ovat urheilijan vastuulla, Saari sanoi.

Ampumaurheiluliiton päätöksen mukaan urheilijan SM-kilpailusuoritus hylättiin. Suomen mestariksi nousee Karri Turunen. Teijo Kimpimäki saa hopeaa ja Pasi Tenkanen pronssia.

Ampumaurheiluliitolla on antidopingohjelma, jonka mukaan se korostaa toiminnassaan eettisesti ja moraalisesti kestäviä elämänarvoja. Ohjelmassa on määritelty toimenpiteet, joita liitto toteuttaa puhtaan urheilun edistämiseksi.