Vuoden 2020 ilma-aseiden Euroopan mestaruuskilpailujen näyttökilpailut haettavissa
15.4.2019 klo 16:25
Mikko Taussi

Suomen Ampumaurheiluliiton Valmennuksen johtoryhmä keskusteli kokouksessaan 2.4.2019 vuoden 2020 ilma-aseiden Euroopan mestaruuskilpailujen Suomen joukkueen valintamenettelystä. Kilpailut järjestetään Puolan Wroclawissa 23.2.-3.3.2020. Kilpailulajit ovat ilmakivääri, ilmapistooli sekä liikkuva maali (sarjat M, N, M20 ja N20).

Valmennuksen johtoryhmän kokouksessa todettiin, että äskettäin netissä suoritetun kyselyn pohjalta ampujat, valmentajat ja muut toimijat olivat pääosin tyytyväisiä nykyiseen valintajärjestelmään. Sitä kehitetään kuitenkin edelleen kyselyn tulosten perusteella. Valintamenettelyn keskeinen päämäärä on antaa ampujille mahdollisimman hyvät lähtökohdat harjoittelun suunnitteluun ja toteutukseen kohti talvikauden pääkilpailua sekä nimetä kilpailujoukkueeseen sellaisia urheilijoita, joilla on parhaimmat mahdollisuudet menestyä hyvin Euroopan mestaruuskilpailuissa. Kilpailuissa jaetaan myös Tokion olympialaisten maapaikkoja.

Valmennuksen johtoryhmä toteaa, että vuoden 2020 EM-kilpailuja varten määritetään sekä kotimaisia että ulkomaisia näyttökilpailuja. Näyttökilpailujen määrä mitoitetaan siten, että kotimaassa on mahdollista antaa riittävä määrä näyttöjä. Kotimaisten kilpailutapahtumien pitäisi vastata järjestelyiltään mahdollisimman hyvin kansainvälisiä arvokilpailuja. Näyttöajankohdaksi on alustavasti suunniteltu 30.11.2019 – 19.1.2020.

Näyttökilpailutapahtumalta odotetaan

• kilpailuissa ammutaan vähintään kahteen kertaan EM-kilpailuissa ammuttavien sarjojen peruskilpailut
  • finaalikilpailut järjestetään vähintään kerran EM-kilpailujen lajeissa
  • käytössä on elektroniset taululaitteet
  • kilpailut eivät ole päällekkäin Swedish Cupin (Sävsjö 2.-5.1.2020) kanssa, koska sitä kaavaillaan yhdeksi näyttötapahtumaksi
  • kilpailujen olisi hyvä olla järjestelyiltään ennätyskelpoiset kilpailut
  • kilpailutapahtumassa olisi hyvä olla ilmakivääri-, ilmapistooli- ja liikkuvan maalin kilpailut.

Seuroja tai seurayhtymiä, jotka haluavat järjestää edellä mainitut kriteerit täyttävät kilpailut, pyydetään hakemaan kansallisia kilpailuja SAL:n kilpailuvaliokunnalta kansallisen kilpailutoimintasääntöjen (KY) mukaisesti 30.4.2019 mennessä. Hakemuksissa on ilmettävä halukkuus näyttökilpailuiden järjestämiseen ja esitys kilpailuiden aikatauluksi. Mikäli jollekin seuralle on jo myönnetty edellä mainittuun aikaan kansallisen tason kilpailu, joka voisi soveltua myös näyttötapahtumaksi, voi seura tarkennuttaa kilpailulupaansa täyttääkseen yllämainitut odotukset. Valmennuksen johtoryhmä määrittää kyseisenä aikajaksona pidettävistä kilpailuista osan näyttökilpailuiksi.

Ampumaurheiluliiton liittohallitus vahvistaa ilma-aseiden Euroopan mestaruuskilpailuihin valittavan joukkueen valintamenettelyn alkusyksyllä 2019.

Lisätietoa näyttökilpailujen vaatimuksista antaa valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell.