Urheilutoimittajat valitsivat Aleksi Lepän vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi
16.1.2019 klo 10:09

Aleksi Leppä – UL:n valinta viime vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi. (Kuva: Lassi Palo)

Urheilutoimittajain liitto on valinnut Aleksi Lepän vuoden 2018 parhaaksi ampumaurheilijaksi.

Urheilutoimittajain liitto on valinnut 300m kivääriammunnan kaksinkertaisen maailmanmestarin Aleksi Lepän viime vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi. Urheilutoimittajain liiton hallitus valitsi lajien parhaat keskiviikkona pitämässään kokouksessa. Vuoden urheilijan nimi julkistetaan Helsingissä huomenna torstaina järjestettävässä juhlavassa ja televisioitavassa Urheilugaalassa.

Haminan Ampumaseuraa edustava Leppä, 24, voitti viime syyskuussa Etelä-Korean Changwonissa järjestetyissä MM-kilpailuissa kaksi kultamitalia. Ensin tuli mestaruus 300m vakiokiväärissä ja sitten 300m kiväärin asentokilpailussa (3×40 ls).

Leppä palkittiin viime lokakuussa Ampumaurheiluliiton Vuoden ampumaurheilijana. Nyt tuli siis toinen arvokas valinta peräkkäin.

– Hieno juttu! Tämä on taas uusi saavutus minun urallani, ei tällaista ole tapahtunut aikaisemmin, Leppä sanoi tyytyväisenä.

Lepän tavoitteena on ampua olympiapaikka Tokioon 2020. Kuten aiemminkin on kerrottu, Leppä laittaa kaiken peliin, jotta tavoite toteutuisi. Hän aloitti tämän vuoden alussa Puolustusvoimien valiourheilijan (urheilija-aliupseeri) tehtävässä. Leppä on poissa Kadettikoulusta kahden vuoden ajan, ja hän pystyy nyt urheilemaan ammattimaisesti.

– Vuosi on lähtenyt hyvin käyntiin, ja kalenteri on suunniteltu valmiiksi. Hyvä tasapaino työn ja harjoittelun välillä on löytynyt, ja fiilis on hyvä, Leppä sanoi.

Perinteisen ja arvostetun Vuoden urheilija -tittelin voittaja julkistetaan siis huomenna. Vuoden urheilija -ehdokaslistalla ovat Lepän lisäksi seuraavat urheiluampujat:

Tomi-Pekka Heikkilä – MM-kulta 10 m:n liikkuvan maalin sekajuoksuissa ja MM-pronssi 50 m:n liikkuvan maalin normaalijuoksuissa
Satu Mäkelä-Nummela – kaksi henkilökohtaista maailmancupin osakilpailuvoittoa trapissa ja maailmancupin osakilpailuvoitto trapin parikilpailussa ME-tuloksella
Marika Salmi – maailmancupin osakilpailuvoitto trapissa
Vesa Törnroos – yksi henkilökohtainen kolmas sija maailmancupin osakilpailussa trapissa ja maailmancupin osakilpailuvoitto trapin parikilpailussa ME-tuloksella

Vuoden valmentaja -ehdokaslistalla oli Aleksi Lepän valmentaja Marko Leppä, mutta hän ei päässyt maanantaina julkistetulle Top5-listalle. Kuka nostaa Uno-pokaalin Vuoden valmentajana, sekin selviää huomisessa Urheilugaalassa.

Vuonna 1931 perustettu Urheilutoimittajain liitto aloitti vuoden parhaan urheilijan nimeämisen vuonna 1947. Äänestykseen voivat osallistua Urheilutoimittajain liiton ja sen paikalliskerhojen jäsenet. Vuoden urheilijaksi on valittu ampumaurheilija kaksi kertaa: Vilho Ylönen 1958 ja Satu Mäkelä-Nummela 2008.

Lajien parhaat 2018

Ampumaurheilu: Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura)

Lajien vuoden parhaiden lista löytyy täältä.