Liikkuvan maalin ampujat viidenneksi Vuoden joukkue -äänestyksessä
14.1.2021 klo 20:28

Suomen liikkuvan maalin joukkue kuvattuna viime vuoden helmikuussa Puolan Wroclawissa. (Kuva: Lassi Palo)

Suomen liikkuvan maalin ampujat sijoittuivat viidenneksi Vuoden joukkue -äänestyksessä.

Vuoden 2020 parhaat palkittiin torstaina Helsingissä järjestetyssä Urheilugaalassa. Gaala järjestettiin tällä kertaa koronapandemiasta johtuen vain tv-lähetyksenä Ylen Studiotalossa, jossa oli tiukat henkilörajoitukset ja turvallisuussuunnitelmat. Paikan päällä olivat ainoastaan palkittavat ja palkintojen jakajat sekä Urheilugaalan esiintyjät ja tuotantohenkilöstö.

Edes median edustajia ei kutsuttu paikalle, vaan suoran tv-lähetyksen rinnalla tarjottiin suora stream-lähetys, jossa jokainen voittaja haastateltiin ja johon median edustajat voivat osallistua.

Urheilutoimittajain liiton kaikki palkinnot jaettiin gaalassa: Vuoden urheilija, Vuoden joukkue, Vuoden valmentaja ja Vuoden nuori urheilija. Vuoden urheilijaksi valittiin jalkapalloilija Lukas Hradecky. Vuoden valmentaja on Markku Kanerva, ja Vuoden nuori urheilija -palkinto ojennettiin yleisurheilija Silja Kososelle.

Vuoden joukkue -äänestyksessä oli mukana Suomen miesten liikkuvan maalin joukkue, joka pääsi äänestyksessä Top5-listalle. Suomi sai kaksi pronssia ilma-aseiden EM-kilpailuissa Puolan Wroclawissa joukkueella Tomi-Pekka Heikkilä, Krister Holmberg ja Heikki Lähdekorpi. He sijoittuivat äänestyksessä viidenneksi.

Vuoden joukkueeksi valittiin toisen kerran peräkkäin jalkapallon miesten A-maajoukkue, joka voitti ensimmäistä kertaa maaottelussa Ranskan, tämän hetken hallitsevan maailmanmestarin, ja Kansojen liigan B-tason kuudesta ottelustaan neljä.

Jalkapallon naisten A-maajoukkue oli toinen ja Helsingin Taitoluisteluklubin Team Fintastic kolmas. Neljänneksi sijoittui Helsingin Jalkapalloklubi.

Urheilutoimittajain liitto valitsi keskiviikkona Vuoden 2020 parhaaksi ampumaurheilijaksi trap-ampuja Marika Salmi (Orimattilan Seudun Urheiluampujat). Hän sijoittui neljänneksi maaliskuussa Kyproksella järjestetyssä naisten trapin maailmancupissa.

Vuoden joukkue 2020 -äänestys: 1) Jalkapallon miesten A-maajoukkue 1619 (ykkössijat 259), 2) Jalkapallon naisten A-maajoukkue 1236 (109), 3) Helsingin Taitoluisteluklubin Team Fintastic 296 (18), 4) Helsingin Jalkapalloklubi 286 (11), 5) Ampumaurheilun ilma-aseiden EM-joukkue (liikkuva maali) 217 (9).

// Artikkella päivitetty klo 20.55 ja kauttaaltaan 21.45. //