Haulikkoampujat Changwonin maailmancupiin
6.5.2019 klo 18:34

Yksitoista suomalaista skeet- ja trap-ampujaa kilpailee torstaina Etelä-Korean Changwonissa alkavassa haulikkolajien maailmancupissa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden kolmannen haulikkolajien maailmancupin kilpailutapahtumat alkavat torstaina Etelä-Korean Changwonissa. Suomesta kilpailuun osallistuu neljä skeet- ja seitsemän trap-ampujaa.

Vuoden aiemmat haulikkolajien maailmancupit on järjestetty Meksikon Acapulcossa ja Arabiemiraattien Al Ainissa. Changwonin jälkeen on tänä vuonna jäljellä enää yksi haulikkolajien maailmancup, joka on Lahdessa 13.-23. elokuuta. Se on Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) ja järjestävän seuran Lahden Ampumaseuran 100-vuotisjuhlakilpailu.

Changwonin maailmancup alkaa naisten skeetillä, jonka ensimmäinen kilpailupäivä ammutaan torstaina. Maailmancup päättyy perjantaina 17. toukokuuta, jolloin ammutaan trapin parikilpailu.

Skeetissä kilpaileva Sami Aaltonen (Rauman Seudun Urheiluampujat) osallistuu nyt ensimmäisen kerran miesten maailmancupiin.

ISSF:n maailmancupien henkilökohtaisissa lajeissa (haulikko, kivääri ja pistooli) on jaossa olympiamaapaikkoja Tokioon 2020. Ennen Changwonin maailmancupia olympiapaikkoja on saavuttanut 21 Euroopan maata. Kaikkiaan maapaikkoja on 39 maalla. Yksittäisistä maista eniten paikkoja on Kiinalla (15), Yhdysvalloilla (12), Venäjällä (7) ja Intialla (5). Venäjällä on lisäksi kuusi paikkaa parikilpailuissa ja Kiinalla neljä.

Suomella ei ole vielä olympiamaapaikkaa Tokioon.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup (skeet, trap)
7.-18.5. Changwon, Etelä-Korea

Suomen joukkue

Skeet (4)
Miehet: Sami Aaltonen (Rauman Seudun Urheiluampujat), Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat), Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet)
Naiset: Marjut Heinonen (Oulun Seudun Haulikkoampujat)

Trap (7)
Miehet: Vili Kopra (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Mirka Kyyrönen (Sibbo Skyttegille), Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys)
Naiset: Noora Antikainen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Marika Salmi (Orimattilan Seudun Urheiluampujat). Mqs: Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille)

Valmentajat: Per-Ole Lindell, Kari Kopra

Lisää tietoa kilpailusta täällä.