Aleksi Leppä Vuoden urheilija -äänestyksessä 25:s
17.1.2019 klo 22:14

Aleksi Leppä kuvattuna Puolustusvoimien vuoden parhaiden palkitsemistilaisuudessa ennen Urheilugaalaa. (Kuva: Lassi Palo)

Kivääriampuja Aleksi Leppä on sijoittunut Vuoden urheilija -äänestyksessä 25:nneksi.

Urheilutoimittajain liiton Vuoden urheilija -äänestyksen on voittanut vuonna 2018 Pyeongchangin olympialaisissa 50 kilometrin perinteisellä hiihtomatkalla olympiakultaa voittanut maastohiihtäjä Iivo Niskanen saaden 4 740 ääntä. Niskanen saavutti tällä kertaa myös ylivoimaisesti eniten ykkössijoja, 358.

Vuoden urheilija -äänestyksessä viiden parhaan joukkoon sijoittuivat myös maastohiihtäjä Krista Pärmäkoski 3 206 pisteellä (13 ykkössijaa), ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen 3 058 pisteellä (31), painija Petra Olli 3 057 pisteellä (33) ja koripalloilija Lauri Markkanen 2 379 pisteellä (39).

Kivääriammunnan kaksinkertainen maailmanmestari Aleksi Leppä sijoittui äänestyksessä 25. sijalle. Hän sai 125 ääntä. Ääniä sai kaikkiaan 104 urheilijaa tai joukkuetta.

Vuoden urheilija -äänestyksessä kootaan 10 parhaan lista, jolle saa sijoittaa miesurheilijoita, naisurheilijoita ja joukkueita. Listalle on sijoitettava vähintään viisi ja enintään kymmenen parasta urheilijaa. Lisäksi listataan erikseen Vuoden joukkue ja Vuoden valmentaja. Urheilutoimittajain Liitto on nimennyt Vuoden urheilijan vuodesta 1947 alkaen, joten Vuoden urheilija valittiin nyt 72. kerran.

Vuoden valmentajaksi ehdolla ollut Aleksi Lepän valmentaja Marko Leppä sijoittui äänestyksessä 17:nneksi. Ehdokkaita oli kaikkiaan 23. Miesten jalkapallomaajoukkueen päävalmentaja Markku Kanerva valittiin Vuoden valmentajaksi. Hän voitti yhden äänen erolla hiihtäjä Iivo Niskasen valmentajan Olli Ohtosen.

Lähde: Urheilutoimittajain liitto

Kaikki valinnat löytyvät täältä.