Mikko Nordquist on kuollut
31.12.2018 klo 10:00

Mikko Nordquist oli Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja neljän vuoden ajan (2009-12).

Suomen Ampumaurheiluliiton entinen puheenjohtaja Mikko Nordquist on kuollut. Vuonna 1942 syntynyt Nordquist kuoli lauantaina 29. joulukuuta Porissa.

Suomen Ampumaurheiluliitto valitsi porilaisen Mikko Nordquistin puheenjohtajakseen marraskuussa 2008. Hän toimi aiemmin liittovaltuuston puheenjohtajana. Nordquist valittiin uudelle kaksivuotiskaudelle vuonna 2010. Hän sanoi tuolloin, että ”kaksi vuotta on liian vähän tällaisessa tehtävässä”, sillä hänen mukaansa kahden vuoden aikana oppii sen, mikä seuraavien kahden vuoden aikana pitää tehdä.

Ennen kuin Nordquistia kysyttiin liiton puheenjohtajaksi toimi hän SAL:n Lounais-Suomen alueen ja liittovaltuuston puheenjohtajana kahden vuoden ajan.

Vuoden 2012 lokakuussa Nordquist ilmoitti, ettei hän asetu enää ehdokkaaksi Ampumaurheiluliiton puheenjohtajaksi. Neljä vuotta hallituksen puheenjohtajana riittää, hän sanoi ja oli tuolloin ”vaihtelevin fiiliksin”. Hän oli ajoittain kaihoisin mielin, ja ajoittain hän mietti, että ”aikansa kutakin”. Mutta hienoa aikaa tämä kieltämättä oli, hän summasi puheenjohtajakautensa ja sanoi, että liiton asiat olivat suhteellisen hyvällä mallilla: ”Hallitus on käsitellyt asiat selväpiirteisesti ja ajatukset ovat kirkkaat. Tästä on hyvä mennä eteenpäin.”

Nordquistin mukaan vuodet SAL:n puheenjohtajana olivat paitsi työntäyteisiä ja miellyttäviä myös pitivät miehen vauhdissa. Erään kerran hän nauroikin, että tekemisen meininkiä oli sen sijaan, että mies olisi maannut seslongilla (sohvalla).

Nordquist toimi myös vuonna 2012 Vierumäellä järjestettyjen ilma-aseiden EM-kilpailujen järjestelytoimikunnan puheenjohtajana.

Nordquist harrasti ampumaurheilua noin 60 vuoden ajan. Kipinän hän sai isältään Jussi Nordquistilta, joka oli kaksinkertainen MM-kultamitalisti (1949 ja 1958) ja edusti Suomea Rooman olympialaisissa vuonna 1960. Isänsä tavoin Mikko Nordquist kilpaili 50 metrin ja 300 metrin kiväärilajeissa.

Nordquistin parhaat saavutukset olivat nuorten SM-pronssi ja joukkuekilpailun SM-hopea sekä yleisen sarjan neljäs ja kahdeksas sija ja joukkuekilpailun SM-pronssi. Hän ampui aktiivisesti vuodesta 1954 aina vuoteen 1970 asti, mutta sen jälkeen työ vei ulkomaanmatkoineen niin paljon aikaa, että kilpaileminen jäi. ”Hyvä, että hirvijahtiin ehdin. Jahdissa olen käynyt yli 40 vuoden ajan”, hän muisteli eräässä Urheiluampujan haastattelussa.

Tammikuun 4. päivänä 1942 Porissa syntynyt Nordquist oli koulutukseltaan kemisti, mutta niitä töitä hän ei tehnyt, vaan oli myynti-, markkinointi- ja tuotantopäällikkönä sekä tehtaanjohtajana eri yritysten palveluksessa (Rosenlew, Yhtyneet Paperitehtaat ja Stora Enso). Ruotsin Dalslandissa hän oli tehtaanjohtajana vuodet 1986-88 ja Puolan Ostrolekassa 1992-97. Eläkkeelle hän jäi vuonna 2001.

Nordquist oli 1980-luvun alussa neljä vuotta Satakunnan Ampujien (SA) puheenjohtaja. Ampumaurheilun järjestötoimintaan hän innostui uudelleen 2000-luvun alussa, kun Kalle Leskinen houkutteli hänet tuomarikursseille. Sitten veri vei mennessään, ja vuodesta 2002 alkaen hänellä oli kiväärituomarin kansainvälinen A-lisenssi. Pistoolissa hän oli kansallinen ylituomari.

Kun Nordquistilta kysyttiin 70-vuotissyntymäpäivähaastattelussaan, mikä on hänen paras muistonsa ampumaurheilun parissa, hänellä tuli nopeasti kaksi tapahtumaa mieleen. Ensimmäinen oli, kun hän näki laukaus laukaukselta, kuinka Marjo Yli-Kiikka voitti Italian Bresciassa ilmakiväärin EM-hopeaa (2011). ”Hän voitti hopeaa mutta hävisi kultamitalin, harmittavasti vain 0,1 pisteellä.”

Toisessa muistossa palattiin ajassa taaksepäin aina vuoteen 1962 asti, jolloin Nordquist osallistui Riihimäellä järjestettyihin SM-kilpailuihin. Kun hän lähti kisoihin, hänen isänsä sanoi, että ”Mikko, nyt on sinun vuorosi”. Lähellä se oli, poika naureskeli.

Kilpailu tuli välillä Nordquistin uniinkin, koska hän hävisi mestaruuden pisteellä ja hopean napakympeillä. ”En siirtänyt tähtäyspistettä, vaan ammuin kolme ysiä samaan paikkaan”, hän muisteli vuosikymmenien takaista ”tyhmyyttään”.

Nordquistin aktiivinen tuomaritoiminta ampumaurheilun parissa jatkui loppuelämän ajan. Kansainvälisistä kisoista viimeiseksi jäi nuorten Euroopan liigan finaali lokakuussa Kisakalliossa. Nordquist oli mukana myös Ampumaurheiluliiton 100-vuotishistoriateoksen työryhmässä, joka aloitti työnsä vuoden 2017 alussa. Nordquist ei sairastumisensa vuoksi voinut osallistua ryhmän joulukuun kokoukseen.

Nordquistin muut harrastukset olivat metsästys ja metsänhoito.

Ampumaurheiluliitto ottaa osaa Nordquistin perheen ja läheisten suruun.