Delhin maailmancup alkoi hyvillä suomalaissuorituksilla
23.2.2019 klo 13:49
Lassi Palo

Vuoden ensimmäisen maailmancupin kilpailutapahtumat alkoivat lauantaina Delhissä. Emmi Hyrkäs teki ennätyksensä naisten ilmakiväärissä ja sijoittui 21:nneksi. Kaikki suomalaiset mieskivääriampujat pääsivät pienoiskiväärin asentokilpailun karsinnasta sunnuntain varsinaiseen kilpailuun.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäinen maailmancup järjestetään Intian Delhissä 20.-28. helmikuuta. Kilpailutapahtumat alkoivat tänään lauantaina, ja viimeinen kisapäivä on keskiviikko 27. helmikuuta.

Delhissä kilpaillaan kivääri- ja pistoolilajeissa. Suomesta maailmancupiin osallistuu viisi kivääriampujaa, jotka kaikki olivat viivalla heti lauantaina. Kisaohjelmassa olivat miesten 50m pienoiskiväärin 3×40 ls karsintakilpailu ja naisten 10m ilmakivääri.

Naisten ilmakiväärin osallistuivat suomalaisista Emmi Hyrkäs (Simpeleen Hahlo) ja Annika Sihvonen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura). Hyrkäs tähtäsi 21. sijaan oikeuttaneen tuloksen 626,7 (104,8+103,9+104,7+105,4+104,9+103,0). Se on hänen uusi ennätysensä. Sihvonen sijoittui 62:nneksi tuloksellaan 619,6 (105,3+101,9+103,7+103,9+101,6+103,2).

– Hyvä kisa oli. Sain alusta asti lähtemään hyvällä rytmillä, ja koko kisan ajan tekeminen oli hyvää muutamaa virhettä lukuunottamatta. Vika sarja kävi vähän turhan paljon jännittämään, ja siinä tuli harmittavan monta reunakymppiä. Tyytyväinen saan kuitenkin olla, Hyrkäs summasi.

– Täällä on hyvin erilaista kuin Suomessa. Radat ovat kuitenkin hyvät, ja siellä asiat toimivat.

Kuten odottaa saattoi, Delhissä on kova taso. Finaaliraja oli 628,1, ja peruskilpailun paras tulos oli 634,0, jonka teki Kiinan Zhao Ruozhu (synt. 1998). Se on uusi maailmanennätys. Entinen ennätys parani 0,6 pistettä. (Miesten ME on 633,5.)

Zhaon nimissä oli ilmakiväärin finaali-ME (252,4), jonka Intian Apurvi Chandela, 26, nyt rikkoi, kun hän kotiyleisönsä riemuksi voitti finaalin tuloksellaan 252,9. Zhao oli toinen häviten Chandelalle 1,1 pistettä.

Finaalin ainoa eurooppalainen oli Norjan Jeanette Duestad, joka sijoittui kahdeksanneksi.

Jaossa olleet kaksi olympiamaapaikkaa menivät Zhao Ruozhulle ja kolmanneksi sijoittuneelle Kiinan Xu Hongille. Chandela oli saanut maapaikan jo viime syksyn MM-kilpailuissa.

Miesten pienoiskiväärin asentokilpailun karsinnassa olivat Suomesta mukana Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat), Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura) ja Joni Stenström (Raseborgs Skyttar).

Stenström oli erässään hienosti kolmas 1168 pisteellään (polvi 393, makuu 389, pysty 386). Lepän tulos oli 1154 (381+389+384) ja Kurjen 1153 (386+387+380). Kaikki kolme suomalaista pääsivät huomiseen kilpailuun.

Karsintakilpailun parhaan tuloksen 1181 (395+397+389) teki Norjan Simon Claussen.

– 50m radalla tuuli oli puuskittainen koko päivän ajan. Kaikki suomalaiset siis jatkoon. Jokaisella oli heikkojakin hetkiä, mutta niistä päästiin yli, Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Pirjo Peltola kertoi Intiasta.

Huomenna sunnuntaina on yksi suomalaislaji eli miesten 50m pienoiskiväärin 3×40 ls.

Delhin kisojen alkua varjosti Intian ja naapurimaa Pakistanin kiristynyt tilanne. Intia ei päästänyt maahan Pakistanin maailmancupin joukkuetta. Syynä oli Kashmirin alueella äskettäin tehty pommi-isku, josta Intia syyttää Pakistania.

Delhissä, kuten muissakin tämän vuoden maailmancupeissa, piti olla jokaisessa lajissa jaossa kaksi olympiamaapaikkaa Tokioon 2020. Kansainvälinen olympiakomitea (KOK) päätti perjantaina, ettei Delhin miesten 25m pistoolissa jaeta maapaikkoja Tokioon, koska Intia ei päästänyt maahan kahta pakistanilaista pistooliampujaa. He olisivat osallistuneet ensi viikon alussa järjestettävään kilpailuun.

– KOK teki päätöksensä, koska se ei päässyt sopimukseen ISSF:n, kisajärjestäjien ja Intian hallituksen edustajien kanssa käydyissä neuvotteluissa, KOK totesi.

KOK perusteli päätöstään urheilijoiden tasa-arvoisella kohtelulla. Se ei puuttunut muihin maailmancupin lajeihin, koska kaikki osanottajat olivat jo kisapaikalla. KOK pyysi ISSF:ltä selvitystä siitä, miten nämä kaksi 25m pistoolin olympiamaapaikkaa aiotaan nyt jakaa.

ISSF:n maailmancup (kivääri ja pistooli)
20.-28.2. Delhi, Intia

Suomalaislajien tuloksia la 23.2.

Naisten 10m ilmakivääri 60 ls + finaali: 1) Apurvi Chandela Intia 252,9/ME (629,3), 2) Zhao Ruozhu Kiina 251,8 (634,0/ME), 3) Xu Hong Kiina 230,4 (628,1), 4) Zhu Yingjie Kiina 206,7 (630,8), 5) Eunseo Lee Etelä-Korea 186,5 (628,2), 6) Ho Xiu Yi Singapore 165,2 (629,8), 7) Shiori Hirata Japani 144,6 (628,4), 8) Jeanette Duestad Norja 122,9 (629,3), … 21) Emmi Hyrkäs 626,7, … 62) Annika Sihvonen 619,6. 101 osanottajaa.

Miesten 50m pienoiskivääri 3×40 ls, karsinta: Joni Stenström 1168, Aleksi Leppä 1154, Juho Kurki 1153. Kaikki pääsivät sunnuntain varsinaiseen kilpailuun.

Lisää tietoa kilpailusta ja kaikki tulokset löydät täältä.