Haulikon maailmancup: Vili Kopra trapin 21:s
17.8.2019 klo 19:45
Lassi Palo

Vili Kopra teki parhaan suomalaistuloksen miesten trapissa (114). (Kuvat: Lassi Palo)

Vili Kopra sijoittui parhaana suomalaisena 21:nneksi miesten trapissa, kun haulikkolajien maailmancupin kilpailutapahtumat jatkuivat lauantaina Hollolassa.

Haulikkolajien maailmancup jatkui lauantaina Hollolan Hälvälän ampumaradalla. Tänään ammuttiin miesten trapin kolmas kilpailupäivä eli viimeiset 50 kiekkoa ja finaali.

Paras suomalainen oli 21:nneksi sijoittunut Vili Kopra (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), jonka peruskilpailun tulos oli 114 (23+19+24+23+25). Finaaliraja oli kolme kiekkoa parempi eli 117.

– Viimeinen päivä meni paremmin kuin edelliset, mutta ei tässä loppujen lopuksi kehumista ole. Neljä sarjaa oli ookoo kilpailun tasoon nähden, Kopra sanoi.

– En yhtään tiedä, mitä toisessa sarjassa tapahtui. Siinä ei ollut mikään kohdallaan, hän harmitteli.

Kopra oli nimetty Suomen EM-joukkueeseen Italian Lonatoon, mutta hän ei lähde kisoihin kouluesteiden takia. Jukka Laakso (OSU) on nimetty hänen tilalleen. Laakso voitti pari viikkoa sitten neljännen trapin Suomen mestaruutensa.

Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys) sanoi, että hänen suorituksensa oli ”tasaisen huonoa”. Pirttisalon tulos oli 106 (16+24+21+23+22), jolla hän sijoittui 86:nneksi. Hän harmitteli etenkin ensimmäistä sarjaansa:

– Se oli täysi pettymys, enkä toivo sellaista kenellekään. En edes muista, milloin olen viimeksi tuollaisen tuloksen ampunut. Se vei itseluottamuksen, mutta onneksi nousin pohjalta seuraavaan sarjaan.

Pirttisalo kilpailee seuraavan kerran Italian EM-kilpailuissa syyskuussa:

– Nyt harjoitellaan, ja Lonatossa näytetään mitä osataan.

Matias Koivulle (OSU) osui maailmancupiin ”kauden huonoin kisa tärkeimpään kisaan”. Hän paukutti taululle tuloksen 105 (24+20+18+23+20), jolla hän sijoittui 97:nneksi.

– Treenit sujuivat hyvin, mutta nyt ei vaan. Minulla oli kolme huonoa päivää. Kelissä ei ollut mitään vikaa, ehkä minulla oli liikaa yrittämistä, hän mietti.

Koivu voitti heinäkuussa Lonatossa poikien MM-hopeaa. Seuraavaksi hän lähtee tavoittelemaan samaan kaupunkiin poikien Euroopan mestaruutta syyskuussa.

– Voittoa lähdetään hakemaan, hän linjasi tavoitteensa.

Mirka Kyyrönen (Sibbo Skyttegille) ei ollut lainkaan tyytyväinen tulokseensa 109 (24+22+22+20+21).

– Kisassa ei ole mitään kertaamista. Lyödään vaan pää vessanpönttöön, hän naurahti heti kilpailun päätyttyä.

Kyyrönen lähtee edustamaan Suomea Lonaton EM-kilpailuihin.

– Toivotaan, että tekeminen olisi siellä parempaa.

Simo Köylinen (OSU) harmitteli viimeksi kuluneen kuukauden aikana tekemiään virheitä, joiden takia hänen tuloksensa jäi Hälvälän radalla 101:een (21+18+21+19+22).

– Nyt kostautui se, että ammuin väärällä tekniikalla. Sain korjattua tekniset virheeni vasta eilen. Toivottavasti en tee samaa virhettä enää uudestaan, vaan opin nyt jotain.

Köylinen siirtyi kaksoistrapista trapiin vajaa kaksi vuotta sitten, kun ”tupla” poistettiin olympiaohjelmasta. Hän ampui toukokuussa ennätyksensä 121.

Saksan Andreas Loew teki peruskilpailun parhaan tuloksen 119.

Kaikki finaaliin päässeet olivat eurooppalaisia, eikä kenelläkään heistä ollut aiemmin olympiamaapaikkaa saavutettuna. Jaossa olleet kaksi olympiamaapaikkaa Tokioon 2020 menivätkin kisan ykköselle ja kakkoselle eli Venäjän Aleksei Alipoville ja Portugalin Joao Azevedolle. Alipov voitti Azevedon finaalissa uusinnan jälkeen 2-1. Italian Mauro de Filippis oli kolmas ja Loew neljäs.

Trapin parikilpailu ammutaan sunnuntaina. Suomen parit ovat Matias Koivu – Satu Mäkelä-Nummela ja Vili Kopra – Noora Antikainen. Parikisa on uusi olympialaji Tokiossa. Maailmancupissa ei kuitenkaan jaeta maapaikkoja.

Haulikon maailmancupissa kilpaillaan skeetissä ja trapissa. Kilpailuun osallistuu 469 ampumaurheilijaa, jotka edustavat 75 maata. Suomesta maailmancupiin osallistuu 20 urheiluampujaa.

Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Haulikkolajien maailmancup on juhlavuoden urheilullinen päätapahtuma. Tämä vuosi on myös kilpailun käytännön järjestelyistä vastaavan Lahden Ampumaseuran (LAS) 100-vuotisjuhlavuosi.

ISSF:n maailmancup (haulikkolajit)
13.-23.8. Hälvälä, Hollola

Tuloksia la 17.8.

Miesten trap 125 kiekkoa + finaali 50 kiekkoa: 1) Aleksei Alipov Venäjä 43/uusinta 2 (117), 2) Joao Azevedo Portugali 43/1 (118), 3) Mauro de Filippis Italia 34 (117), 4) Andreas Loew Saksa 29 (119), 5) Giovanni Pellielo Italia 23 (117), 6) Yavuz Ilnam Turkki 16 (118), … 21) Vili Kopra 114, … 86) Eemil Pirttisalo 106, … 97) Matias Koivu 105. 157 osanottajaa. Mqs: Mirka Kyyrönen 109, Simo Köylinen 101.

Tulevien päivien ohjelma

Su 18.8.
9.50 Trap, parikilpailu
17.00 Trap, parikilpailu: mitaliottelut

Ma 19.8.
9.00 Skeetin harjoituspäivä

Ti 20.8.
9.00 Naisten skeet, 1. kilpailupäivä

Ke 21.8.
9.00 Naisten skeet, 2. kilpailupäivä
9.00 Miesten skeet, 1. kilpailupäivä
18.00 Finaali: naisten skeet

To 22.8.
9.00 Miesten skeet, 2. kilpailupäivä
18.00 Finaali: miesten skeet

Pe 23.8.
Joukkueiden kotiinpaluu.

Finaalit kestävät noin tunnin. Palkintojenjako on heti finaalien jälkeen finaaliradalla. Yleisöllä vapaa pääsy.

Yle näyttää maailmancupin finaalit seuraavasti:

su 18.8. TV2 klo 21.00 trapin parikilpailun finaali
ke 21.8. TV2 klo 18.00 naisten skeetin finaali
to 22.8. TV2 klo 18.00 miesten skeetin finaali

Lisää kilpailuista täällä ja täällä. Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa.