Satu Mäkelä-Nummela valittiin Vuoden ampumaurheilijaksi
26.10.2019 klo 23:00

Vuoden 1969 ampumaurheilija Kimmo Hovila ojensi tämän vuoden parhaan ampujan palkinnon Satu Mäkelä-Nummelalle. (Kuva: Juha Saarinen)

Ampumaurheiluliitto on valinnut Satu Mäkelä-Nummelan Vuoden ampumaurheilijaksi. Valinta julkistettiin lauantaina järjestetyssä liiton vuoden parhaiden palkitsemistilaisuudessa Grande Finalessa.

Suomen Ampumaurheiluliiton vuoden parhaiden palkitsemistilaisuus Grande Finale järjestettiin lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Suomalaiset ampumaurheilijat voittivat vuoden aikana kaikkiaan 61 MM- tai EM-mitalia.

Trap-ampuja Satu Mäkelä-Nummela valittiin Vuoden ampumaurheilijaksi. Hän ampui naisten trapin maailmanennätyksen (123) maaliskuussa Meksikon maailmancupissa ja saavutti elokuussa Lahden maailmancupissa olympiamaapaikan Tokioon 2020. Mäkelä-Nummela sijoittui Lahdessa toiseksi.

Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava Mäkelä-Nummela on osallistunut olympialaisiin kolme kertaa (Peking 2008, Lontoo 2012 ja Rio de Janeiro 2016), ja nyt hänen tavoitteenaan ovat jo neljännet olympialaiset. Mäkelä-Nummela voitti olympiakultaa Pekingissä. Hänet on valittu Vuoden ampumaurheilijaksi aiemmin vuosina 2008, 2009 ja 2012.

– Kotikisat olivat hieno homma, ja siellä oli loistava tunnelma. Olympiapaikan saavuttaminen oli helpotus, ja toivottavasti pääsen vielä neljännen kerran olympialaisiin, 49-vuotissyntymäpäiväänsä lauantaina viettänyt Mäkelä-Nummela sanoi.

Kun Mäkelä-Nummelalta kysyttiin, millaisia ohjeita hän antaa nuorille ampumaurheilijoille, vastaus kuului:

– Töitä pitää tehdä ja pettymyksiä tulee, mutta pettymyakset on tehty voitettaviksi. Ja hoitakaa kotiaskareet kuntoon ennen kuin lähdette kisareissuun!

Vuoden valmentajaksi valittiin orimattilalainen Pekka Maunula. Hänellä on pitkä valmennusura takanaan trapin maajoukkuevalmentajana, ja hän on ollut pitkään mukana nostamassa trapia menestyneeksi lajiksi. Maunula toimii lisäksi nuorten MM-hopeaa viime kesänä voittaneen Matias Koivun valmentajana ja paratrapin valmentajana.

– Olen ollut mukana parinkymmenen vuoden ajan. Minulla on kova tahto siihen, että ampumaurheilijamme menestyvät. Eikä minua haittaa, vaikka tulisin hakemaan tällaisen palkinnon uudestaan, Maunula nauroi.

Vuoden nuori ampumaurheilija on trap-ampuja Matias Koivu (Orimattilan Seudun Urheiluampujat). Hän saavutti viime heinäkuussa Italian Lonatossa järjestetyissä MM-kilpailuissa poikien hopeaa ja joukkuehopeaa. Samassa paikassa tuli menestystä pari kuukautta myöhemmin, kun Koivu kuului Suomen poikien EM-kultaa voittaneeseen joukkueeseen.

Koivu, 20, sai myös Kokkovuori-säätiön 1000 euron stipendin.

Vuoden yllättäjä
-palkinnon sai Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet), joka saavutti toukokuussa olympiamaapaikan Tokioon 2020. Paikka tuli, kun Pesonen sijoittui viidenneksi Etelä-Koreassa järjestetyssä skeetin maailmancupissa.

– Huomiota on tullut median suunnasta, mutta muuten elämä on jatkunut normaalisti. Saavutus menee tähänastiseksi ykköseksi, toivottavasti ensi vuonna tulee jotain arvokkaampaa, Pesonen sanoi.

– Haluan olla mukana Tokion olympialaisissa, ja siellä tulen olemaan. Sinne mennään ja sinne mennään menestymään.

Huippuampujien cup-kilpailun voittaja on liikkuvan maalin ampuja Aaro Vuorimaa (Lapuan Seudun Ampujat). Vuorimaa, 17, voitti vuoden aikana kaksi EM-kultaa ja yhden EM-pronssin sekä parikilpailun EM-hopeaa. Lisäksi hän saavutti kolme SM-kultaa ja teki kaksi Suomen ennätystä.

SAL:n nuorisovaliokunta palkitsi Vuoden kultahippuampujana Tiia Koiviston (Kauhavan Ampujat). Hän osallistui ensimmäisen kerran Kultahippufinaaleihin, kun hän oli viisivuotias. Hän on nyt 14-vuotias.

Koivisto kilpailikin tänä vuonna viimeisen kerran Kultahippufinaaleissa. Se oli peräti kymmenes kerta. Koivisto sanoi Salon finaalien jälkeen, että näin monta kertaa on ”aika siistiä”, mutta kauhean haikea olo hänellä ei ollut:

– On mukava lähteä seuraavaksi nuorten kisoihin, hän totesi.

Valintaperusteluissa todettiin, että Tiia on luonteeltaan iloinen, ja hänellä on hymy herkässä. Hän on kaikkien kaveri ja tukee seuran muita kultahippuampujia, ja ampumaurheilu on hänelle ennen kaikkea iloista yhdessä olemista kavereiden kanssa. Hyvät sosiaaliset taidot takaavat kaveruussuhteita yli seurarajojen, perustelut jatkuivat.

– Aloitin ampumaharrastuksen, kun seuramme Kultahippujoukkueeseen piti saada yksi ampuja lisää. Minut ”lahjottiin” karkkipussilla. Sille tielle jäin, ja oli vissiin kivaa, kun täällä vielä olen. Yritän treenata ja kehittyä tulevaisuudessa, katsotaan sitten lisää, Koivisto sanoi Kisakalliossa.

Kultahippuohjaajan palkinto ojennettiin Kari Rautiaiselle, joka toimii ohjaajana Siilinjärven Luotiampujissa (SiiLA). Valintaperusteluissa todettiin, että Rautiainen on ”antaumuksella ja pyyteettömästi vetänyt ampumaurheilukursseja vuosikausien ajan”.

– Kari jaksaa opastaa, ohjata ja valmentaa jo pidemmälle ehtineitä sekä ottaa yksilöllisesti huomioon myös pienet ampujat. Jos joku kylällä kyselee ampumaurheilukoulusta, hän on aina valmis ottamaan uusia ampumakoululaisia vaikka eri illoille kuin varsinainen ampumaurheilukoulu on saadakseen uusia nuoria mukaan hyvään harrastukseen. Karilta saa aina ystävällisen ja kannustavan sanan – niin ampujat kuin muut seuratoimijat ja vanhemmat. Karia kuvaavat hyvin adjektiivit rakentava, pyyteetön ja määrätietoinen sekä lempeän isällinen, valintaperustelut kuuluivat.

Vuoden kultahippuseura
on Salon Seudun Ampujat (SaSA). Valintaperusteluissa mainittiin se, että SaSA on tehnyt jo vuosien ajan töitä nuorten ampumaharrastuksen hyväksi ja on useana vuotena tuottanut paljon uusia nuoria ampujia harrastustasolle, kilpatasosta puhumattakaan. SaSA:n järjestämät ilma-aseiden Kultahippufinaalit vuosina 2018 ja 2019 saivat paljon kiitosta ympäri Suomen.

SaSA on perustettu vuonna 1965, ja sen jäsenmäärä on noin x850.

– Ammunta on yksilölaji, mutta sitä harrastetaan yhdessä. Yhdessä tulimme tätä palkintoa myös noutamaan. Tämä on arvokas huomionosoitus, ja tästä on hyvä jatkaa, SaSA:n Ilkka Ratamo totesi.

Perinteisten palkintojen lisäksi Kultahippupalkitut saivat myös Kultakeskus Oy:n lahjoittamat kunniapalkinnot.

