Ilma-aseiden EM-näyttökilpailuja 2019 voi hakea
23.3.2018 klo 13:57

Valmennuksen johtoryhmä ja kilpailuvaliokunta haluavat kehittää sekä kansallista kilpailutoimintaa että kansainvälisten arvokilpailujen joukkuevalintajärjestelmää näyttökilpailuineen.

Tämän vuoksi valmennuksen johtoryhmä, kilpailuvaliokunta sekä ISSF-lajijaostot pitivät 13. maaliskuuta kokouksen, jossa pohdittiin valintajärjestelmän kehittämistä. Kokouksessa todettiin, että valintajärjestelmä muodostuu jatkossakin sekä kansainvälisistä että kotimaisista kilpailuista. Erityisesti kotimaisista kilpailuista haluttaisiin kehittää järjestelyiltään kansainvälisten arvokilpailujen tasoisia tapahtumia.

Kansallisen tason kilpailujen myöntämisen osalta todettiin, että kilpailuvaliokunta ja aluejaostot myöntävät kansallisia kilpailuja, jotka huomioiden valmennuksen johtoryhmä tekee esityksen SAL:n liittohallitukselle soveltuvien näyttökilpailujen ja -kriteerien vahvistamiseksi.

Kokouksessa tarkasteltiin erityisesti vuoden 2019 ilma-aseiden EM-kilpailuiden mahdollisia kotimaisia näyttökilpailuja. Todettiin, että näyttökilpailuiksi on tarkoitus hyväksyä 2-3 kotimaassa järjestettävää kilpailua. Vaatimuksiksi kyseisille kilpailuille kaavailtiin seuraavia

• kilpailuissa on pystyttävä ampumaan vähintään kahteen kertaan EM-kilpailuissa ammuttavien sarjojen (M, N, M20 ja N20) peruskilpailut
  • finaalikilpailujen järjestäminen vähintään kerran katsotaan eduksi
  • taululaitteina on oltava elektroniset taulut, varsinkin kiväärilajeissa
  • kilpailut on järjestettävä joulukuun 2018 viikon 49 – helmikuun 2019 viikon 5 välillä.
  • kilpailut eivät voi olla päällekkäin Swedish Cupin (viikko 1/2018) ja Saksan IWK-kilpailuiden (viikko 4/2018) kanssa
  • kilpailujen olisi hyvä olla järjestelyiltään ennätyskelpoiset kilpailut
  • järjestäjä voi rajoittaa sarjojen osallistumismääriä ja muita sarjoja ratakapasiteetin puitteissa
  • kilpailuissa olisi hyvä järjestää sarjat kiväärissä, pistoolissa ja mahdollisesti myös liikkuvassa maalissa, mutta myös erilliset kilpailutapahtumat voivat olla mahdollisia
  • tapahtumissa pitäisi olla mahdollisuus suorittaa erilaisia KIHU-testejä finaaleissa tai vastaavanlaisissa kilpailuohjelmissa.

Seuroja tai seurayhtymiä, jotka haluavat järjestää edellämainitut kriteerit täyttävät kilpailut, pyydetään hakemaan kansallisia kilpailuja SAL:n kilpailuvaliokunnalta kansallisen kilpailutoimintasääntöjen (KY) mukaisesti 30.4.2018 mennessä.

Hakemuksissa on ilmettävä myös halukkuus näyttökilpailuiden järjestämiseen ja esitys kilpailuiden aikatauluksi. Mikäli jollekin seuralle on jo myönnetty edellä mainittuun aikaan kansallisen tason kilpailu, joka voisi soveltua myös näyttötapahtumaksi, voi seura tarkennuttaa kilpailulupaansa täyttääkseen yllämainitut kriteerit.

Valmennuksen johtoryhmä määrittää yllämainitut kriteerit täyttävistä kilpailuista osan näyttökilpailuiksi.

Lisätietoa näyttökilpailun vaatimuksista antaa valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell.