Vladimir Lisin valittiin ISSF:n puheenjohtajaksi
30.11.2018 klo 17:30
Lassi Palo

Vladimir Lisin on ISSF:n uusi puheenjohtaja. (Kuva: Risto Aarrekivi)

Vladimir Lisin on valittu Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) puheenjohtajaksi tänään Saksan Münchenissä pidetyssä yleiskokouksessa. Alexander Ratner on ISSF:n uusi pääsihteeri.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) yleiskokous pidettiin tänään Saksan Münchenissä. Puheenjohtajaksi valittiin venäläinen Vladimir Lisin, joka on aiemmin toiminut Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) puheenjohtajana. Hän voitti vastaehdokkaansa, italialaisen Luciano Rossin äänin 148-144.

Lisin, 62, on vuonna 1907 perustetun ISSF:n seitsemäs puheenjohtaja. Hän on toiminut Venäjän ampumaurheiluliiton puheenjohtajana vuodesta 2002 lähtien ja Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) puheenjohtajana vuodesta 2009. Vuonna 2014 Lisin valittiin ISSF:n varapuheenjohtajaksi.

ISSF:n puheenjohtajana peräti 38 vuoden ajan toiminut meksikolainen Olegario Vasquez Rana, 83, ei enää asettunut ehdolle. ISSF:n yleiskokous valitsi hänet järjestön kunniapuheenjohtajaksi. Vasquez Rana on entinen huippuampuja, joka kilpaili neljä kertaa olympialaisissa (1964-76).

– Tämä on viimeinen kerta, kun puhun teille ISSF:n puheenjohtajana. Ampumaurheilua en kuitenkaan koskaan jätä. Ja nyt kun valitsitte minut kunniapuheenjohtajaksi, ehkä kutsutte minut joskus sanomaan ”hei”. Itse urheiluun en tule enää jatkossa puuttumaan, Vasquez Rana sanoi kokousväelle.

Lisin ei tehnyt suuria vaalilupauksia ennen puheenjohtajaäänestystä. Meillä kaikilla on paljon töitä tehtävänä, hän tyytyi sanomaan. Valintansa jälkeen Lisin kiitti lyhyesti ISSF:n yleiskokoukseen osallistuneita saamastaan luottamuksesta.

ISSF:n uusi pääsihteeri on Alexander Ratner, joka on syntyjään venäläinen, mutta hänellä on nykyään Saksan kansalaisuus. Ratner sai 161 ääntä, kun hänen kilpailijansa Melis Giraud (Turkki) ja Javaid S. Lhodi (Pakistan) saivat 85 ja 36 ääntä.

Ratner, 63, on toiminut ESC:n pääsihteerinä vuodesta 2013 lähtien. Hänellä on pitkä historia kansainvälisten urheilujärjestöjen palveluksessa, muun muassa Kansainvälisessä olympiakomiteassa (KOK).

– ESC:n kokemuksemme todistaa sen, että olemme tiimi ja teemme töitä yhdessä jäsenjärjestöjemme hyväksi, Ratner sanoi.

ISSF:n pääsihteerinä vuodesta 2010 lähtien toiminut Franz Schreiber ilmoitti Vasquez Ranan tavoin, ettei jatka tehtävässään.

– Neljä kirjainta – ISSF – on liittynyt aina elämääni, sillä olihan isäni Horst Schreiber pääsihteerinä ennen minua. Päätökseni olla asettumatta ehdolle ei ollut helppo, mutta kun puheenjohtaja Vasquez Rana sanoi, ettei enää jatka, päätin luopua tehtävästäni. Nyt on aika tehdä jotain muuta ja antaa muiden johtaa järjestöä. Haluan myös viettää enemmän aikaa perheeni kanssa, Schreiber sanoi jäähyväispuheessaan.

ISSF:n varapuheenjohtajiksi valittiin perjantai-iltana Kevin Kilty (Irlanti), Raninder Sigh (Intia), Robert Mitchell (Yhdysvallat) ja Wang Yifu (Kiina).

Lähde: ISSF

// Juttua muokattu la 1.12. klo 10.05. Lisätty varapuheenjohtajien nimet. //