Vuoden 2019 ruutiaseiden EM-näyttökilpailut haettavissa syyskuun loppuun mennessä
15.9.2018 klo 06:00
Mikko Taussi

Keskeiset vuonna 2019 järjestettävät arvokilpailut ovat Euroopan Kisat Valko-Venäjällä kesäkuussa, Euroopan mestaruuskilpailut ilma-aseilla Kroatiassa maaliskuussa, ruutilajeissa liikkuvassa maalissa Unkarissa heinäkuussa sekä haulikolla, pistoolilla ja kiväärillä Italiassa syyskuussa. Lisäksi järjestetään opiskelijoiden Universiadit Italiassa heinäkuussa sekä para-ammunnan maailman mestaruuskilpailut Australiassa myöhemmin päätettävänä ajankohtana.

Arvokilpailujen rinnalla järjestetään myös maailman cupin osakilpailut aikuisten, nuorten ja para-ammunnan lajeissa. Aikuisten sarjojen pistoolissa, kiväärissä ja haulikossa järjestetään neljät osakilpailut. Nuorten maailman cupin kilpailuja järjestetään kahdet. Haulikossa järjestetään perinteiseen tapaan lisäksi nuorten haulikkokilpailusarja (IJSC). Para-ammunnan maailman cupin osakilpailujen suunnittelu on kesken.

Kilpailukohtaiset valintamenettelyt ovat pääpiirtein seuraavat

• Euroopan Kisoihin urheilijat valitaan ESC:n ranking-järjestyksen perusteella (tilanne 31.12.2018)
  • EM-kilpailuihin urheilijoiden valinnat vahvistaa liittohallitus valmennuksen johtajan tekemän esityksen perusteella
  • universiadeihin urheilijat valitaan yhdessä opiskelijoiden liikuntajärjestön kanssa; valinnat ampumaurheiluliiton puolesta valmistelee valmennuksen johtaja
  • para-MM-kilpailujen urheilijat valitaan yhdessä vammaisurheiluliiton kanssa; valinnat ampumaurheiluliiton puolesta valmistelee valmennuksen johtaja
  • maailman cupin (vast) osakilpailuihin urheilijat valitsee valmennuksen johtaja lajivalmentajien esityksien perusteella lähtökohtaisesti valmennuksellisin ja kilpailullisin perustein.

Ilma-aseiden EM-kilpailujen valintamenettelyä on valmisteltu kuluvan kesän aikana ja ne julkaistaan liittohallituksen syyskuun kokouksen jälkeen.

Euroopan kisojen ja olympiakisojen valintamenettely julkaistaan liittohallituksen syyskuun kokouksen jälkeen.

Ruutiaseiden EM-kilpailujen valintamenettelyt on vasta suunnittelussa. Ruutiaseiden EM-kilpailujen osalta pyritään siihen, että urheilijoilla on mahdollisuus antaa näyttöjä seuraaviin päivämääriin saakka

• liikkuva maali 2.6.2019
  • haulikko 28.7.2019
  • pistooli ja kivääri 25/50 m 4.8.2019
  • kivääri 300 m 18.8.2019.

Nämä aikamäärät myötäilevät kilpailujen virallisia, viimeisiä ilmoittautumispäiviä siten, että joukkue-esityksen tekoa ja liittohallituksen käsittelyä varten varataan aikaa noin yksi viikko.

Ruutiaseiden EM-näyttökilpailujen järjestämistä varten seuroja kannustetaan hakemaan kilpailuvaliokunnalta kotimaisia kilpailuja normaalilla Kilpailutoiminnan yleissääntöjen määrittämällä tavalla vuoden 2018 syyskuun loppuun mennessä. Hakemuksissa on ilmettävä halukkuus näyttökilpailuiden järjestämiseen. Saadakseen kilpailun myös näyttökilpailuksi, näiden on oltava ennen yllämainittuja määräaikoja. Mikäli jollekin seuralle on jo myönnetty kansallisen tason kilpailu, joka voisi soveltua myös näyttötapahtumaksi, voi seura tarkennuttaa kilpailulupaansa täyttääkseen alla mainitut lisäkriteerit. Valmennuksen johtoryhmä määrittää myönnetyistä kansallisista kilpailuista osan näyttökilpailuiksi kansainvälisten kilpailujen lisäksi.

Vaatimuksina kyseisille kilpailuille on lisäksi seuraavat

• kilpailuissa on pystyttävä ampumaan vähintään EM-kilpailuissa ammuttavien sarjojen (M, N, M20 ja N20) peruskilpailut
  • finaalikilpailujen järjestäminen katsotaan eduksi
  • elektroniset taululaitteet katsotaan eduksi luotilajeissa
  • ennätyskelpoisten kilpailujen järjestäminen katsotaan eduksi
  • kilpailut kyetään järjestämään näyttökilpailujen arvoisella tasolla, ml palkinnot
  • näyttökilpailujen samanaikaisuutta kansainvälisten kilpailujen kanssa olisi vältettävä (kts issf-sports.org, calendar).

Ruutiaseiden EM-kilpailuiden valintamenettelyt julkaistaan vuoden 2018 loppuun mennessä.

Lisätietoa näyttökilpailun vaatimuksista antaa valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell.