Ampumaurheilu ja pandemia
11.4.2020 klo 10:21

Koronaviruksen aiheuttama pandemia on vaikuttanut arkeemme merkittävästi monin eri tavoin. Pitkäaikaiset kerrannaisvaikutukset yhteiskuntaamme tulevat mitä todennäköisimmin olemaan pysyviä, Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell kirjoittaa.

Epätietoisuus siitä, miten kauan epidemian akuutti vaihe kestää, saa meidät tuntemaan neuvottomuutta ja epävarmuutta myös ampumaurheilun harrastamisen ja kilpailutoiminnan tulevaisuudesta. Tilanne vaatii nyt ja lähitulevaisuudessa meiltä kaikilta sopeutumiskykyä ja sopeuttamisen tahtoa, taitoja sekä keinoja.

Kansainväliset kilpailut

Kansainvälisten kilpailujen kalenteri kuluvaa vuotta koskien on tyhjentynyt. Ohessa tämänhetkisen tiedon mukaiset uudet päivämäärät:

• Tokion olympialaiset järjestetään heinä-elokuussa eli 23.7.-8.8.2021
    • Ampumaurheilun päivämäärät ovat 24.7.-3.8.2021.
    • Paralympialaiset järjestetään 24.8.-5.9.2021.
    • Tähän asti voitetut maapaikat ovat voimassa myös 2021
    • ISSF on ehdottanut kansainväliselle olympiakomitealle, että maailmanrankingin perusteella jaettavat maapaikat jaetaan tämän hetken valintasääntöjen mukaisesti maailmancupin 31.5.2020 tilanteen mukaan.
  • Kevään/alkukesän 2020 valinta-ajankohdat Suomen joukkueen osalta siirretään eteenpäin, seuraavat olympia- ja paralympiaurheilijavalinnat tehdään aikaisintaan syksyllä 2020.
  • Tarkemmat valinta-ajankohdat päätetään ja ilmoitetaan sen jälkeen, kun tiedämme Tokion karsintakisojen aikataulut ja kansainvälinen kilpailutoiminta on jälleen käynnistynyt.
  • Viimeinen mahdollinen Tokion olympiajoukkueen valintapäivä on 5.7.2021, joka on viimeinen päivä, kun urheilijoita pitää kisajärjestäjälle ilmoittaa. Paralympiajoukkueen osalta Final Sport Entry -päivä ei ole vielä tiedossa.
  • ISSF:n Tokion karsinta-aikatauluista ei ole vielä uutta tietoa, mutta viimeisten lajien karsintaikkuna sulkeutuu 29.6.2021.

Me kaikki toivomme ja teemme töitä sen eteen, että pääsisimme kilpailemaan kotimaassa vielä tämän vuoden aikana.

Miten tästä eteenpäin

Pandemialla on vaikutuksensa myös ampumaurheiluun, seurojen talouteen ja seuratoimintaan. Huoli taloudesta, rahojen riittävyydestä ja harrastuspaikoista on yhteinen. Valmentajien, seura-aktiivien ja toimintavastuullisten rooli korostuu tässä haastavassa tilanteessa: valmentajalle tai ohjaajalle ei ole nyt mahdollista seurata totuttuun tapaan vierestä, opastaa urheilijaa välittömällä palautteella tai ohjeilla.Toisaalta on kuitenkin hyvä huomata, että uusi tilanne pakottaa meidät katsomaan tässä tilanteessa myös ongelmien yli ja etsimään uusia keinoja, ratkaisuja sekä menetelmiä valmennusvuorovaikutuksen mahdollistamiseksi ilman lähikohtaamisia.Rohkaisen kaikkia ennakkoluulottomuuteen uusien keinojen ideoimiseksi ja kokeilemiseksi. Muutokset – vaikka ei toivotutkin – sisältävät aina myös mahdollisuuksia!

Jokainen lajin parissa toimiva on jo näiden muutaman viikon aikana ehtinyt miettiä omia tekemisiään ja löytänytkin itselleen sopivia ratkaisuja harjoittelun toteuttamiseen. Pandemian synnyttämä ”aikalahja” tyhjentyneiden kalentereiden muodossa on hyödynnettävä ja pystyttävä muuntamaan eduksi. Hyvä harjoittelu kotona tai lähimiljöössä ja kesäsäät edistävät osaltaan laadukkaan harjoittelun ylläpitämistä lähiolosuhteissa ja mahdollistavat meille entistäkin vahvempien suoritusten aikaansaamisen seuraavalla kaudella.

Huhtikuun aikana päivitämme kaikkien lajiryhmien toimintasuunnitelmat siten, että tavoitteenamme on luoda jossakin muodossa toteutettavia kilpailuja elokuulle, johon myös kuntohuiput tähdätään.

Maajoukkueen ampujia on pystytty auttamaan ammattimaisen harjoittelun mahdollistamiseksi: kiväärin A-maajoukkueen parhaat ovat saaneet erityisluvan harjoitella Kupittaan radalla, vaikka rata on muuten suljettu. Uudellamaalla asuvat HUY-tehostamistuen saaneet ampujat, joiden harjoitusradat ovat Uudellamaalla kiinni, ovat saaneet erityisluvat liikkumiseen maakunnan rajojen ulkopuolella toimiville muille radoille.  Trap-ampujat ovat aloittaneet harjoittelun Orimattilan radalla, ja skeet-ampujilla on mahdollisuus harjoitteluun Lopen radalla. Osalla urheilijoista on mahdollisuus harjoitella kotona tai oman seuransa radalla.

Kaikissa olosuhteissa meidän tulee noudattaa huolellisesti epidemia-ajan yleisiä hygieniaohjeita. Käyttäydymme vastuullisesti ja näytämme esimerkkiä huomioimalla toisiamme ja olemalla tarkkoja tekemisissämme sekä vuorovaikutustilanteissa.

Harjoittelupäiväkirja eLogger

Maajoukkkue-urheilijoiden valmennuksen ja harjoittelun päivittäisseurannassa hyödynnämme sähköistä päiväkirjaa eLoggeria. eLogger on virallinen päiväkirjamme, jonka käyttöä edellytetään kaikilta maajoukkuevalmennuksen piiriin kuuluvilta.

Harjoituspäiväkirjan huolellinen käyttö sisältyy huippu-urheilijan rutiineihin, ja sen käytön tärkeys korostuu erityisesti nyt, kun me tapaamme totuttua harvemmin. Valmennuksen ja harjoittelun toteutuminen, kilpailutulosten lisäksi, tulee olemaan merkittävässä roolissa maajoukkueen valinnoissa ja HUY-tuen jakamisessa 2021.

Tavoitteemme on hyödyntää harjoituspäiväkirjaa aiempaa laajemmin. Urheilija antaa luvan niille henkilöille, joiden hän haluaa lukevan omia eLogger merkintöjään valmentajan, valmennuksen johtajan ja pääkäyttäjän Timo Mc Keownin lisäksi.

Liiton henkilöstö auttaa mielellään ja vastaa kaikkiin harjoittelua, harrastamista ja olosuhteita koskeviin kysymyksiin. Ottakaa yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse. Urheilun parissa toimiminen on aina yhteistyötä ja yhdessä tekemistä, nyt vielä korostuneemmin, jos mahdollista.

Toivotan kaikille voimia, terveyttä, sinnikkyyttä ja määrätietoisuutta tämän historiallisen ajanjakson ylittämiseen.

Per-Ole Lindell
    Valmennuksen johtaja