Tiia Koiviston kymmenes ja viimeinen kerta Kultahippufinaaleissa
27.4.2019 klo 18:13

Tiia Koivisto viimeistä kertaa ilma-aseiden Kultahippufinaalien henkilökohtaisessa kilpailussa. (Kuvat: Lassi Palo)

Kauhavan Ampujien Tiia Koivisto kilpailee kymmenennen ja viimeisen kerran ilma-aseiden Kultahippufinaaleissa, jotka järjestetään tänä viikonloppuna Salossa. Kova saavutus, sillä hän on nyt 14-vuotias.

Kauhavan Ampujien Tiia Koivisto osallistui ensimmäisen kerran ilma-aseiden Kultahippufinaaleihin, kun hän oli 5-vuotias. Finaalit järjestettiin tuolloin Turussa. Hän on nyt 14-vuotias ja kilpailee sääntöjen mukaisesti viimeisen kerran ilma-asefinaaleissa, jotka järjestetään tänä viikonloppuna Salossa.

– Ei minulla kauhean haikea olo ole. On kiva lähteä seuraavaksi nuorten kisoihin, hän viittasi kesällä järjestettäviin N16-sarjan SM-kisoihin.

Koivisto osallistui ensimmäisen kerran SM-kisoihin muutama viikko sitten Tampereella järjestetyissä ilma-aseiden SM-kilpailuissa.

– Minulla ei mennyt siellä hirveän hyvin. Halusin saada kokemusta. Olin jotain 17:s, en muista tulosta, hän naurahti.

Koivisto osallistuu vielä heinäkuussa Hyvinkäällä järjestettäviin ruutiaseiden Kultahippufinaaleihin. Niissäkin hänellä on takanaan katkeamaton sarja, joka alkoi 5-vuotiaana. Koivisto on voittanut vähintään yhden joukkuemitalin joka finaalissa.

– Lisäksi minulla on kolme henkilökohtaista mitalia ruutilajeista ja yksi ilma-aseista, hän kertoi lauantaina Salohallissa.

Palkintojenjakoa odotellessa.

Suomalaisen ampumaurheilun tulevaisuus kilpailee siis tänä viikonloppuna Salossa. Jo 26. kerran järjestettävään Ampumaurheiluliiton vuoden suurimpaan lasten ja nuorten tapahtumaan eli ilma-aseiden osallistuu noin 300 nuorta urheiluampujaa, jotka edustavat 44 seuraa. Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa.

Salon Kultahippufinaaliin Ilmoittautuneet lapset ja nuoret ampuvat kaikkiaan 443 kilpailusuoritusta. Finaaliin on tultu avoimien aluekisojen kautta. Huoltajat ja tukijoukot mukaan luettuna tapahtumassa on mukana noin 600 kisavierasta.

Finaalit järjestettiin samassa paikassa myös vuosi sitten. Kilpailussa ammutaan ilmakiväärillä ja -pistoolilla. Kisajärjestelyistä vastaa viime vuoden tavoin Salon Seudun Ampujat (SaSA).

Kisatunnelma on iloinen, reipas ja kannustava:

– Miten meni?

– Hyvin! Ammuin jotain 194 pistettä.

– Hyvä! Tuplapeukku sun suoritukselle!

Henkilökohtaiset kilpailut ammuttiin lauantaina, ja sunnuntaina ovat vuorossa riemukkaat ja värikkäät joukkuekilpailut.

Kultahippufinaalit ammuttiin viime vuonna ensimmäisen kerran elektronisiin taululaitteisiin. Samat taululaitteet ovat käytössä tänäkin vuonna.

– Kisat on nyt helpompi järjestää kuin vuosi sitten. Porukka on motivoitunut. Osa heistä on vanhoja ja osa uusia, mutta homma pyörii, kisojen apulaisjohtaja Ilkka Ratamo kertoi.

Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna ja Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Lantee jakamassa palkintoja.

Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna sanoi tervehdyspuheessaan, että kaupunkiorganisaation tehtävänä on usein tarjota rakenteet ja puitteet, joissa voidaan toimia.

– Sisältö syntyy monien toimijoiden yhteistyönä, osittain ammattityönä, osittain talkoohengessä, mutta aina suurella sydämellä ja hyvin usein, kuten nyt täällä Salohallissa, lasten ja nuorten parhaaksi, Inna sanoi.

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Lantee puolestaan korosti sitä, kuinka tärkeää on, että vanhemmat ovat mukana lasten harrastuksessa.

– Toivottavasti jaksatte jatkossakin kuljettaa ja kannustaa, Lantee sanoi ja kiitti myös vapaaehtoisia kisajärjestäjiä, joiden ansiosta tapahtuma saatiin taas järjestettyä.

Mistä Kultahippufinaaleissa on kyse?

Henkilökohtaisessa kilpailussa tulokset ilmoitetaan ja lasketaan kiväärin osalta kymmenysten tarkkuudella ja pistoolin osalta kokonaisluvuilla. Joukkuekilpailussa jokainen jäsen ampuu viisi laukausta elektroniseen taululaitteeseen, jolloin joukkueelle tulee kilpailulaukauksia 15. Kilpailussa käytetään elektronista taululaitetta, jossa näyttölaite osoittaa osuman, mikäli luodin keskikohta on osuma-alueen sisällä.

Valtakunnallisia ilma-aseiden Kultahippufinaaleja on järjestetty vuodesta 1994 lähtien.

Kultahipputoiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Kultahippufinaalien sarjat ovat (IT istumatuki, VT vastapainotuki, HT hihnatuki):
Ilmakivääri: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 12 HT, 14 VT ja 14 HT
Ilmapistooli: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 14 VT

Lisää kuvia ja videoita Ampumaurheiluliiton Facebookissa ja Instagramissa.

Tulokset löytyvät täältä.