Muutoksia ilma-aseiden EM-kilpailujen näyttömenettelyyn
13.12.2020 klo 13:52
Mikko Taussi

Vallitseva korona-pandemia on haastanut kovasti myös Suomen Ampumaurheiluliiton toimintaa. Joulukuulle suunnitellut ilma-aseiden EM-kilpailujen näyttökilpailut on jouduttu kaikki peruuttamaan. Myös tammikuun alussa Turun Seudun Ampujien järjestämät Swedish Cupin etäkisat kiväärissä ja pistoolissa peruttiin viranomaisten suosituksesta. Loppujen lopuksi koko Swedish Cupia ei järjestetä tulevana vuonna. Monilla alueilla korona-suositukset ovat voimassa 10.1.2021 saakka. Tämän jälkeen suunniteltuja näyttöjä ovat kiväärissä ja pistoolissa enää Esbo Skytteföreningin kilpailut 15.-17.1.2021. EM-kilpailujen valintamenettelyssä on ollut tarkoitus ottaa huomioon ampujan kolme parasta näyttötulosta.

Oikeudenmukaisten valintojen edistämiseksi Suomen Ampumaurheiluliiton hallitus päätti eilisen torstain kokouksessaan mahdollistaa kiväärin ja pistoolin näyttömenettelyn tarkistamisen siten, että mahdollisimman moni ampuja kykenisi osallistumaan näyttötapahtumiin terveysturvallisuus huomioiden.

SAL etsii hajautetun näyttötapahtuman järjestäjiä ajalle 9.-10.1.2021. Vaatimuksia ovat elektroniset taululaitteet (Sius, Megalink, InBand tai vastaava), paikallisella vastuuhenkilöllä ensimmäisen luokan tuomarikortti sekä turvalliset olosuhteet. Mukaan on jo nyt ehtinyt ilmoittautua neljätoista paikallista järjestäjää: Etelä-Saimaan Ampujat, Hämeenlinnan Ampumaseura, Jalasjärven Ampujat, Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura, Kuopion Metsästys- ja Ampumaseura, Lapin Ampujat, Loviisan Ampujat, Mikkelin Ampujat, Myllykosken Ampujat, Nokian Seudun Ampujat, Pieksämäen Seudun Ampujat, Rauman Seudun Ampujat,  Tikkakosken Ampujien ja Keski-Suomen Ampujien seurayhteenliittymä (Piispalan leirikeskus) sekä Turun Seudun Ampujat, .

Näyttötapahtumassa on viikonlopun aikana tarkoitus ampua kaksi kertaa peruskilpailu EM-kilpailujen kivääri- ja pistoolisarjoissa (M, N, M20 ja N20). Ilmoittautuessaan kilpailuun ampuja esittää toiveensa näyttöpaikkakunnista. Maajoukkueampujat ovat etusijaisia niin näyttötapahtumaan valinnan kuin paikkakunnan osalta. Muilta kivääriampujilta odotetaan aikaisemmin ammuttua 610,0 pisteen peruskilpailutulosta. Pistoolilajeissa aikuisten ja poikien sarjassa odotetaan aiempaa 560 pisteen ja tyttöjen sarjassa 550 tulosta. Paikallinen järjestäjä laatii keskitetyn ilmoittautumisen perusteella eräluettelot. Lisäksi paikallinen järjestäjä voi täydentää ampumaeriä siltä osin, kun ampuja ei täytä edellä mainittuja tulosrajoja. Johtuen eri seurojen ratakapasiteeteista ja viranomaisten suosituksista sekä luonnollisesti osallistujamääristä ampumaerät voivat ajoittua viikonlopun aikana eri tavalla. Paikallinen järjestäjä määrittää osallistumismaksun, mutta SAL suosittaa enintään 20 euroa.

Mukaan haluavia seuroja pyydetään olemaan yhteydessä Mikko Taussiin (mikko.taussi@gmail.com) viimeistään 14.12.2020 aikana. Keskitetty ilmoittautuminen ohjeistetaan viipymättä järjestävien seurojen selvittyä.