Ampumaurheiluliiton 1000 euron suuruisen ympäristöpalkinnon sai työryhmä Rauno Pääkkönen, Asko Parri ja Timo Markula. Kolmikko otti muutama vuosi sitten ohjat omiin käsiinsä ja määritti vapaa-ajallaan haulikon nykyiset päästöarvot. Aikaisemmat arvot olivat vuodelta 1985 ja antoivat aivan liian suuria arvoja.

– Kaikki ovat myös muutenkin rautaisella asiantuntemuksellaan vieneet ampumamelun vaikutusten arviointia positiiviseen suuntaan, valintaperusteluissa todettiin.

Ampumaurheiluliiton lajiparlamenteissa, kauden päätösjuhlassa ja parhaiden palkitsemistilaisuudessa Grande Finalessa oli paikalla kaikkiaan pari sataa vierasta.

Tilaisuuden juontajana toimi edellisten vuosien tavoin Toni Flink. Yleisöä viihdytti imitaattori Jukka Laaksonen, ja illan musiikista vastasi dj Jan Laine. Voimisteluesityksestä vastasi turkulainen Coco Sport Royal Team.

SUOMEN AMPUMAURHEILULIITON PALKINNOT 2019

Vuoden ampumaurheilija: Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Vuoden nuori ampuja: Matias Koivu (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Vuoden valmentaja: Pekka Maunula (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Vuoden yllättäjä: Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet)
Huippuampujien cup-kilpailun voittaja: Aaro Vuorimaa (Lapuan Seudun Ampujat)

Nuorisovaliokunnan palkittavat:

Vuoden Kultahippuampuja: Tiia Koivisto (Kauhavan Ampujat)
Vuoden Kultahippuohjaaja: Kari Rautiainen (Siilinjärven Luotiampujat)
Vuoden Kultahippuseura: Salon Seudun Ampujat (SaSA)

STIPENDIT

Haulikko: Satu Mäkelä-Nummela, Matias Koivu, Juha Myllymäki, Timi Vallioniemi
Kasa-ammunta: Jari Laulumaa, Timo Särkiniemi
Mustaruuti: Pekka Paatinen, Sakari Viertola
Practical: Jarkko Laukia, Raine Peltokoski, Sami Hautamäki

URHEILIJOIDEN ANSIOMERKIT

Kultainen ansiomerkki jalokivellä: Sami Hautamäki, Jari Laulumaa
Kultainen ansiomerkki: Matias Koivu, Ilkka Kervinen, Ilkka Siitonen, Timo Särkiniemi
Hopeinen ansiomerkki: Mika Lento, Vesa Kaunisto, Lilian Leetsi, Marko Kallio

ERIKOISMAININNAT:

Marko Nikko, Aappo Korpi, Aaro Vuorimaa, Ida Heikkilä, Krister Holmberg, Anders Holmberg (valmentajan elämäntyöpalkinto), Pentti Saari (valmentajan elämäntyöpalkinto), Lahden Ampumaseura (uuttera työ haulikon maailmancupin järjestelyissä), Curt Sjöblom (maailmancupin johtaja), miesten liikkuvan maalin EM-joukkue (Krister Holmberg, Heikki Lähdekorpi, Niklas Hyvärinen), miesten liikkuvan maalin EM-joukkue (Krister Holmberg, Heikki Lähdekorpi, Topi Hulkkonen), trapin poikien MM-joukkue (Matias Koivu, Teemu Ruutana, Patrik Nummela), trapin poikien EM-joukkue (Matias Koivu, Teemu Ruutana, Juho Mäkelä), skeetin poikien maailmancupin joukkue (Oskari Lehtimäki, Niko Sulkonen, Sami Aaltonen), siluetin EM-joukkue (Marko Nikko, Mika Miskala, Niklas Lindberg), kivääripracticalin MM-joukkue (Jarkko Laukia, Raine Peltokoski, Teemu Rintala, Kim Leppänen), kivääripracticalin MM-joukkue (Sami Hautamäki, Atte Vainionpää, Isto Hyyryläinen, Jari Rastas), kivääripracticalin naisten MM-joukkue (Lilian Leetsi, Elina Karhunen, Anne Hautamäki, Miia Kaartinen), kivääripracticalin seniorien MM-joukkue (Ilkka Siitonen, Mikael Ekberg, Taisto Takkumäki), pistoolipracticalin naisten EM-joukkue (Kaisa Koski, Anastasia Mustonen, Marja-Leena Vapanen), kasa-ammunnan pistelajien MM-joukkue (Jyrki Muotio, Risto Murisoja, Ulla Murisoja), kasa-ammunnan pistelajien MM-joukkue (Jyrki Muotio, Risto Murisoja, Timo-Heikki Varis), kasa-ammunnan pistelajien MM-joukkue (Tomi Korpi, Aappo Korpi, Tapani Nousiainen), kasa-ammunnan pistelajien MM-joukkue (Aappo Korpi, Tomi Korpi, Ulla Murisoja), kasa-ammunnan MM-joukkue (Marko Kallio, Janne Juntunen, Jari Laulumaa, Timo Särkiniemi), mustaruudin EM-joukkue (Timo Näätänen Lihavainen, Ari Salin, Sakari Viertola), mustaruudin EM-joukkue (Timo Näätänen Lihavainen, Ari Salin, Antero Mustamäki)

