Urheilijavaliokunnan vaalin ehdokasasettelu alkaa
4.2.2021 klo 08:13
Anne Laurila

Koronaviruksen takia peruuntuneen Grande Finalen myötä peruuntui urheilijavaliokunnan jäsenten vaali, joka järjestetään siksi sähköisenä äänestyksenä maaliskuussa.

Ehdokkaaksi ilmoittautuminen on nyt alkanut, ilmoittautua voi 21.2.2021 mennessä täyttämällä tämän uutisen lopusta löytyvän ilmoittautumislomakkeen.

Urheilijavaliokuntaan valitan 11 jäsentä, joista paikkoja lajiryhmille on seuraavasti:

• haulikko 2
  • kivääri 2
  • pistooli 2
  • liikkuva maali 1
  • practical 1
  • siluetti 1
  • mustaruuti 1
  • kasa-ammunta 1

Lajeista, joissa on kaksi paikkaa, tulee valittujen edustajien olla eri sukupuolta. Haulikossa lisäksi toisen edustajan tulee olla muusta kuin ISSF-lajista.

Urheilija voi olla ehdolla vain hänen omassa lajiryhmässään. Ehdolla oleva urheilija tulee olla maajoukkueurheilija (kuuluu SAL:n hallituksen nimeämiin valmennusryhmiin tai on osallistunut kahden viime vuoden aikana lajinsa kansainväliseen arvokilpailuun (PM, EM, MM ja OL)) tai urheilijavaliokunnan jäsen, jos kyseessä on uransa päättänyt urheilija (jäsen voi olla maksimissaan kaksi kautta valiokunnassa kansainvälisen kilpauransa lopettamisen jälkeen). Ehdokkaalla ei voi olla taustallaan yhtäkään dopingrikkomusta eikä hän saa olla lajijaostonsa jäsen tai maajoukkuevalmentaja.

Jäsenet valitaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

Urheilijavaliokunnan tehtävänä on kerätä tietoa ja mielipiteitä maajoukkueurheilijoilta heidän tarpeistaan ja ongelmistaan, valvoa maajoukkueurheilijoiden etua ja oikeuksia sekä tehdä niitä koskevia aloitteita ja esityksiä SAL:n eri elimille, ottaa kantaa urheiluun ja urheilijoiden valmentautumiseen liittyviin ajankohtaisiin asioihin, edistää antidopingtyötä, toimia yhdyssiteenä maajoukkueurheilijoiden ja SAL:n eri elimien välillä sekä toimia yhteistyössä ja vahvistaa kontakteja ISSF:n urheilijavaliokunnan, Suomen Olympiakomitean ja muiden lajiliittojen urheilijavaliokuntien kanssa.

Ilmoittaudu ehdolle tämän lomakkeen kautta viimeistään 21.2.2021.

Äänivaltaisia vaalissa ovat urheilijat, jotka kuuluvat SAL:n hallituksen nimeämiin maajoukkuevalmennusryhmiin sekä urheilijat, jotka kahden viime vuoden aikana ovat osallistuneet lajinsa kansainväliseen arvokilpailuun (PM, EM, MM ja OL).