Kultahippufinaalien järjestäjät valittu vuosille 2020-23
3.4.2019 klo 10:17

Kultahippufinaalit järjestetään Salo-hallissa taas kolmen viikon kuluttua. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliitto on valinnut Kultahippufinaalien järjestäjät vuosille 2020-23.

Suomen Ampumaurheiluliiton nuorisovaliokunta on valinnut Kultahippufinaalien järjestäjät tuleville vuosille.

Kultahiput, ilma-aseet:
2020-21 Kankaanpään Ampumaurheilijat (Kankaanpää)
2022-23 Kyrkslätt Skytteförening ja Poliisien Ampumaseura (Lohja ja Kisakallio)

Kultahiput, ruutikisat:
2020-21 Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura (Isokyrö)
2022-23 Nokian Seudun Ampujat (Nokia)

Tänä vuonna ilma-aseiden Kultahippufinaalit järjestetään Salossa 27.-28. huhtikuuta ja ruutifinaalit 27. heinäkuuta Hyvinkäällä.

Ilma-aseiden Kultahippufinaalit olivat myös viime vuonna Salossa. Kisoihin osallistui noin 300 nuorta urheiluampujaa, jotka edustivat 47 seuraa. Finaaliin tullaan aluekisojen kautta. Huoltajat ja tukijoukot mukaan luettuna paikalle odotetaan taas noin 600 kisavierasta.

Valtakunnallisia ilma-aseiden Kultahippufinaaleja on järjestetty vuodesta 1994 lähtien. Ensimmäiset finaalit järjestettiin Pieksämäellä.

Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Salon Kultahippufinaalien kisasivut.