LAJIJAOSTOJEN PALKINNOT

HAULIKKO

Skeet
Miehet: Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille)
Naiset: Heidi Hämäläinen (Sibbo Skyttegille)
Juniorit: Oskari Lehtimäki (Kurikan Ampujat)
Seniorit: Kari Auvinen (Pielaveden Ampuma- ja Metsästysseura)

Trap
Yleinen sarja: Veli-Matti Matikainen (Sibbo Skyttegille)
Naiset: Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille) ja Marika Salmi (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Juniorit: Teemu Ruutana (Längelmäen Seudun Ampujat)
Seniorit: Matti Nummela (Lahden Ampumaseura)

Sporting
Yleinen: Tuomas Mattila (Raahen Ampujat)
Naiset: Liina Laine (Salon Seudun Ampujat)
Juniorit: Oliver Lindh (Sibbo Skyttegille)
Seniorit: Rune Sundqvist (Jakobstads Skytteförening)

KIVÄÄRI
Kiväärimies: Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura)
Kiväärinainen: Emmi Hyrkäs (Simpeleen Hahlo)
Kivääripoika: Cristian Friman (Esbo Skytteförening)
Kiväärityttö: Viivi Kemppi (Myllykosken Ampujat)

PISTOOLI
Vuoden pistooliampuja: Joonas Kallio (Suomussalmen Urheiluampujat)
Vuoden pistoolinuori: Ella Hakala (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)
Vuoden työn sankari: Sami Haume (Nokian Seudun Ampujat)

LIIKKUVA MAALI
Vuoden urheilija: Krister Holmberg (Raseborgs Skyttar)
Vuoden poika: Aaro Vuorimaa (Lapuan Seudun Ampujat)
Vuoden tyttö: Ida Heikkilä (Keuruun Seudun Ampujat)

SILUETTI
Siluetin Vuoden ampuja: Marko Nikko (Sibbo Skyttegille)

PRACTICAL
Vuoden kivääripracticalampuja: Sami Hautamäki (Pohjanmaan Practical)
Vuoden pistoolipracticalampuja: Mika Lento (P-K IPSC)
Vuoden haulikkopracticalampuja: Kim Leppänen (Sibbo Skyttegille)
Region Director´n malja: Anastasia Mustonen (West Shooters)
Jaoston malja: Karkkilan Ampujat

MUSTARUUTI
Vuoden mustaruutiampuja: Pekka Paatinen

KASA-AMMUNTA
Vuoden kasa-ampuja: Jari Laulumaa (Suomen Kasa-ampujat)
Vuoden pistelajien kasa-ampuja: Tapani Nousiainen (Karttulan Ampujat)
Vuoden nuori pistelajien kasa-ampuja: Aappo Korpi (Esbo Skytteförening)

Kuvia päivittyy liiton sivuille ja Facebookiin illan ja yön aikana sekä huomenna sunnuntaina.