SAL sai palautetta arvokilpailujen näyttöjärjestelmän kehittämiseksi
19.3.2019 klo 18:20
Mikko Taussi

Suomen Ampumaurheiluliitto järjesti arvokilpailujoukkueiden näyttöjärjestelmän kehittämiseksi kyselyn kenttäväelleen helmi-maaliskuussa 2019. Kysely oli vapaasti vastattavana liiton internet-sivustolla. Vastaajia oli yhteensä 115.

SAL julkaisee tässä vaiheessa vastauksista muodostuneet grafiikat muokkaamattomina sekä ilman selityksiä ja pohdintoja. Tarkempi analyysi on tekeillä ja julkaistaan sen valmistuttua.

Grafiikoiden lisäksi tässä yhteydessä esitetään joitain ”vapaassa sanassa” esitettyjä ajatuksia. Vapaassa sanassa tuotiin esiin seuraavia kehityskohteita:

• arvokilpailujoukkuevalintojen tulisi mahdollistaa laaja osallistuminen erilaisiin joukkuekilpailuihin erityisesti nuorten sarjoissa. Joukkueilla pitäisi olla tällöin kohtuullinen menestymisennuste
  • lähellä valintatasoa oleville urheilijoille pitäisi antaa mahdollisuus osallistua kilpailuihin, mikäli liiton valmentaja näkisi tämän olevan perusteltua esimerkiksi kauden aikana tapahtuneen sairastumisen tai positiivisen tuloskunnon kehityksen vuoksi – tämän kanssa rinnasteinen voisi olla ns ulkoilmalajien valinnat
  • kotimaisten huippukilpailujen asemaa valintajärjestelmässä toivottiin painotettavan
  • ns omakustanneurheilijavalinnan voisi ottaa käyttöön esimerkiksi vaihtoehtoisen tulosrajan ylittäneille
  • kilpailujoukkueiden kustannusrakennetta tulee tarkastella kriittisesti.

Ampumaurheiluliiton liittohallitus ja valmennuksen johto tekevät erikseen päätöksen näyttöjärjestelmän kehittämiseksi tämän kyselyn vastauksien ja niistä syntyneen keskustelun perusteella. Tulokset otetaan osin huomioon jo keväällä 2019, kun hahmotellaan alustavasti vuoden 2020 ilma-aseiden Euroopan mestaruuskilpailujen näyttöjärjestelmää.

Vastausgrafiikka

SAL_valintajärjestelmäkysely_2019