EM-Osijek: Venäjä finaalipäivän mitalirohmu
23.3.2019 klo 19:33

Naisten ilmakiväärin EM-finaali käynnissä. (Kuva: Lassi Palo)

Kroatian Osijekissa järjestettävissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa oli lauantaina olympialajien finaalipäivä. Venäjä oli päivän kovin maa, sillä se saavutti neljä mitalia – kaksi kultaa, yhden hopean ja yhden pronssin.

Ilma-aseiden EM-kilpailuissa Kroatian Osijekissa kokeiltiin lauantaina olympialajien finaalipäivää. Miesten ja naisten ilmakiväärin ja -pistoolin sekä ilmakiväärin ja -pistoolin parikilpailujen finaalit ammuttiin saman päivän aikana. Aiemmin lajit on ammuttu loppuun saman päivän aikana.

Kuten aiemminkin on kerrottu, henkilökohtaisten lajien peruskilpailut ammuttiin jo torstaina ja parikisojen peruskisat perjantaina. Peruskilpailujen parhaat etenivät siis lauantain finaaleihin. Joukkuekilpailujen neljännesvälierät olivat myös perjantaina. Välierät ja finaalit ovat kisojen päätöspäivänä eli huomenna sunnuntaina.

Euroopan ampumaurheiluliitto (ESC) ja kisajärjestäjät haluavat uudella aikataululla korostaa olympialajeja ja huipentaa EM-kisat. Ilmakiväärin ja -pistoolin parikilpailut ovat ensimmäisen kerran olympiaohjelmassa Tokiossa 2020. Osijekin EM-kilpailuissa ei ole jaossa olympiamaapaikkoja Tokioon.

Venäjä oli finaalipäivän ykkösmaa, kun se voitti neljä mitalia: kaksi kultaa, yhden hopean ja yhden pronssin. Ukraina sai myös kaksi EM-kultaa, mutta ei muun värisiä mitaleja.

Venäjän kultamitalit tulivat miesten ilmakivääristä (Vladimir Maslennikov) ja ilmakiväärin parikilpailusta (Anastasia Galashina –  Maslennikov). Venäjän hopeamitali tuli ilmapistoolin parikilpailusta (Vitalina Batsarashkina – Artem Tshernusov) ja pronssi miesten ilmakivääristä (Jevgeni Pantshenko).

Kaikkiaan kaksitoista maata saavutti mitaleja EM-finaalipäivänä.

Osijekin ”käytäväkeskusteluissa” mielipiteet finaalipäivästä ovat vaihdelleet. Kuten olettaa saattoikin, jotkut ovat olleet uuden aikataulutuksen kannalla ja jotkut eivät. Ne, jotka eivät ole peukuttaneet kokeilun puolesta, ovat kritisoineet liian pitkää taukoa peruskilpailun ja finaalin välillä – etenkin henkilökohtaisissa kilpailuissa. Toisaalta on myös todettu, että uudistus on yleisöystävällinen ja helpottaa esimerkiksi televisiointia.

Nähtäväksi jää, miten aikataulutuksen kanssa toimitaan Kisakalliossa vuonna 2021 järjestettävissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa. Ensi vuonna kisat ovat Puolan Wroclawissa 23.2-3.3.

Ilma-aseiden EM-kilpailut
16.-25.3. Osijek, Kroatia

Suomalaisia ei ole mukana kisojen viimeisenä kilpailupäivänä su 24.3.

Viimeisen kilpailupäivän aikataulu
(ajat Suomen aikaa)

Su 24.3.
10.30 Välierät ja mitaliottelut: Ilmapistooli/joukkuekilpailu (naiset)
12.45 Välierät ja mitaliottelut: Ilmakivääri/joukkuekilpailu (miehet)
15.00 Välierät ja mitaliottelut: Ilmapistooli/joukkuekilpailu (miehet)
17.15 Välierät ja mitaliottelut: Ilmakivääri/joukkuekilpailu (naiset)
19.00 Päättäjäiset.

Ma 25.3.
Joukkueiden kotiinpaluu.

Kaikki tulokset löydät täältä. Lisää tietoa kisoista täällä. Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa ja Instagramissa.