Puolustusministeri Antti Kaikkonen tutustui ampumaurheiluun
7.9.2020 klo 16:40

Antti Kaikkonen ja Vesa Nissinen Santahaminan pistooliradalla. Vasemmalla adjutantti Henri Ruotsalainen ja taustalla Timo Eskelinen. (Kuvat: Lassi Palo)

Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk) tutustui ampumaurheiluun ja sen aktiivitoimijoihin maanantaina Helsingin Santahaminassa. ”On mukavaa, että järjestitte tällaisen tilaisuuden”, hän sanoi Ampumaurheiluliiton isännöimässä tapahtumassa.

K-UAS:n Kimmo Loponen (oik.) selvittää Antti Kaikkoselle pistooliammunnan saloja.

Tämä oli järjestyksessään kolmas Ampumaurheiluliiton niin sanottu vaikuttamispäivä. Sitä isännöi edellisten kertojen tavoin Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen. Kolme vuotta sitten urheiluministeri Sampo Terho tutustui rataolosuhteisiin, ampumaurheiluun ja -harrastajiin sekä kokeilemaan itsekin millaista ampuminen on. Kaksi vuotta sitten tilaisuudessa oli puolustusministeri Jussi Niinistö.

Antti Kaikkonen (kesk) on ollut kansanedustaja vuodesta 2003 lähtien. Hän oli Rinteen hallituksen puolustusministeri viime vuoden kesäkuusta joulukuuhun ja on sen jälkeen ollut Marinin hallituksen puolustusministeri.

Kaikkonen nautti aurinkoisesta iltapäivästä ja kokeili miltä ampuminen eri aseilla tuntuu. Edellisestä kerrasta oli vierähtänyt Terhon ja Niinistön tavoin jo tovi:

– Olen toki itsekin ampunut, mutta edellisestä kerrasta on aikaa. Ammuin kesäkuussa Porin prikaatissa simulaattorilla. Ampumaurheilu on hieno ja hyvä harrastus, johon minulla on perusmyönteinen suhtautuminen, Kaikkonen sanoi.

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Lantee (vas.) emännoi Santahaminan tilaisuutta.

Kaikkosen ja Nissisen lisäksi paikalla olivat muun muassa puolustusministerin adjutantti Henri Ruotsalainen ja erityisavustaja Janne Torvinen sekä Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Lantee ja ympäristöpäällikkö Lotta Jaakkola. Ampumaurheilupäivän pistoolin lajiesittelyistä vastasivat Keski-Uusimaan Ampumaseuran Kimmo Loponen, Markku Yli-Perttula ja Timo Eskelinen.

Aiheesta lisää myöhemmin syyskuussa ilmestyvässä Urheiluampuja-lehdessä.